صحنه‌های اوین غیر قابل قبول و غیر قابل توجیه است


بررسی‌های به عمل آمده از چرایی و چگونگی انتشار تصاویر زندان اوین از احتمال تلاشی سازمان یافته در جهت خدشه بر روند اصلاحی و تحولی اخیر در قوه قضائیه خبر می‌دهد. این احتمال بر اساس بررسی‌های کمیته دادستانی کل کشور متشکل از کارشناسان حوزه‌های مختلف به دست آمده است.
ماجرا از آنجا آغاز شد که پس از انتشار تصاویری از زندان اوین در خصوص رفتار بعضی از مأموران داخل زندان با زندانیان، برخورد برخی مأموران با یکدیگر و اقدام به خودزنی و خودکشی برخی زندانیان، رئیس قوه قضائیه به دادستان کل کشور مأموریت داد سریعاً به موضوع رسیدگی و نتیجه را گزارش کند.
حجت الاسلام منتظری هم بلافاصله با مشخص کردن کمیته‌ای متشکل از کارشناسان حوزه‌های مختلف مرتبط با موضوع دستور استقرار این کمیته را در زندان اوین صادر کرد. سه روز پس از استقرار کمیته تخصصی بررسی تصاویر زندان اوین بود که دادستان کل کشور با تشکیل یک تیم چهار نفره از بخش‌های مختلف زندان بازدید و با مسئولان و مأموران بخش‌ها و همچنین با تعدادی از زندانیان به صورت چهره به چهره دیدار و گفتگو کرد. همزمان مرکز حفاظت و اطلاعات کل قوه قضائیه نیز گزارشی در این مورد به اژه‌ای ارائه کرد. بر اساس گزارش دادستانی کل کشور و همچنین مرکز حفاظت و اطلاعات کل قوه قضائیه مشخص شد از ناحیه بعضی از مأموران زندان تخلفاتی صورت گرفته که بلافاصله دستور داده شد هر چه سریع‌تر متخلفان تحت تعقیب قرار گرفته و حسب مورد به تخلف آن‌ها رسیدگی شود.


در بخش تحلیل و بررسی علت احتمالی انتشار این تصاویر در بازه زمانی حاضر در گزارش‌های ارائه شده اینگونه نتیجه‌گیری شده است: نظر به ادامه سرعت روند تحول که با تعالی همراه شده و تأکید چندین باره رئیس قوه قضائیه به موضوع زندان و زندانی در جلسات مختلف و همچنین بازدید رئیس دستگاه قضا از سه زندان ایلام، رجایی شهر و اوین در ۳۵ روز ابتدایی خدمت که با رشد چشمگیر حضور مقامات قضایی در زندان‌های سراسر کشور همراه بوده است و همچنین دستورات و تأکیدات مؤکد رئیس قوه قضائیه در جلسات و بازدید‌های مختلف پیرامون بهبود وضعیت زندانیان از «بازرسی‌های مستمر و سرزده» و «تمهید مقدمات برای اعطای عفو و مرخصی به زندانیان» تا «تأکید بر عدم صدور قرار بازداشت موقت تاحد امکان» و «مقوله تفکیک زندانیان» احتمال می‌رود یکی از علت‌های انتشار این تصاویر و وقایع اخیر که مربوط به سال‌های گذشته است در جهت خدشه بر روند اصلاحی و تحولی اخیر بوده است.
در گزارش‌های ارسالی مراجع ذی‌ربط به رئیس قوه قضائیه مشخص شد نسبت به بعضی از تخلفات که در فیلم‌ها مشهود است قبلاً در همان مقطع زمانی رسیدگی صورت گرفته و افراد تنبیه و یا از سمت خود عزل و یا اخراج شده‌اند. این گزارش حاکی است رئیس قوه قضائیه پس از رویت و استماع گزارش‌ها به دادستان کل کشور و مرکز حفاظت و اطلاعات کل قوه قضائیه دستور داد با دقت و سرعت به تحقیقات خود ادامه داده و اگر از ناحیه هر کس و هر فردی تخلفی صورت گرفته باشد بدون اغماض برخورد لازم صورت گیرد.
