فحش و ناسزاگويي انقلابي‌گري نيست

ايسنا: رئيس‌جمهوري پنجشنبه‌شب در ضيافت افطار با اصحاب رسانه،گفت: «همان‌طورکه قرآن مي‌گويد رسول بايد امين باشد، همه رسانه‌ها نيز بايد واقعيت‌ها و حقايق اين جامعه را به‌خوبي به مردم ابلاغ کنند و به‌دنبال تحقق اهداف ملي باشند».
حسن روحاني با اشاره به روز غدير و معرفي امام علي(ع) از سوي پيامبر عظيم‌الشأن اسلام، به نقش مهم رسانه‌ها اشاره کرد و افزود: «اساسا رسالت يعني کسي که پيام الهي و آنچه خداوند مقرر کرده به بشر ابلاغ مي‌کند، پس کار رسانه کار پيامبري و کار مقدسي است. پيامبر (ص) در همان روز غدير به نقش مهم رسانه‌ها اشاره کردند و فرمودند همه آنهايي که در اينجا حضور داريد موظف هستيد حادثه امروز را به کساني که در اينجا حضور ندارند ابلاغ کنيد و برسانيد».
او ابلاغ پيام‌هاي اصلي دين، تاريخ، ملت، انقلاب و اهداف نظام اسلامي را وظيفه همگان دانست و عنوان کرد: «رسانه سازنده خبر نيست، رسانه ابلاغ‌کننده حقيقت است و اين وظيفه سنگيني است».
روحاني با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در دوران انتخابات و حضور و مشارکت گسترده مردم در آن برهه تاريخي حساس، گفت: «روزهاي انتخابات روزهاي بسيار مهمي براي کشور و عيد سياسي و روزها و شب‌هاي قدر ملت ايران بود. مردم ايران قدر، آينده و سرنوشت خود را با حضور در کنار صندوق‌هاي رأي رقم زدند».


رئيس‌جمهوري افزود: «حضور گسترده مردم در انتخابات در حساس‌ترين موقعيت منطقه‌اي، تاريخي و جهاني روي داد يعني در شرايطي که غرب به‌دنبال فشار جديد به ايران بود و برخي‌ها در منطقه اجتماع کرده بودند تا پيام تهديد را به ملت ما بدهند و اربابان، دستورهاي جديدي را به تروريست‌هاي منطقه داده بودند که حتما بايد تهران را ناامن کنيد؛ اما مردم ايران با حضور پرشور خود همه اين توطئه‌ها را نقش بر آب کردند».
بايد اصل اخبار و واقعيت‌ها را به مردم گفت
او با بيان اينکه بي‌ترديد دولت يازدهم مظلوم‌ترين دولت در تاريخ انقلاب بوده است، گفت: «ما در شرايط امروز بايد بيشتر به آينده و نه گذشته و به اهداف ملي و نه رقابت‌هاي ديروز نگاه کنيم».
روحاني دولت را نماينده مردم ايران دانست و عنوان کرد: «بيان موفقيت‌ها و پيروزي‌هاي دولت چيزي جز بيان موفقيت‌ها و پيروزي‌هاي ملت نيست. دولت چيزي نيست جز نماينده مردم و يکي از اشتباهاتي که رسانه‌ها بايد تصحيح کنند، اين است که گفته مي‌شود مثلا اين آقا وکيل‌الدوله است يا اين رسانه، رسانه طرفدار دولت است، در‌حالي‌که دولت همان نماينده ملت است».
رئيس‌جمهوري با اشاره به حضور مردم در هر چهار سال در سطح ملي براي انتخاب رئيس‌جمهور به‌عنوان نماينده همه مردم، گفت: «انتخابات رياست‌جمهوري در سطح کشور و ملي است و کسي که انتخاب مي‌شود، بر مبناي قانون اساسي اين است که رئيس «جمهور» و «همه مردم» و مجري وظايفي باشد که قانون اساسي بر دوش او گذاشته است».
انتقاد، حکم نمک غذا را دارد
او با تأکيد بر اينکه انتقاد سازنده بسيار مفيد است، افزود: «درست است که انتقاد کاملا لازم است، در مثل، انتقاد حکم نمک غذا را دارد؛ اما همه غذا که نبايد از نمک تشکيل شود، بلکه بايد اصل اخبار و واقعيت‌ها را نيز به مردم گفت».
رئيس‌جمهوري گفت: «انتقاد واقعي و سازنده يعني اينکه واقعيتي را براي مردم توضيح دهيم و مثلا به مردم بگوييم در توليد گندم خودکفا شده‌ايم و بعد انتقادمان را هم مطرح کنيم. انتقاد سازنده لازم است، اما مثلا بگوييم درحالي‌که در سال 92 روزانه شش ميليون ليتر گازوئيل وارد مي‌کرديم، امروز روزانه 13 ميليون ليتر گازوئيل صادر مي‌کنيم و برنامه داريم اين ميزان سال آينده به 20 ميليون ليتر برسد. بگوييم در حال رسيدن به خودکفايي در توليد بنزين هستيم و بعد انتقادمان را هم مطرح کنيم».
