واکنش‌ها به واردات سوخت از ایران چه بود؟ پشت پرده بحران ساختگی سوخت در لبنان

اعلام واردات سوخت از ایران از سوی سید حسن نصرالله واکنش‌های مثبت و منفی زیادی را به دنبال داشته است که در این مطلب به بررسی ابعاد آن‌ها پرداخته شده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تشکیل نشدن دولت در لبنان اوضاع نامطلوبی را در پی داشته است. یکی از این بحران‌ها که حتی از خط قرمز هم فراتر رفته بحران سوخت است، در این مطلب بحران سوخت در لبنان بررسی شده است.
عوامل و پیامدهای کمبود سوخت در لبنان
بحران سوخت در لبنان از زمانی شدت گرفت که بانک مرکزی این کشور اعلام کرد دیگر حاضر نیست یارانه سوخت را پرداخت کند و یارانه این بخش حذف خواهد شد. این تصمیمات با واکنش‌های منفی رو به رو شده و حتی «میشل عون»، رئیس‌جمهور لبنان «ریاض سلامه»، رئیس بانک مرکزی را به کاخ ریاست جمهوری این کشور احضار کرد و به این ترتیب یارانه سوخت برجا ماند. اما شرکت‌های واردکننده سوخت در لبنان حاضر نبودند به دلیل اختلاف قیمت سوخت میان دولت و بانک مرکزی مشتقات نفتی را بین مردم توزیع کنند.


همین مسئله باعث شد مردم لبنان برای بدست آوردن سوخت مورد نیاز خود در مقابل جایگاه‌های سوخت صف‌های طولانی تشکیل دهند، حتی ارتش لبنان در این خصوص وارد عمل شد و با حضور در جایگاه‌های سوخت، باقی‌مانده بنزین و گازوئیل را بطور رایگان میان مردم توزیع نمود، اما این درمانی موقت بود و تاثیر چندانی بر زندگی شهروندان لبنانی نگذاشت.
بعد از این اتفاقات روزنامه «النهار» لبنان اعلام کرد رانندگان عصبانی شب را در اتومبیل‌های خود در مقابل جایگاه‌های سوخت سپری کردند که این اقدام منجر به ایجاد یک ترافیک طولانی شد و ارتش با ورود به این قضیه رانندگان را پراکنده کرد.
کمبود سوخت فقط بحران بنزین و گازوئیل برای خودرو‌های سبک و سنگین را ایجاد نکرد بلکه باعث شد بحران نبود برق هم در این کشور پدید آید و بسیاری از کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها و اماکن عمومی را به تعطیلی کشاند.
اعلام واردات سوخت از ایران از سوی «سید حسن نصرالله»
در پی تشدید بحران سوخت و بی‌خیالی مسئولان و مقامات رسمی لبنان، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در روز عاشورا مورخ ۲۸ مرداد در سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد عده‌ای از تجار شیعه این کشور با کمک حزب‌الله از ایران سوخت خریداری کرده و اولین نفتکش ایرانی چند ساعت بعد از سخنرانی او به سوی لبنان حرکت خواهد کرد و بعد کشتی‌های دیگر به آن خواهند پیوست. دبیرکل حزب‌الله با صراحت تمام به آمریکا و رژیم صهیونیستی هشدار داد که برای کشتی ایرانی مزاحمتی ایجاد نکنند.
سید حسن نصرالله در صحبت‌های خود گفت: «بحران سوخت در لبنان مصنوعی و ساختگی است و شاهد این امر کشف میلیون‌ها لیتر بنزین و گازوئیل بدست نیرو‌های امنیتی لبنان است و هدف از آن تحقیر لبنانی‌ها است.»
دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان معتقد بود اگر مسئولان ابتکار عملی در مقابل بحران سوخت داشتند می‌توانستند با آن مقابله کنند. او حین سخنرانی خود سوالی جنجالی نیز مطرح کرد و پرسید: آیا رفتار مقامات دولتی سوء مدیریت است یا اقدامی عمدی برای ناامیدی لبنانی‌ها؟
واکنش‌های مثبت و منفی به واردات سوخت از ایران
بعد از سخنان سید حسن نصرالله برخی از لبنانی‌ها از او تشکر کرده و از این اقدام تمجید کردند، اما برخی دیگر مانند «سعد الحریری»، نخست‌وزیر مستعفی لبنان با حمله به دبیرکل حزب‌الله در سلسله توئیت‌هایی نوشت: آیا خبر واردات سوخت خبر خوبی برای لبنانی‌هاست یا موجب جنگ داخلی می‌شود؟ او در گزافه‌گویی‌هایی پیاپی اعلام کرد حزب‌الله قصد دارد راه نفوذ ایران را در لبنان فراهم کند.
سعد الحریری که خود یکی از عاملان وضعیت بحرانی کنونی در لبنان است اعلام کرد خرید نفت از ایران اوضاع را برای لبنان سخت‌تر خواهد کرد.
