رکورد تازه تزریق واکسن یک میلیون و 112 هزار دُز در روز


مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای از رکوردشکنی دوباره تزریق واکسن کرونا در کشور خبر داد.
به گزارش وبدا در اطلاعیه دیروز این مرکز آمده است: «تا کنون ۲۰ میلیون و ۵۵۸ هزار و ۳۸ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۰ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۶۵۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۳۱ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۶۹۴ دُز رسید.
در شبانه‌روز گذشته یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۴۴۰ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد که این بالاترین میزان تزریق روزانه واکسن از ابتدای واکسیناسیون عمومی تا کنون است.


افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند.
از 16 تا ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۶ هزار و ۸۵۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۷۱۳ نفر از آنها بستری شدند، بنابراین مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به
پنج میلیون و ۲۱۰ هزار و ۹۷۸ نفر رسید. ۷ هزار و ۵۳۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
متاسفانه در طول این مدت، ۵۳۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۲ هزار و ۴۳۰ نفر رسید.
خوشبختانه تا کنون چهار میلیون و ۴۵۳ هزار و ۶۵۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
تا کنون ۲۹ میلیون و ۷۹۱ هزار و ۵۶۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
همچنین در حال حاضر ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.»
واردات ۱۸میلیون دُز واکسن کرونا
تا یکشنبه هفته آینده
وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک
به ۲۱ میلیون دُز واکسن دپو داریم که در انبارمان موجود است، گفت: پنجشنبه هم ۸ میلیون دُز و یکشنبه ۱۰ میلیون دُز واکسن دیگر وارد می‌شود.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، بهرام عین‌اللهی در جلسه بررسی روند اجرای گام پنجم طرح سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که دیروز با حضور سردار سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه و سردار سلیمانی رئیس‌سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد، اظهارداشت: باید توجه کرد که طبق نظر همه دانشمندان جهان، مهم‌ترین مطلبی که می‌تواند بیماری کرونا را کنترل کند، واکسیناسیون است. البته اینطور نیست که با تزریق واکسن از ابتلا به بیماری نجات پیدا کنیم، اما شدت ابتلا به بیماری را کم می‌کنیم و در واقع مرگ و میر را به شدت کاهش می‌دهد. یک نمونه از این موضوع در کشور داریم، در سال گذشته پرسنل سلامت ما واکسیناسیون نشده بودند که تعداد زیادی تلفات داشتیم، اما امسال تقریبا ۹۵ درصد کادر سلامت واکسینه شدند و علیرغم اینکه بیماران زیاد است، اما مشکل خاصی در زمینه ابتلای کادر سلامت وجود ندارد و اگر هم مبتلا شوند، بیماری‌شان خفیف است، این نشان می‌دهد که واکسن یک راه موثر و مفید در کنترل بیماری است.
عین‌اللهی افزود: بر همین اساس در شروع کار دولت با نظر رئیس‌جمهور و معاون اول تلاش وسیعی شد که بتوانیم روی این موضوع کار کنیم و با تلاش شبانه‌روزی و از کانال‌های مختلف که از وزارت امور خارجه، راه و... تشکر می‌کنیم، با تلاش جمعی و شبانه‌روزی که انجام شد در مدت کوتاهی شاهد ورود مقدار زیادی واکسن از کشورهای مختلف به داخل هستیم. در حال حاضر نزدیک به ۲۱ میلیون دُز واکسن دپو داریم که در انبارمان موجود است. فردا (امروز پنجشنبه 18 شهریور) هم ۸ میلیون دُز وارد می‌شود و یکشنبه ۱۰ میلیون دُز وارد می‌شود و تا پایان این ماه ۴۰ میلیون دُز واکسن و شاید هم تا ۵۰ میلیون دِز در اختیار داریم و از این نظر خیالمان راحت است. از طرفی مراکز تولید واکسن مان مانند برکت، سیناژن، فخرا، پاستور و رازی هم تایید شدند.