لحن‌ها را دوستانه و برادرانه‌تر کنيم
او عنوان کرد: «انتقاد يعني اينکه اول اصل و واقعيت را براي مردم توضيح بدهيم و بگوييم در سه‌سال‌و‌نيم گذشته در پارس جنوبي 11 فاز جديد افتتاح شد در‌حالي‌که در کل دولت‌هاي گذشته 10 فاز افتتاح شده بود و بعد بگوييم که 11 فاز کم است و بايد فازهاي بيشتري افتتاح مي‌شد. براي مردم بگوييم بعد از ساليان دراز صادرات غيرنفتي بر واردات کشور پيشي گرفت و بعد انتقاد کنيم که چرا يک سال زودتر اين اتفاق نيفتاد. بگوييم توليد محصولات غذايي در دولت يازدهم 21 ميليون تن اضافه شده و بعد انتقاد کنيم که مثلا چرا اين ميزان بيشتر نبود يا زودتر اتفاق نيفتاد».
روحاني گفت: «از رسانه‌هايي که اداي وظيفه کردند سپاسگزاريم و از رسانه‌هايي هم که به اعتقاد ما مسيرشان دقيق نبوده خواهش مي‌کنيم حالا که انتخابات تمام شد، دولت يازدهم هم تمام شد و مي‌خواهيم وارد دولت دوازدهم شويم، بياييد کمک کنيد با يک فضاي جديد وارد اين عرصه شويم. لحن‌ها را دوستانه و برادرانه‌تر کنيم».
رئيس‌جمهوري افزود: «زندگي حضرت علي (ع) به ما مي‌آموزد که تبليغات ناصحيح مي‌تواند حتي چهره اميرالمؤمنين و واقعيت اين چهره‌اي را که سراسر حق و عدل است، مخدوش کند. به ما مي‌آموزد تبليغات ناصحيح کاري مي‌کند که مردم روبه‌روي اميرالمؤمنين در جمل و صفين و نهروان مي‌ايستند».
او گفت: «اين نشان مي‌دهد امروز رسالت سنگيني بر عهده ماست. البته مردم در ايام انتخابات و در شکل شهروند - خبرنگار به صحنه آمدند؛ بنابراین اگر رسانه‌هايي که در مسير حق حرکت مي‌کردند، تنها بودند، ما در انتخابات موفق نبوديم».
با لحن تند به جايي نمي‌رسيم
حسن روحاني با طرح اين سؤال که چرا برخي از ما لحن‌مان را اصلاح نمي‌کنيم و چرا نمي‌دانيم با چه لحني مي‌خواهيم با دولت، با منطقه و با دنيا صحبت کنيم، عنوان کرد: «با لحن تند به جايي نمي‌رسيم. والله جز اعتدال راه ديگري وجود ندارد. امام خميني(ره) هم با اعتدال انقلاب را پيروز کرد. اگر امام به مردم مي‌گفت بروند جلوي ارتش بايستند و مقابله کنند، کشور حمام خون مي‌شد؛ اما امام چنان عمل کرد که هر چيزي را جذب و هضم کرد».
او افزود: «اميرالمؤمنين (ع) وقتي مشاهده کرد تعدادي از لشکريانش در صفين، حين جنگ به دشمن دشنام مي‌دهند، واکنش نشان داد و گفت من اصحابي را نمي‌خواهم که به دشمنان‌شان فحش دهند. حالا برخي از ما که خود را شيعه علي(ع) مي‌دانيم، چرا دشنام‌دادن را افتخار مي‌دانيم و ناسزاگويي را انقلابي‌گري مي‌دانيم؟ انقلابي ما اميرالمؤمنين و پيامبر اکرم (ص) است، عمار ياسر است. مگر ما شيعه علي نيستیم. ما انقلاب کرديم تا راه پيامبر (ص) و راه علي (ع) را دنبال کنيم که به اصحاب خود مي‌فرمود که حتي در هنگام جنگ به دشمن دشنام ندهيد». رئيس‌جمهوري که شب بيست‌ويکم ماه رمضان صحبت مي‌کرد، گفت که امشب، شب اميرالمؤمنين است و بياييد تلاش کنيم تا راه او را انتخاب کنيم.
درخواست وکيلي براي تعيين تکليف مديران تلگرامي بازداشت‌شده
در ابتداي اين نشست نيز محمدعلي وکيلي، نماينده مجلس شوراي اسلامي و مديرمسئول روزنامه ابتکار، لوايح اصلاح قانون مطبوعات و نظام صنفي را مطالبه جامعه رسانه‌اي کشور دانست و از دولت خواست اين لوايح را براي انجام امور بهتر رسانه‌ها، تقديم مجلس کند. او همچنين خواهان تلاش براي تعيين تکليف وضعيت شماري از مديران کانال‌هاي تلگرامي شد که در بازداشت به سر مي‌برند.
محمدعلي نادعلي، مدير عامل پايگاه خبري جماران، نيز به‌عنوان دومين سخنران خواهان اجراي قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات از سوي همه دستگاه‌ها و نهادها شد و اجراي دقيق اين قانون را راهگشاي بسياري از مشکلات فعلي کشور دانست. در اين مراسم همچنين «محمد برنو»، برنده جايزه نخست جشنواره عکس px3 اروپا، جايزه و مجموعه آثار خود را به  حسن روحاني اهدا کرد.