خادمیاران رضوی در اصفهان خدمات رایگان کرونایی ارائه می‌دهند

آمار‌های کرونایی در کشور نشان می‌دهد ویروس تاجدار عقب‌نشینی نکرده و همچنان می‌تازد. طبق گزارش‌های آماری وزارت بهداشت روند بستری و مرگ ناشی از کووید ۱۹ در اغلب استان‌ها صعودی و مرگ و میر نیز در حال افزایش است و وجود ۳۰۶ شهرستان قرمز کرونایی نشانی بر این صعودهاست. در حال حاضر ۳۰۶ شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی، ۱۱۰ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۲ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. در هفته اخیر، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده در کشور ۲۱۲هزارو۳۰۹ نفر بوده‌است. همچنین موارد بستری جدید طی این مدت ۳هزارو۳۰۹۰ نفر بوده و فوتی‌های جدید ۴هزارو۴۵۳ نفر بوده‌است. بر این اساس کاهش ۹ درصدی در موارد سرپایی مثبت، کاهش کمتر از یک درصد (۷/۰ درصد) در تعداد بیماران بستری و افزایش ۴/۱۰ درصدی در تعداد فوت‌شدگان بیماری را در هفته اخیر نسبت به هفته ماقبل شاهد بوده‌ایم. در چنین شرایطی دارو و درمان کرونا هزینه‌های کمر‌شکنی را به بیماران تحمیل می‌کند و بیماران کرونایی علاوه بر درد و رنج بیماری باید چالش هزینه‌های سرسام‌آور دارو و درمان را هم تحمل کنند. در این میان گروهی از جامعه سلامت در اصفهان با دریافت مجوز از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و با کمک خیرین، انبار بیمارستانی در حال ساخت را به مرکز تزریقات بیماران کرونایی تبدیل کرده‌اند و تمامی خدمات خود را به صورت رایگان به بیماران ارائه می‌کنند. به سراغ دکتر مریم مسعودی، مسئول کمیته سلامت خادمیاران رضوی در خمینی‌شهر و یکی از مسئولان داراشفاء شهدا رفتیم تا درباره فعالیت‌های داوطلبانه خادمیاران رضوی برای کمک به بیماران کرونایی بیشتر بدانیم؛ کاری که می‌تواند به تمامی مناطق کشور تسری یابد. ‌خانم دکتر مسعودی خادمیاران رضوی را بیشتر معرفی کنید.
خادمیاران رضوی افرادی هستند که دلشان می‌خواهد خادم امام رضا باشند، اما ساکن مشهد نیستند و نمی‌توانند. زمانی که آیت‌الله رئیسی تولیت حرم بودند، طرحی را پیشنهاد دادند تا افرادی که در استان‌ها و شهر‌های دیگر هستند، خدماتی را به نیت امام‌رضا انجام دهند (به عنوان پاداش می‌توانند چهار شیفت در حرم خدمت کنند).
چه شد که خادمیاران رضوی خمینی‌شهر تصمیم گرفتند تا مرکز تزریقات سرپایی بیماران کرونایی را به صورت رایگان راه‌اندازی کنند؟
مردم برای تزریقات سرپایی دارو‌های کرونایی بسیار اذیت می‌شدند و برای دریافت دارو و تزریقات ناچار بودند هزینه‌های گزافی را بپردازند. با رصد این اوضاع در جلسه خادمیاران رضوی در خمینی‌شهر تصمیم گرفتیم تا به داد بیماران کرونایی برسیم و مرکز تزریق سرپایی رایگان را راه‌اندازی کنیم.


‌چگونه این مرکز را راه‌اندازی کردید؟
برای این کار ضمن تعامل با خیرین، یک بیمارستان نیمه‌سازی را که از سوی خیرین در حال ساخت است، در اختیار گرفتیم. یک سالن را که به عنوان انباری بیمارستان بود، صحبت کردیم تا به سالن تزریق تبدیل کنیم. ظرف ۲۴ ساعت با همراهی بچه‌ها کار راه افتاد و ظهر که ما از سوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مجوز گرفتیم، دوستان و همکاران متخصص ما به صورت شبانه شخصاً به این محل رفتند و وسایل موجود در آنجا را تخلیه و نظافت کردند و تا ساعت ۵ صبح روز قبل از تاسوعا آماده‌سازی صورت گرفت. روز تاسوعا هم تا ظهر تخت‌ها چیده شد و سایر کار‌های آماده‌سازی مکان صورت گرفت و پس از تأیید معاونت درمان استان و تأیید آن‌ها در ظهر روز تاسوعا ما توانستیم نخستین بیمار را در اذان مغرب شب تاسوعا پذیرش کنیم. هر کسی می‌آید و ما به او می‌گوییم اینجا برای امام رضا و امام حسین است و به ازای خدماتی که می‌گیرید برای ظهور حضرت حجت (عج) صلوات بفرستید با چشمانی اشکبار مرکز را ترک می‌کند.
