دستی بالای همه دست‌ها

آخرین روز بازی‌های پاراالمپیک  ۲۰۲۰ توکیو برای کاروان ما با طلای تیم والیبال نشسته و قهرمانی اصغر عزیزی در تکواندو، نایب قهرمانی صادق بیت‌سیاح در پرتاب نیزه و سجاد محمدیان در پرتاب وزنه برای کاروان ایران به پایان رسید. سجاد محمدیان دارنده مدال نقره پاراالمپیک 2016 ریو، دیروز رقابتش در پرتاب وزنه کلاس F63 را آغاز کرد و در نهایت به مدال نقره رسید. صادق بیت‌سیاح ملی‌پوش کشورمان در رقابت پرتاب نیزه کلاسF41 نیز دیروز نقره‌ای شد. وی در پرتاب‌های اول و دوم 98/41 متر 01/43 متر را به ثبت رساند و در پرتاب سوم مرتکب خطا شد. بیت‌سیاح که با حریفانی از هند، چین، عراق (3 نفر)، کرواسی و ساحل‌عاج رقابت می‌کرد، در ۳ پرتاب پایانی‌اش به ترتیب رکوردهای 35/43 متر، 30/42 متر و 80/41 متر را ثبت کرد و در نهایت با بهترین رکوردش یعنی 35/43 متر در رده دوم ایستاد و صاحب مدال نقره شد. همچنین تیم ملی والیبال نشسته ایران، پرافتخارترین تیم تاریخ والیبال نشسته دنیا، در فینال به مصاف تیم کمیته پاراالمپیک روسیه رفت و با ارائه یک عملکرد خوب و نمایشی دیدنی، 3 بر یک و با نتایج (25 بر 21، 25 بر 14، 19 بر 25 و 25 بر 17) به برتری دست یافت و صاحب مدال طلا شد. شاگردان هادی رضایی در ست‌های اول و دوم از حریف برتر بودند و پیروز هم شدند اما در ست سوم غافلگیر شدند تا برای نخستین‌بار در این دوره از بازی‌ها طعم شکست را بچشند. شکست در ست سوم باعث شد تیم ایران به خودش بیاید و با ارائه عملکردی فوق‌العاده در ست چهارم 25 بر 17 پیروز شد و در مجموع با برتری ۳ بر یک به مقام قهرمانی دست یافت. تیم والیبال نشسته ایران تاکنون موفق به کسب 7 طلا و 2 نقره در تاریخ پاراالمپیک شده و پرافتخارترین تیم این بازی‌ها محسوب می‌شود. آخرین طلای کاروان ایران را جواد عزیزی در تکواندو کسب کرد تا در نهایت کاروان سرداردل‌ها  با 12 مدال طلا در جایگاه دوازدهم قرار بگیرد. از حیث تنوع مدال این یکی از بهترین کاروان‌های تاریخ پاراالمپیک ما بود.
  مدال‌آوران ایران در شانزدهمین دوره بازی‌های پاراالمپیک مدال طلا  روح‌الله رستمی – پاراوزنه‌برداری  وحید نوری - جودو  محمدرضا خیرالله‌زاده - جودو  امیر خسروانی - پرش طول  مهدی اولاد - پرتاب وزنه  هاشمیه متقیان - پرتاب نیزه  ساره جوانمردی - تیراندازی با تپانچه  سعید افروز - پرتاب نیزه  زهرا نعمتی – تیروکمان، ریکرو انفرادی  حامد امیری - پرتاب نیزه  تیم‌ملی والیبال نشسته اصغر عزیزی - تکواندو مدال نقره  امان‌الله پاپی - پرتاب نیزه  امیر جعفری- پاراوزنه‌برداری  علیرضا مختاری - پرتاب وزنه  حامد صلحی‌پور- پاراوزنه‌برداری  منصور پورمیرزایی- پاراوزنه‌برداری  رمضان بیابانی – تیروکمان، کامپوند  مهدی اولاد - پرتاب دیسک  علی پیروج - پرتاب نیزه  مهدی پوررهنما - پاراتکواندو  صادق بیت‌سیاح- پرتاب نیزه مدال برنز  سامان رضی – پاراوزنه‌‌برداری
  پایان پاراالمپیک توکیو برای ایران؛ در انتظار رتبه نهایی کاروان ایران در روز پایانی پاراالمپیک توکیو نماینده‌ای نخواهد داشت. روز ماقبل پایانی بازی‌های پاراالمپیک ۲۰۲۰ توکیو با طلای تیم ‌ملی والیبال نشسته و اصغر عزیزی در پاراتکواندو و نایب‌قهرمانی صادق بیت‌سیاح در پرتاب نیزه و سجاد محمدیان در پرتاب وزنه همراه بود. در حال حاضر کاروان ایران با 12 طلا، 11 نقره و یک برنز در مکان دوازدهم جدول توزیع مدال‌ها قرار دارد. نمایندگان ایران در بازی‌های پاراالمپیک 2020 توکیو، دیروز آخرین مسابقات خود را برگزار کردند و کاروان ایران امروز در روز دوازدهم و پایانی بازی‌ها نماینده‌ای نخواهد داشت. به این ترتیب ایران با تعداد مدال‌های روز یازدهم باید منتظر برگزاری بازی‌های روز پایانی باشد تا رتبه نهایی‌اش در توکیو 2020 مشخص شود. بازی‌های پاراالمپیک 2020 توکیو از روز 2 شهریور آغاز شد و کاروان ایران با 83 ورزشکار و مربی در 10 رشته ورزشی در این بازی‌ها حضور داشت. در حالی که کاروان کشورمان در دوره قبلی بازی‌ها در ریو 2016 با مجموع ۲۴ مدال (‌۸ طلا، ۹ نقره و ۷ برنز) در مکان پانزدهم قرار گرفته بود، این امکان وجود دارد که با وجود کمتر شدن یک مدال در مجموع، با توجه به کسب تعداد طلای بیشتر نسبت به دور قبل، رتبه ایران حداقل یک یا 2 پله ارتقا یابد. البته خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن، حفظ همین رتبه دوازدهم در پایان بازی‌هاست که می‌تواند یک پایان بسیار شیرین باشد. گفتنی است که با توجه به غیبت تیم‌های فوتبال 5 نفره و 7 نفره که در دوره گذشته به مدال نقره پاراالمپیک دست یافته بودند، والیبال تنها مدال‌آور ایران در بخش تیمی توکیو 2020 بود. در این دوره همچنین ایران تنها یک برنز کسب کرد، در حالی که در دوره گذشته 7 برنز کسب کرده بود. 



