فراخوان اعتصاب در سرزمین‌های اشغالی

گروه جهان/ دستگیری 4 اسیر از 6 اسیر فلسطینی که با فرار از زندان جلبوع، توان امنیتی رژیم صهیونیستی را به استهزا گرفته بودند، نه تنها باعث اوج‌گیری تنش‌ها در نوار غزه شد که گروه‌های فلسطینی را بر آن داشت، در فراخوانی مشترک از همه فلسطینیان بخواهند در اتحادی کم سابقه دست به اعتصاب گسترده علیه رژیم صهیونیستی بزنند.به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، پلیس رژیم صهیونیستی روز شنبه اعلام کرد، عصر جمعه دو نفر از اسرای فراری از زندان جلبوع و صبح شنبه دو نفر دیگر از آنان را دستگیر کرده است. بنابراین گزارش پلیس رژیم صهیونیستی عصر جمعه «محمود عبدالله العارضه» و «یعقوب القادری» را دستگیر کردند. صبح شنبه نیز «زکریا زبیدی» و «محمد العارضه» در یک پایانه کامیون در جنوب شهر ناصره در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین دستگیر شدند.
دستگیری دوباره زبیدی برای رژیم صهیونیستی اهمیتی ویژه داشت. زبیدی که مرد شماره دو انتفاضه فلسطین در آغاز دهه 2000 بود و تا سال 2019 که دستگیر شد، حملات زیادی را علیه رژیم صهیونیستی انجام داده بود. پلیس رژیم صهیونیستی مدعی شده است، ساکنان محلی هر دو شهر، مکان اسرای فراری را لو داده‌اند.
رژیم صهیونیستی اعلام کرده، تمام توان خود را صرف دستگیری دو اسیر فراری دیگر خواهد کرد. با این حال حتی اگر آنان نیز دستگیر شوند، ضربه‌ای که این 6 اسیر به پیکر امنیتی رژیم صهیونیستی وارد کردند، زخمی نیست که این رژیم بتواند بسادگی آن را فراموش کند. صبح دیروز در پی دستگیری این اسرا، فلسطینیان ساکن، جنین غزه، رام الله، بیت لحم ودیگر مناطق فلسطینی به خیابان‌ها رفته و در حمایت از این اسرا شعارداده و خواهان آزادی آنان شدند.
این اعتراض‌ها به درگیری با نظامیان رژیم صهیونیستی منجر شد که به گزارش ایرنا در شدیدترین این درگیری‌ها که در نابلس رخ داد 174 فلسطینی به ضرب گلوله و گاز اشک آور زخمی شده و آسیب دیدند. به جز تظاهرات عصر جمعه، پیش از دستگیری 4 اسیر فلسطینی توسط پلیس رژیم صهیونیستی، فلسطینیان ساکن قدس و کرانه غربی در حمایت از اسرای فراری و همه اسرای در بند رژیم صهیونیستی، اقدام به برپایی تظاهراتی صلح‌آمیز کردند. به گزارش «الجزیره»، شرکت کنندگان در این تظاهرات به خبرنگار این شبکه خبری گفته‌اند که «اسرای فلسطینی، میهن‌پرستانی هستند که برای کشور خود و آزادی مبارزه کرده‌اند. آنان جنایتکار نیستند اما با آنها مانند جنایتکار رفتار می‌شود. فلسطینی‌ها اگر سلاح به دست گیرند، تروریست خطاب می‌شوند اما وقتی سلاح زمین می‌گذارند و مقاومت پیشه می‌کنند، اسرائیل آنها را می‌کشد و اسیر می‌کند. ما حتی حق اعتراض مسالمت‌آمیز هم نداریم. پس چه باید بکنیم؟» عصر جمعه، ساعتی پس از این اعتراض‌ها جنبش جهاد اسلامی فلسطین در نوار غزه نیز که 5 اسیر از اسرایی که هفته پیش از زندان جلبوع گریختند، از اعضای آن بودند، در حمایت از اسرای فلسطینی اقدام به پرتاب موشک‌هایی به سمت اراضی اشغالی فلسطین کرد. شهرک صهیونیستی اشکول، یکی از مکان‌هایی بود که هدف 10 موشک پرتاب شده توسط جنبش جهاد اسلامی قرار گرفت. به گزارش «دیلی تلگراف»، پس از این حملات ارتش رژیم صهیونیستی نیز شبانه اقدام به بمباران مواضع حماس در غزه کرد.


به گزارش «ایرنا»، حماس نیز صبح دیروز به این حملات واکنش نشان داد. «حازم قاسم» سخنگوی حماس گفت: «این حمله ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین است.» وی همچنین با اشاره به شهادت «حازم الجولانی» پزشک جوان فلسطینی که به بهانه تلاش برای حمله با سلاح سرد، به ضرب گلوله نیروهای رژیم اشغالگر در بخش قدیمی قدس اشغالی زخمی و سپس به‌دلیل شدت جراحت وارده به شهادت رسید، گفت: «این تعرض رژیم اسرائیل در واقع بخشی از تعرضات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان کرانه باختری و داخل اراضی اشغالی است.»
در همین حال صبح دیروز نیز جوانان فلسطینی یک فروند پهپاد ارتش رژیم صهیونیستی را که در جست و جوی دو اسیر فراری دیگر، بر فراز غرب رام‌الله به پرواز در آمده بود، هدف قرار داده و سرنگون کردند. همزمان گروه‌های فلسطینی هم با صدور فراخوانی خواستار اعتصاب سراسری و برگزاری اعتراضات گسترده در سراسر سرزمین‌های اشغالی شدند. در این فراخوان از همه فلسطینیان ساکن کرانه باختری، غزه و حتی داخل اراضی اشغالی خواسته شده تا در این اعتصاب سراسری شرکت کنند.