باز هم از عذرخواهی خبری نیست


آفتاب یزد-گروه شبکه: محدودیت‌های تردد شبانه لغو شد. طرحی که از همان اول تا به الان به دلیل ناکارآمد بودن آن با انتقادهای بسیاری روبه رو بود. یکی از طرح‌هایی که به منظور جلوگیری از شیوع کرونا در نظر گرفته شد، منع رفت و آمد شبانه بود به این صورت که خودروها حق ندارند ازساعت ۲۲ تا ۳ بامداد ترددی در خیابان‌ها داشته باشند در غیر این صورت مشمول جریمه می‌شوند. هدف از اجرای چنین طرحی برای این بود که مردم در خیابان‌ها و مهمانی‌های شبانه حضور نداشته باشند تا از این طریق بتوانند به نوعی کرونا را کنترل کنند. اما از همان اول مشخص بود که چنین طرحی بی‌فایده است چرا که نه تنها در کاهش کرونا موثر نبود بلکه زندگی مردم را هم با مشکل روبه‌رو کرد. بدان جهت که شاغلان در این شهر تا به خودشان بجنبند شب می‌شود و تا از خیابان‌های قفل شده بگذرند ساعت ۱۰ شب
فرا می‌رسد و جریمه می‌شوند یا اگر فردی، عضوی از اعضای خانواده‌اش بیمار یا حالش متغیر شود به طوری که به خدمات پزشکی نیاز پیدا کند، برای تردد با خودروی شخصی گرفتار می‌شود. از سوی دیگر، مهمانی‌های شبانه و دورهمی‌ها و حتی مسافرت‌ها با وجود این طرح کنسل نشد. چون برخی‌ها به راحتی می‌توانستند از طریق اسنپ یا تپسی به مهمانی یا هر جایی که بخواهند بروند. از همین رو بسیاری، یکی از آزار دهنده‌ترین و بی‌اثرترین محدودیت‌ها را، منع رفت‌وآمد شبانه می‌دانند که چه ازجانب مردم و چه از سوی مسئولان مورد انتقاد بود.
> منع تردد شبانه تاثیری در کاهش کرونا ندارد
مثلا علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا گفته بود: «منع تردد شبانه تاثیری در کاهش کرونا ندارد و نتیجه‌ای جز به‌کارگیری و خستگی نیروهای پلیس نداشته است. بنابراین، این طرح باید مورد بررسی قرار گیرد و برخی موارد نیز که ایجاد زحمت، هزینه و نارضایتی می‌کند بازنگری شود.» یا علی خضریان نماینده مجلس در انتقاد به این طرح گفته بود: «مجلس شورای اسلامی باید پیگیر اجرای عدالت در کشور باشد. وضعیت محدودیت ترددهای شبانه در کشور به ویژه در تهران باعث شده تا شهر برای طبقه مرفه در شب خالی شود. برخی تحت عنوان جریمه تعیین شده با پرداخت آن شب‌ها به گشت و‌گذار می‌پردازند اما یک خانواده که بخواهد بیمار خود را به بیمارستان ببرد علاوه بر هزینه‌های درمان باید جریمه بپردازد. زمانی که فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران اعلام می‌کند این محدودیت شبانه اصلا تاثیری در وضعیت کرونا ندارد چرا اصرار بر اجرای آن داریم.»