گزارش سخنگو از پرونده‌های قضایی
دیروز نخستین نشست خبری سخنگوی جدید قوه قضائیه به تشریح ابعاد زیادی از پرونده‌های مفتوح در قوه قضائیه گذشت؛ از گزارش پرونده‌های واکسن تقلبی تا مهم‌ترین موضوع این روز‌های قوه قضائیه که عبارت است از ماجرای فیلم‌های انتشار یافته از ندامتگاه اوین. او از تشکیل پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران پیرامون انتشار فایل صوتی ظریف هم خبر داد و سپس درباره افشاگری‌های سریال گاندو با تأکید بر اینکه به صرف تهیه یک فیلم سینمایی یا سریال نمی‌شود افرادی را تحت تعقیب قرار داد، در عین حال گفت: در خصوص برخی از شخصیت‌های این فیلم پرونده‌هایی تشکیل شده است.
به گزارش میزان، ذبیح الله خداییان شفافیت را مبنای عمل خود در انعکاس اخبار و اطلاعات، عنوان و تأکید کرد: مردم محرم اسرار نظام هستند و جز در مواردی که قانون منع کرده باید مردم در جریان امور قرار گیرند و ما هم بر همین اساس اقدام خواهیم کرد.
صحنه‌های اوین قابل توجیه نیست
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی پیرامون روند رسیدگی به ماجرای فیلم‌های ندامتگاه اوین گفت: صحنه‌هایی که در فیلم‌های منتشره مشاهده می‌شود، مغایر قانون بوده و به هیچ وجه قابل قبول و قابل توجیه نیست. بر این اساس قوه قضائیه اصرار بر برخورد با متخلفان دارد و از سوی ریاست قوه نیز در ابتدای امر دادستان کل کشور مسئول و مأمور پیگیری این موضوع شد تا نسبت به شناسایی مسببان این قضیه اقدام کند. وی نیز اکیپی را مأمور کرد و حدود سه روز در زندان اوین بودند و موضوع را بررسی کردند که بر این اساس شش نفر شناسایی شدند. چهار نفر به دادسرای نظامی و دو نفر به دادسرای عمومی و انقلاب تهران معرفی شدند که برخی از آن‌ها با قرار تأمین در بازداشت هستند. دستور احضار دو نفر دیگر صادر شده است و با برخی از متخلفان هم در زمان خودش برخورد شده است.
خداییان ادامه داد: ممکن است کسی تصور کند هر روز ما در زندان‌ها درگیری و نقض حقوق زندانیان را داریم. خیر، کسانی که این فیلم‌ها را منتشر می‌کنند، این‌ها را مونتاژ کرده‌اند. این فیلم‌ها ممکن است مربوط به ماه‌ها و سال‌های قبل باشد. این‌ها را کنار هم گذاشته‌اند و بر این اساس نباید تصور شود که هر روز ما چنین صحنه‌هایی را در زندان‌ها داریم.
احضار متهمان پرونده فایل صوتی ظریف به زودی
خداییان در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره آخرین جزئیات پرونده افشای فایل صوتی ظریف اظهار داشت: در خصوص انتشار این فایل صوتی، پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شد. جهت مستندسازی پرونده و جمع‌آوری دلایل و مدارک مبنی بر توجه اتهامات به متهمان، تعداد زیادی از افراد که به طور مستقیم یا غیر مستقیم دسترسی به این فایل صوتی داشتند (شاید بیش از ۲۰ نفر) به عنوان مطلع احضار شدند و از آن‌ها تحقیق به عمل آمد. بر همین اساس دلایل و مدارکی جمع‌آوری شد و پرونده آماده طی مراحل بعدی است و طبق سؤالی که از دادسرای تهران داشتم طی روز‌های آتی نسبت به احضار متهم یا متهمان پرونده اقدام خواهد شد. باید منتظر باشیم و ببینیم که بعد از تفهیم اتهام نسبت به متهم یا متهمان چه نتایجی به دست می‌آید.