  جایگاه اصلی امروز مشخص می‌شود رقابت‌های پاراالمپیک توکیو 2020 امروز با برگزاری مراسم اختتامیه به پایان می‌رسد و فعلا کاروان ورزش ما با مجموع 24 مدال (12 طلا، 11 نقره و یک برنز) در رده دوازدهم قرار دارد. البته فرانسه که با 10 طلا در تعقیب ایران است، امروز در بدمینتون 2 فینالیست دارد و با گرفتن 2 طلا می‌تواند جایگاه دوازدهمی را از ایران پس بگیرد. ژاپن هم با 9 طلا و 3 فینالیست در بدمینتون همچنان برای جایگاه ایران تهدید محسوب می‌شود. امروز ماراتن هم برگزار می‌شود و جدول نهایی مدال‌ها بعد از برگزاری این رقابت‌ها، نهایی خواهد شد.

تقدیر تیم ملی والیبال نشسته از مادر شهید بابایی تیم ملی والیبال نشسته کشورمان بعد از کسب تک‌طلای تیمی ایران در پاراالمپیک توکیو با حضور نزد خانم کونیکا یامامورا، مادر شهید محمد بابایی در سالن مسابقات، ضمن تقدیم دسته گل ویژه قهرمانی به ایشان، از حضور ایشان در محل مسابقات قدردانی کردند. کاپیتان تیم ملی والیبال نشسته پس از کسب هفتمین طلای ایران در ادوار پاراالمپیک گفت: به نمایندگی از همه بچه‌های تیم این مدال را به همه مادران سرزمینم و مادر شهید بابایی تقدیم می‌کنم.