> روشی برای کسب درآمد
از سوی دیگر نکته‌ای که در این طرح همیشه جای سوال داشته و نارضایتی مردم را نیز به همراه داشته بحث جریمه‌های آن بوده است. به خصوص آنکه برخی‌ها بدون آنکه ماشین‌شان را حرکتی بدهند با جریمه روبه‌رو شده اند. اما این‌که از ابتدای شروع طرح منع تردد شبانه در کشور چه تعداد خودرو
جریمه شده‌اند آمار یک‌کاسه‌ای وجود ندارد اما چند ماه پیش سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا در این باره اعلام کرده بود: «نیروی انتظامی گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص مدیریت ترددهای جاده‌ای و شهری ارائه کرد که در این زمینه حدود ۵۰۰ هزار خودرو در بازه ساعت ۹ شب تا ۴ صبح جریمه شده‌اند.» با احتساب مبلغ جریمه ۲۰۰ هزار تومانی می‌توان برآورد کرد که اجرای این طرح باعث کسب رقمی میلیاردی برای نیروی انتظامی شده است از همین رو این فرضیه شکل گرفت که ادامه منع تردد شبانه مخصوصا با توجه به بی‌خاصیت بودن آن روشی برای کسب درآمد شده است. از سوی دیگر سوالی که در این خصوص همیشه مطرح بوده این است که درآمد حاصل از جریمه‌ها چه می‌شود سوالی که همچنان بی‌جواب مانده است.
> لغو محدودیت‌های تردد شبانه
خلاصه آنکه این طرح همچنان ادامه داشت تا اینکه بحث واکسیناسیون شبانه‌روزی مطرح شد. موضوعی که باعث شد این طرح پرحاشیه لغو شود. در این راستا سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از لغو محدودیت‌های تردد شبانه در شهرهایی که واکسیناسیون شبانه روزی دارند، خبر داد. به گزارش فرارو، دکتر علیرضا رئیسی، گفت: «هر محدودیتی که ایجاد می‌شود برای حفظ سلامتی مردم است و اگر منع تردد شبانه ایجاد شده بود برای این بود که دورهمی‌ها و به دنبال آن انتشار بیماری صورت نگیرد. الان با توجه به بحث مهم واکسیناسیون و سرعت آن و راه‌اندازی مراکز شبانه روزی، ممنوعیت تردد برداشته می‌شود.» وی با تاکید بر اینکه‌عدم ممنوعیت به معنای آزاد شدن مهمانی‌ها و شب نشینی نیست، اظهار کرد: «ممنوعیت شبانه را در شهرهایی که واکسیناسیون شبانه روزی دارند، برداشتیم ولی خواهش می‌کنم مردم شب‌ها در خیابان بیرون نروند و تنها برای تزریق واکسن بیرون بروند.» او ادامه داد: «فکر نکنیم با تزریق واکسن کاملا ایمن شده‌ایم و می‌توانیم ماسک نزنیم و مهمانی برویم.»
> واکنش کاربران
حال لغو محدودیت شبانه با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شده است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «هرچند که وسیله نقلیه نداریم که شبا بریم بیرون ولی از اینکه یکی از قوانین کاملا بی‌موثر لغو شد خوشحالم».
کاربر دیگری گفته است: «محدودیت‌های گذشته را که موجب جریمه مردم شده لطفا لغو بفرمایید، مردم در مضیقه هستند».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «به نظر من بابت این طرح باید از مردم عذرخواهی شود. به جای اینکه برای حمل و نقل عمومی محدودیت بگذارند برای خودروی شخصی این کار را کردند و جان آن‌هایی که کار ضروری داشتند و می‌توانستند با خودروی شخصی خود با ضریب ایمنی بسیار بالاتری کار خود را انجام دهند را به خطر انداختند و چه بسا همین محدودیت سبب شیوع بیشتر شده باشد».
کاربران دیگر نوشته اند: «کاش یه نفر پیدا می‌شد بابت این طرح که جز هزینه و زحمت برای مردم و بیت المال چیزی نداشت پاسخگو باشه... طرحی که انقدر غیر کارشناسی و تا این اندازه بیهوده بود و فقط مبلغ هنگفتی از جیب بیت المال به خزانه دولت و راهنمایی رانندگی واریز کرد و همینطور بساط تاکسی‌های اینترنتی را رونق بخشید»، «برداشته شدن محدودیت تردد شبانه خوشحال کننده‌ترین خبری بود که تو شهریور شنیدم»، «بالاخره طرح بی‌مصرف محدودیت شبانه برداشته شد».