در حال تمام کردن موج پنجم هستیم
وزیر بهداشت تاکید کرد: زمان برای ما بسیار مهم است. در برخی جاها حتی برای ورود واکسن، برای اینکه واکسن یک روز هم زودتر برسد، همه تلاش می‌کردند. الان یک دقیقه هم برایمان ارزش دارد. زیرا در حال حاضر در حال تمام کردن موج پنجم هستیم. تلفاتی که دیده می‌شود، نشان از اتمام موج پنجم است و ان‌شاءالله تا یکی دو هفته دیگر کاهش پیدا خواهد کرد. ما فرصتی داریم که خودمان را برای موج ششم آماده کنیم. این فرصت طلایی که حدود 6 تا 7 هفته است، هر روزش برایمان ارزش دارد. از همه خواهش می‌کنم که حتی یک دقیقه را هم از دست ندهند و اگر واکسن می‌آید بلافاصله تزریق را انجام دهند.
عین‌اللهی گفت: من عاجزانه از رؤسای دانشگاه‌ها خواهش می‌کنم که تعدد مراکز واکسیناسیون را انجام داده و ساعت‌های واکسیناسیون محدود به یک شیفت نباشد. مردم ما باید برایشان عزت و احترام قائل باشیم. نباید مردم در صف بمانند. امروز باز از صدا و سیما دیدم که مردم در یکی از مراکز تهران در صف طولانی بودند که واقعا باعث شرمندگی ما است. بارها از رؤسای دانشگاه‌ها خواهش کردم. انتظار داریم که مردم در صف نمانند. توان نیروی انسانی و مردمی که کمک می‌کنند، بیش از این است. بنابراین با تعدد مراکز واکسیناسیون در هرکجا که می‌توانند اقدام کنند. ما هیچ محدودیتی نداریم یک مدرسه، یک پادگان، یک مرکز هلال احمر و... می‌تواند مرکز واکسیناسیون باشد و هر مرکزی که باشد امکان ایجاد مرکز واکسیناسیون در آن وجود دارد.
وی افزود: حتی اگر می‌توانید واکسیناسیون را
۲۴ ساعته کنید. چطور در یک بیمارستان ۲۴ ساعته خدمات می‌دهیم، پرسنل ۲۴ ساعته زحمت می‌کشند. در بیمارستان و آی سی یو کار کردن، بسیار از انجام واکسیناسیون سخت‌تر است، اما پرسنل یک ثانیه نمی‌خوابند و زحمت می‌کشند. انتظار داریم که رؤسای دانشگاه‌ها به این موضوع توجه داشته باشند.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از فرمانده سپاه و همه کسانی که حضور دارند، تشکر می‌کنم. امیدوارم اگر یک ماه دیگر این جلسه را گذاشتیم با آمار بسیار خوبی مواجه باشیم. ما تا امروز ۳۰ میلیون دُز واکسن تزریق کردیم. اگر در تیر ماه پنج میلیون بود، اما از تیر ماه تا امروز ۲۵ میلیون دُز تزریق کردیم. انتظار داریم از امروز که ۱۷ شهریور است تا یک ماه دیگر حداقل ۵۰ میلیون دُز و حتی بیشتر تزریق کنیم تا بتوانیم از فجایع احتمالی بعدی پیشگیری
کنیم.
دستور فوری به فرماندهان سپاه استان‌ها؛
تحقق کامل طرح شهید سلیمانی
فرمانده کل سپاه نیز در جلسه بررسی گام پنجم طرح شهید سلیمانی گفت: به همه فرماندهان سپاه دستور قاطع می‌دهم در عرصه تحقق اهداف مقدس طرح شهید سلیمانی برای واکسیناسیون به صحنه بیایند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما سرلشکر پاسدار حسین سلامی اظهار داشت: سپاه‌های استانی و وزارت بهداشت یک جهاد گسترده را برای مقابله با کرونا انجام داده‌اند و این روند باید با قدرت ادامه پیدا کند.
سلامی با بیان اینکه ظرفیت‌های ما برای مقابله با این بیماری در حال افزایش است، گفت: در حال شکل‌گیری یک آرایش قدرتمند در وزارت بهداشت و سپاه برای مقابله با کرونا هستیم و با ورود واکسن به کشور نگرانی‌ها در این خصوص نیز از بین رفته است.