برخی شخصیت‌های گاندو محکوم شده‌اند
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به افشاگری‌های سریال تلویزیونی گاندو درباره فساد‌های انجام شده توسط برخی از رجال سیاسی، آیا قوه قضائیه در مورد این افراد که خواسته یا ناخواسته اسناد محرمانه و اطلاعات طبقه بندی را در اختیار بیگانگان قرار دادند، وارد عمل می‌شود و آیا پرونده‌ای تشکیل شده یا تشکیل خواهد شد، گفت: به صرف تهیه یک فیلم سینمایی یا سریال نمی‌شود افرادی را تحت تعقیب قرار داد. حتماً باید از طریق ضابطین، دلایل و مدارک به دستگاه قضایی ارجاع شود تا افراد تحت تعقیب قرار گیرند.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد:، اما در خصوص برخی از شخصیت‌های این فیلم پرونده‌هایی تشکیل شده است. در یک مورد به جرم فساد مالی یکی از کسانی که در این فیلم به نمایش گذاشته می‌شود به پنج سال حبس قطعی، انفصال از خدمت و پرداخت جزای نقدی محکوم شده است. شخص دیگری به جرم جاسوسی به پنج سال حبس محکوم شده است. پرونده برخی افراد نیز به اتهام فساد مالی در مرجع قضایی در دست رسیدگی است و هنوز به نتیجه نرسیده است. خداییان افزود: در هر حال اگر از سوی ضابطین، دلایل و مدارک علیه کسانی که هنوز محکوم نشده‌اند و یا پرونده برای آن‌ها تشکیل نشده، به دستگاه قضایی ارجاع شود، رسیدگی صورت خواهد گرفت.
شبکه اختلاس در شرکت آب و فاضلاب خوزستان
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه طبق اعلام دادستان عمومی اهواز شش مدیر حوزه آب در خوزستان به اتهام فساد مالی بازداشت شدند، جزئیات بیشتری از این پرونده را اعلام کنید و توضیح دهید که این پرونده در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: در خصوص شرکت آبفای خوزستان پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب اهواز تشکیل شده که حدود هشت نفر به اتهام تشکیل شبکه اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری تحت تعقیب قرار گرفتند.
آخرین وضعیت پرونده‌های واکسن تقلبی
سخنگوی قوه قضائیه همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد پرونده واکسن‌های تقلبی تصریح کرد: در خصوص تهیه و توزیع واکسن‌های تقلبی در دادسرای تهران سه پرونده تشکیل شده که در یک پرونده دو نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و اعتراف کردند که با تهیه واکسن‌های تقلبی به حدود ۳۰ نفر تزریق انجام داده‌اند. وی بیان داشت: در پرونده دیگری دو نفر دیگر تحت تعقیب قرار گرفتند و در یک پرونده هم یک نفر تحت تعقیب است. روش کار به این شکل بوده که پوکه‌های واکسن را از طرق مختلف و با کمک بعضی از پرسنل مراکز درمانی و داروخانه‌ها تهیه و با تزریق داروی تقلبی، سعی می‌کردند مبالغی را به ازای هر تزریق بین دو تا سه میلیون از افراد اخذ کنند. در دادسرای البرز هم پرونده‌ای تشکیل شده که ۴۹ نفر شاکی دارد و افراد از طریق کلاهبرداری و تهیه و توزیع واکسن‌های تقلبی، حدود ۴۷۰ میلیون تومان از مردم اخذ کرده‌اند.
چند انتصاب در قوه قضائیه
خداییان در ابتدای این نشست خبری گفت: آقای محمدباقر الفت به عنوان معاون منابع انسانی وامور فرهنگی قوه قضائیه انتخاب شد. وی همچنین افزود: دکتر محمد کاظمی فرد نیز به عنوان رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه منصوب شد که قبل از این معاون همین مرکز بود و عضو هیئت علمی دانشگاه هستند. خداییان گفت: ما در مقام سخنگویی سعی می‌کنیم که مر قانون را رعایت کنیم و قوه قضائیه حافط جان و مال و آبروی مردم هست و حسن نظارت بر اجرای قانون را برعهده دارد و انتظار از قوه قضائیه این است که بیش از سایر قوا ملزم به قانون باشد. گاهی ممکن است سؤالاتی پرسیده شود در مورد افرادی که پرونده‌شان در مرحله تحقیقات مقدماتی است که محرمانه است لذا این موازین نیز رعایت خواهد شد. وی افزود‌: ما سعی می‌کنیم مطالبی که به استحضار مردم می‌رسد منطبق با واقعیت باشد.