با این حال «سزار معلوف»، نماینده مسیحی مذهب پارلمان لبنان در شبکه تلویزیونی المیادین با استقبال از واردات سوخت از ایران گفت: وقتی دوستان عرب و غربی‌مان ما را می‌فروشند و مردم‌مان در حال تحقیر شدن هستند چرا نباید کمک ایران را قبول کرد؟!
واکنش مقامات خارجی در لبنان نسبت به واردات سوخت
واردات سوخت واکنش مقامات خارجی حاضر در لبنان را نیز برانگیخت؛ مانند «دوروتی شیا»، سفیر آمریکا در بیروت که بعد از سخنان سید حسن نصرالله در نمایشی تازه اعلام کرد در حال گفت‌وگو با اردن و مصر است تا از طریق سوریه برق و سوخت برای لبنانی‌ها فراهم کند!
روزنامه رای الیوم به بررسی رفتار آمریکا در زمان بحران لبنان پرداخته و اعلام کرد آمریکا در قبل و بعد از اعلام واردات سوخت از ایران دو اشتباه بزرگ انجام داد: اولین اشتباه آمریکا در لبنان تحریم‌ها و محاصره شدید اقتصادی بود، چرا که آمریکا به خیال خود فکر می‌کرد لبنان، ایران است. ولی آن‌ها در محاسبات خود اشتباه کردند، چون لبنان از لحاظ جغرافیایی از ایران کوچک‌تر است. با اعمال این تحریم‌ها وضعیت لبنان حتی از خط قرمز هم فراتر رفته و فقر، گرسنگی و محرومیت بر لبنان تاثیر گذاشت.
اشتباه دوم را «دوروتی شیا»، سفیر آمریکا در بیروت مرتکب شد چراکه بعد از سخنرانی «سید حسن نصرالله» در ظهر عاشورا و در خصوص واردات سوخت و اقلام مورد نیازش از ایران، شیا به تکاپو افتاده و به عنوان دوست مردم لبنان در تلاش بود از اردن و مصر برای لبنان برق و سوخت فراهم کند! اگر آمریکا می‌توانست این اقدامات را انجام دهد، چرا تاکنون دست به این اقدام نزده بود و صبر کرد وضعیت از حد معقول فراتر رفته و به بحران تبدیل شود؟
رسانه‌های صهیونیستی نیز به این موضوع پرداخته و در گزارشی به شجاعت حزب‌الله اعتراف و اعلام کردند حزب الله معادله بازدارندگی را در قلب مدیترانه گسترش داده است و مقامات رژیم صهیونیستی از اینکه در مقابل راه نفتکش ایرانی قرار بگیرند وحشت دارند.
سخن پایانی
با بررسی علل و عوامل بحران سوخت در لبنان مشخص می‌شود این بحران ساختگی بوده و دست کشور‌های خارجی نظیر آمریکا و عربستان بطور واضح در آن دیده می‌شود چراکه آمریکا قصد دارد با کشاندن لبنان به جنگ داخلی و درگیر کردن حزب‌الله در داخل خاک خود یک وضعیت امن و پایدار برای موجودیت رژیم صهیونیستی ایجاد کند. اما بر اساس گزارش و تحلیل‌های کارشناسان مشخص می‌شود سیاست «لبه پرتگاه» که آمریکا آن را در لبنان به اجرا درآورده بود با اعلام واردات سوخت شکست خورده و حزب‌الله لبنان توانسته است با این اقدام روند بازی را تغییر دهد.
سایر اخبار این روزنامه
آیا می‌توان طی ۴ سال خودروسازی را مایه افتخار اقتصاد کشور کرد؟ جاده ناهموار تحول در صنعت خودرو نیما غلامرضایی برنامه عملی به جای کلی‌گویی رئیس سازمان‌ زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی عذرخواهی کرد ماجراهای زندان اوین و یک واکنش قابل تحسین واکنش‌ها به واردات سوخت از ایران چه بود؟ پشت پرده بحران ساختگی سوخت در لبنان وعده‌ای که محقق نشد! معمای واکسیناسیون سینماگران به روایت آمار طالبان از طریق شبکه های اجتماعی می خواهد تصویری مثبت از خود بسازد طالبان؛ تصویرسازی یا تغییر در رویکرد؟ بیمارستان‌های پایتخت همچنان در شرایط بحرانی قرار دارد «قارچ سیاه» دستیار جدید کرونا برنامه آینده ظریف پس از ۴ دهه فعالیت دیپلماتیک خداحافظی آقای دیپلمات رئیس قوه قضائیه: قرار گرفتن ایران در جایگاه پنجم سازندگان کیت تشخیص هویت مهم است پاسخ قالیباف به ادعای خط‌ دهی به نمایندگان دوستان جبهه انقلاب هیچ بهانه‌ای برای کار نکردن ندارند 709 خانواده عزادار شد روزهای سیاه کرونایی در ایران کرملین: پوتین و بایدن پیش از سقوط کابل درباره افغانستان رایزنی داشتند دادستان تهران: رئیس قوه قضائیه نسبت به مقوله زندانیان و بازداشتی‌ها دغدغه دارد ماجرای ادعای هواپیماربایی اوکراینی‌ها و تکذیب سریع آن