وی، توسعه مراکز واکسیناسیون را مهم دانست و افزود: فرماندهان سپاه استانی با اختیار خود و بنا بر نیاز استان و شهر‌های مختلف مراکز واکسیناسیون را افزایش دهند، نمی‌توانیم آلام و درد مردم را ببینیم، به خانه‌های آنها رجوع کنید و قبل از رجوع آ‌ها به داد آنها برسید.همه استعداد موجود را با ظرفیت کامل در نظر بگیرید، زمان حضور نیرو‌ها در مراکز واکسیناسیون را این‌قدر بسط بدهید تا به
۲۴ ساعت برسد.
همکاری بسیج با وزارت بهداشت
در ۳۳۷ مرکز تجمیعی تزریق واکسن کرونا
رئیس‌سازمان بسیج مستضعفین نیز در این نشست گفت: بسیجیان در ۳۳۷ مرکز تجمعی با وزارت بهداشت به صورت مشترک حضور دارند و در ۱۷۵ مرکز مستقل هم کار تزریق واکسن کرونا را انجام می‌دهند.
سردار غلامرضا سلیمانی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم نقش‌آفرینی‌های بسیج بیشتر شود، افزود: بخش‌های مختلفی در طرح شهید سلیمانی وجود دارد، بخشی از این طرح بر بیماریابی متمرکز است و اقدامات درمانی مثل تامین دستگاه‌های اکسیژن ساز و تامین کپسول‌های اکسیژن یا کمک به تامین اکسیژن مورد نیاز بیماران سرپایی و تأمین دارو و کمک به معیشت هم انجام می‌شود.
وی با اشاره به خدمات بسیج در حوزه‌های واکسیناسیون عمومی گفت: ظرفیت‌های بسیج قابل توسعه و افزایش است و می‌توان با تأمین واکسن ظرفیت تزریق واکسن را نیز افزایش داد.
تزریق واکسن کرونا
باید به روزانه 1/6 میلیون دُز برسد
معاون بهداشت وزیر بهداشت نیز در نشست بررسی روند اجرایی گام پنجم طرح شهید سلیمانی گفت: ۸۸ درصد بالای ۶۰ ساله‌ها واکسن کرونا زده‌اند و ۷۰ درصد مرگ و میر‌ها و بستری‌ها متعلق به ۱۲ درصدی است که واکسن نزده‌اند و این نشان دهنده اهمیت واکسن است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا رئیسی اظهارداشت: روز دوشنبه ۷۵۰ هزار دُز و روز سه شنبه هم ۸۵۰ هزار دُز واکسن کرونا زده شد و باید به روزانه
۱.۶ میلیون دوز برسد.
رئیسی افزود: تعداد پایگاه‌هایمان باید از هزار و هشت به دو هزار مورد برسد و فعالیت‌ها نیز دو نوبته شود. با این شرایط طی یک ماه بالای ۴۵ میلیون دُز واکسن تزریق می‌شود و تا پایان مهر دُز اول را خواهیم زد و تا ۱۵ آبان فقط تعدادی از دُز دوم باقی می‌ماند.
وی درباره استان‌ها گفت: شدت انتشار بیماری ویروس کرونا در ۲۱ استان نزولی است و ۸ استان از قله عبور کردند و روند افزایشی در سه استان متوقف شده است. تا دو هفته آینده وضع بیمارستانی ما به عدد سه هزار در روز می‌رسد و تعداد بستری روزانه ما سه هزار و ۷۰۰ است.
معاون بهداشت وزیر بهداشت بیان داشت: نیازمند کمک بیشتر بسیج هستیم و در ۶ تا ۸ هفته‌ای که از دوره نزولی شدن بیماری باقی مانده است حداکثر توان را برای ایمنی ‌سازی بگذاریم. پیش‌بینی ما این است که موج بعدی شیوع کرونا، آبان خواهد بود و اگر روند واکسیناسیون شدت بگیرد حتی اگر با ویروس جهش یافته دیگری مواجه شویم شاید میزان ابتلا بالا برود، اما آمار مرگ و میر بالا نمی‌رود.