‌فعالیت مرکز شما به چه صورت است و چه ساعاتی در خدمت مردم هستید؟
در سه شبانه‌روز اول یعنی تاسوعا، عاشورا و روز بعد از آن به صورت شبانه‌روزی کار کردیم و توانستیم ۸۰۰ بیمار را راه بیندازیم، اما بعد از آن به دلیل اینکه هم خود من و هم همه همکاران مشغول هستیم و در بیمارستان شیفت‌های کاری متعدد داریم، ساعت کار مرکز را کم کردیم و از ساعت ۶ بعد از ظهر تا ۱۲ شب بیماران را پذیرش می‌کنیم، اما در عمل اکثر شب‌ها تا ساعت ۳ نیمه شب مشغول ارائه خدمت هستیم.
‌آیا فقط خدمات تزریق انجام می‌دهید یا ویزیت هم دارید؟
تزریقات رمد‌سیویر انجام می‌شود و به صورت موردی اگر مریض نیاز داشته باشد، ویزیت هم می‌کنیم، اما اگر بخواهیم کار ویزیت هم راه بیندازیم، از پسش بر نمی‌آییم. بیس کارمان تزریقات است که مردم مجبورند به خاطرش بین مراکز درمانی آواره شوند و هزینه‌های هنگفت پرداخت کنند. رمدسیویر داروی خاصی است و باید پنج روز پشت سر هم تزریق شود. به طور نمونه یکی از اقوام ما در تهران برای پک دارویی رمدسیویر به همراه پرستار که به منزلش برود و کار را انجام دهد ۶ میلیون تومان هزینه پرداخت کرده‌بود. هم داروی رمدسیویر گران است و هم تزریقات آن گران است. بنابراین بیمار مجبور است یا به مراکز درمانی برود یا پرستار به خانه بیاورد و هزینه‌های بالای تزریق این دارو را پرداخت کند، اما ما توانستیم بالغ بر چندین میلیون تومان خدمات ارائه دهیم بی‌آنکه پولی از مردم دریافت کنیم.
‌شما کاملاً رایگان این کار را انجام می‌دهید؟
بله کاملاً رایگان و خودمان هم برای خدماتی که ارائه می‌کنیم از کسی پول نمی‌گیریم و خدمات داوطلبانه است. ما اینجا همه به صورت داوطلبانه و رایگان کار می‌کنیم چه پزشکان و چه پرستاران. در این مرکز بیماران ویزیت اولیه می‌شوند و دارو‌های بیمار را چک می‌کنیم و سپس برایش دستور تزریق می‌گذاریم.
‌چند نفر در این مرکز مشغول ارائه خدمت هستید؟
هسته اولیه شکل‌گیری این کار ۱۲ نفر است، اما با سایر دوستانی که برای کمک می‌آیند حدود ۲۵، ۳۰ نفر هستیم.
‌در مدت کمتر از یک ماه فعالیتی که داشتید تعداد همکاران شما تغییری هم کرده‌است به این معنا که عده‌ای از شما جدا و عده‌ای دیگر به شما اضافه شوند؟
کم که نشده‌اند، اما همکاران و دوستان وقتی می‌شنوند چنین جایی راه افتاده و چنین خدماتی صورت می‌گیرد به ما اضافه می‌شوند و حتی شده چند ساعت هم با ما همکاری می‌کنند. ما در تیم مان فیزیوتراپ داریم که نکات فیزیوتراپی بیماران کرونایی را به آن‌ها آموزش می‌دهند. همکاران مشاور تغذیه داریم که در رابطه با تغذیه به بیماران اطلاعات می‌دهند. از همکاران خودمان بانی شده و آب سیب طبیعی می‌آورد و در ظرف‌های یکبار مصرف بین روزی ۲۰۰ نفر پخش می‌کنند و در کنار کار اصلی این کار‌های جانبی هم صورت می‌گیرد؛ و کلام پایانی...
هزینه درمان کرونا بالاست و هزینه‌های جانبی آن مثل آب میوه و خوراکی‌های مغذی هم روی دوش مردم است. در اوج این مصیبت‌هایی که یک فرد کرونایی برای خوراک و دارو و درمان دارد، این تنها کاری بود که ما می‌توانستیم انجام دهیم تا لااقل هزینه‌های تزریقات کرونایی‌ها را کاهش دهیم.