قزوین به استقبال سال تحصیلی فارغ از کرونا می‌رود

قزوین - کوروس سلیمانی: در ماه‌های گذشته شاهد شدت گرفتن بیماری کرونا در کشور بودیم و بیشتر شهرها در حالت قرمز بودند، استان قزوین هم از این جمله بود اما با مدیریت مسئولان و همکاری مردم خوشبختانه همه‌گیری آن با یک شیب ملایم سیر نزولی به خود گرفته است. از سوی دیگر در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، استان قزوین با پیشتازی در واکسیناسیون معلمان، خود را برای سال تحصیلی جدید به دور از پیامدها و عوارض تلخ کرونا آماده می‌کند.
قزوین رکورددار واکسیناسیون فرهنگیان
حسنعلی اصغری، مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین درباره واکسیناسیون فرهنگیان این استان به خبرنگار «ایران» گفت: ما در این زمینه با  آمار قابل توجهی از سایر استان‌ها جلوتر هستیم؛ مطابق آمار ۱۸ هزار و ۲۷۱ نفر کادر فرهنگی استان قزوین را تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۱۷ هزار و ۴۱۱ نفر واکسینه شده‌اند و این با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اتفاق افتاد و اگر بخواهیم میانگین این عدد را به دست بیاوریم حدود ۹۶ درصد فرهنگیان استان واکسینه شده‌اند و این در حالی است که هم اکنون در کشور این رقم به ۵۴ درصد رسیده و استان قزوین با اختلاف قابل توجهی پیشتاز است و حتی استان دوم ۲۰ درصد آمار پایین‌تری نسبت به ما دارد.
وی درباره زمان بازگشایی مدارس اظهار داشت: یکی از موضوعات مطرح شده بازگشایی مدارس است که هفته گذشته (سه‌شنبه) در جلسه شورای تأمین استان مطرح شد. ما معتقدیم در این زمینه نباید یک تصمیم واحد اتخاذ و به کل کشور و حتی کل استان تعمیم داده شود. باید اقتضایی و به تبع شرایط هر منطقه تصمیم خاص خودش گرفته شود. بنابراین اگر بحثی به‌نام مدیریت اقتضایی و حرکت به سمت نظام آموزشی غیرمتمرکز و مدرسه محوری وجود دارد، هم اکنون این امکان را در فضای مدرسه و مناطق مختلف جغرافیایی پیاده کنیم. در استان قزوین ۱۰۲ روستا پوشش اینترنت ندارند پس امکان اینکه در این‌ مناطق آموزش مجازی ارائه دهیم وجود ندارد بنابراین باید به‌دنبال راهی برای آموزش حضوری باشیم.


اصغری در ادامه افزود: به‌عنوان مثال ۵۴۸ مدرسه داریم که زیر ۵۰ نفر دانش‌آموز دارند یا ۱۳ مدرسه داریم که با یک دانش‌آموز و یک معلم تشکیل می‌شود اگر همه اینها را کنار هم بگذاریم متوجه می‌شویم که به اقتضای هر منطقه باید متفاوت تصمیم بگیریم و عمل کنیم. لذا تأکید من این بود و بنا داریم در شورای آموزش و پرورش این موضوع را مصوب کنیم. البته  برای برقراری کلاس‌های حضوری اولویت در روستاهایی است که پوشش اینترنت ندارند. پس از آن بتدریج مدارسی که تا ۵۰ دانش‌آموز دارند به این شرط که هیچ کلاسی بالای ۱۰ نفر نباشد بازگشایی شوند و در شهرهای پرجمعیت هم ترجیح بر این است که کلاس‌ها حداکثر در حوزه رفع اشکال برگزار شود و اصل تدریس در فضای مجازی و از طریق شبکه شاد پیش برود. لذا‌ رویکرد بازگشایی مدارس یک رویکرد ترکیبی است تا تأثیر منفی بر سلامت دانش‌آموزان و کادر فرهنگی نداشته باشد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای برای واکسیناسیون دانش‌آموزان هم وجود دارد، گفت: تاکنون واکسن‌هایی که تولید شده‌اند و در کشور ما وجود دارد کارایی آن برای افراد زیر ۱۸ سال تأیید نشده است، بنابراین در حال حاضر این فضا فراهم نیست.
مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین در پایان گفت: برای ما اولویت سلامت دانش‌آموزان و کادر فرهنگی است و در این مسیر جامعه باید به این نتیجه برسد که بسته بودن مدارس می‌تواند آثار منفی فراوانی بر جسم و روان دانش‌آموزان داشته باشد. لذا در همه دنیا هم این ریسک پذیرفته شده که در عین حال که در هر حال تبعاتی دارد اما تبعات منفی بسته بودن مدارس تا حدی بالاست که می توانیم این ریسک را بپذیریم. البته در نظر داریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بتوانیم بتدریج مدارس را باز کنیم و این امر نیاز به اقناع و همکاری مردم دارد و اطمینان‌شان افزایش پیدا کند. یکی از بحث‌های جدی در این زمینه استفاده از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان و همچنین ارکان مدارس مانند شورای معلمان است تا بتوانند تصمیم بگیرند و به سمت یک نظام آموزشی غیرمتمرکز که در آن بحث مدیریت مدرسه محور است جایگاه خود را پیدا کند حرکت کنیم‌ و ما هم از آنها حمایت می‌کنیم تا هم رضایت اولیا و معلمان و در عین حال اهداف نظام تعلیم و تربیت هم محقق شود. در این میان اگر به‌دنبال تربیت تمام ساحتی هستیم باید بپذیریم که در فضای مجازی این اتفاق نخواهد افتاد و در ۱۹ ماه گذشته با توجه به پاندمی کرونا کیفیت آموزش تحت تأثیر قرار گرفته و نگران افت تحصیلی دانش‌آموزان هستیم. امیدواریم با نگاه جامعه و افزایش تعداد افراد واکسینه شده ضریب امنیت را بالا ببریم و مدارس به طور کامل بازگشایی شود و همه کمبودها و نواقص سال‌های گذشته را جبران کنیم. نکته آخر اینکه اولویت ما در بازگشایی مدارس کلاس‌های پایه اول و دوم ابتدایی است چون برای این گروه امکان کمتری وجود دارد که از فضای مجازی استفاده کنند و نیاز دارند که تعامل بیشتری با معلم داشته باشند.
سیر نزولی بستری‌های کرونایی در قزوین
از سوی دیگر قدرت‌الله مهدیخانی، مدیر کل مدیریت بحران استان قزوین درباره شرایط همه‌گیری کرونا در این استان به خبرنگار «ایران» گفت: خوشبختانه بیماری کرونا سیر نزولی پیدا کرده، البته این به معنای این نیست که اوضاع خوب شده است. امیدواریم با همکاری همه مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی روند نزولی سریع‌تر شود و بتوانیم با کمترین آسیب این بحران را پشت سر بگذاریم. هم اکنون ورودی‌های بیمارستان‌ها به نسبت هفته گذشته کمتر شده است، هفته گذشته بالای ۹۰۰ نفر بستری داشتیم که این آمار به ۷۶۱ نفر کاهش پیدا کرده است. پذیرش‌ها هم بالای ۲۰۰ نفر در روز بود که به ۱۹۰ رسیده است. البته آمار فوتی‌ها همچنان بالاست به طوری که دوشنبه گذشته ۱۳ نفر فوتی داشتیم. در بحث تست‌های مثبت هم ۴ رقمی شده بودیم که در آخرین آمار به ۵۹۲ نفر رسیده است.
وی با بیان اینکه واکسن طبق برنامه در اختیارمان قرار می‌گیرد، اظهار داشت: در حوزه واکسن اقدامات خوبی را شاهد هستیم و کمبود نداریم. حتی به‌دلیل داشتن واکسن زیاد به‌دنبال افزایش مراکز تزریق هم در شهر قزوین و هم سایر شهرستان‌ها بودیم. در مراکزی که داشتیم کانترهای تزریق را هم افزایش دادیم تا روند واکسیناسیون سرعت بیشتری بگیرد. گرچه هم اکنون هم جزو استان‌های پیشتاز در این زمینه هستیم.
مهدیخانی درباره انتقادهایی که نسبت به تجمع در مراکز واکسیناسیون وجود دارد، گفت: این تجمعات بیشتر به‌دلیل همراهانی است که افراد با خود می‌آورند. البته یک بخشی از سالمندان وجود دارند که نیاز به همراه دارند اما اکثر قریب به اتفاق مراجعه‌کنندگان نیاز به همراه ندارند و تصمیم بر این شد که جلو همراهان گرفته شود و خوشبختانه با مدیریت نیروی انتظامی این مشکل تا حد زیادی کاهش یافته است.
مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین، کمبود کپسول‌های اکسیژن در این استان را نیز شایعه دانست و افزود: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا این لحظه هیچ کمبودی در این زمینه وجود نداشته و حتی به بیمارانی که در منزل بستری هستند اکسیژن داده می‌شود و به‌دلیل اینکه شرکت‌های زیادی در بحث تولید اکسیژن در سطح استان وجود دارد هیچ کمبودی نداشته‌ایم و حتی صادر کننده به استان‌های دیگر هم بوده‌ایم.
وی با اشاره به برخورد با کارمندانی که از تزریق واکسن امتناع می‌کنند، گفت: خوشبختانه اعتماد مردم در قزوین نسبت به واکسن وجود دارد و استقبال شده است. همه کارمندان واجد شرایط باید واکسن بزنند و چنانچه کسانی واکسن نزنند تخلف محسوب می‌شود و به آن رسیدگی می‌شود.
مهدیخانی با بیان اینکه در جلسات ستاد مبارزه با کرونا در استان، هدف‌گذاری کرده‌ایم تا پایان آبان ماه همه افراد بالای ۱۸ سال را واکسینه کنیم، ادامه داد: جامعه هدف استان چیزی در حدود یک میلیون نفر است و تاکنون به ۳۸۰ هزار نفر واکسن تزریق شده است و با اضافه شدن مراکز جدید روزانه به ۲۰ هزار تزریق هم خواهیم رسید و با احتساب دوز دوم قطعاً رسیدن به هدف‌گذاری پیش‌بینی شده دور از دسترس نیست.