لغو روادید ایران و عراق

گروه سیاسی/ روز گذشته «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، در رأس هیأتی شامل هفت عضو کابینه دولت وارد تهران شد و آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در ساختمان اجلاس سران از وی به صورت رسمی استقبال کرد. هم ترکیب هیأت عراقی که به تهران سفر کرده است و هم موضوعاتی که  دو طرف به آنها اشاره کرده‌اند، نشان‌دهنده گستره مسائلی است که در مذاکرات هیأت‌های دو طرف مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مراودات پولی و بانکی، روابط اقتصادی و تجاری دو کشور، اتصال خط‌ آهن ایران و عراق از نقاط شلمچه و بصره و در نهایت تسهیل سفر زائران ایرانی اربعین به عراق از جمله مهم‌ترین محورهای مذکرات هیأت‌های عالیرتبه دو طرف بود. در همین رابطه آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان از قول نخست‌وزیر عراق، لغو روادید میان ایران و عراق را اعلام و در عین حال تصریح کرد که طرف عراقی وعده داده است با لحاظ شرایط کرونایی، فرصت زیارت اربعین را برای تعداد بیشتری از ایرانیان فراهم کند. نکته مهم درباره این سفر که البته دو طرف به آن اشاره نکرده‌اند، تأثیرات منطقه‌ای و بین‌المللی این دیدارهاست. پیش از ورود الکاظمی به تهران، برخی رسانه‌ها خبرداده بودند که مسأله مناسبات و مذاکرات ایران و عربستان یکی از محورهای مورد بحث در این سفر باشد، زیرا نه تنها عراق میزبان سه دور گذشته این مذاکرات بوده است، بلکه بنا به گفته سفیر کشورمان در بغداد، دور چهارم مذاکرات نیز بزودی اتفاق خواهد افتاد.
استقبال و مذاکره خصوصی
سفر نخست‌وزیر عراق به تهران، نخستین سفر او به کشور ما پس از ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی محسوب می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، پس از استقبال رئیس جمهوری کشورمان از نخست‌وزیر عراق در سالن اجلاس سران، بلافاصله مذاکرات دوجانبه رئیس جمهوری ایران و نخست‌وزیر عراق آغاز شد. پس از آن در مذاکرات هیأت‌های عالیرتبه دو کشور، مسائلی چون توسعه و تحکیم هر چه بیشتر همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و درباره مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نیز گفت‌و‌گو شد.


آیت‌الله رئیسی در نشست خبری مشترک با الکاظمی که پس از مذاکرات هیأت‌های دو کشور برگزار شد، توسعه مناسبات ایران و عراق در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را ضروری خواند و گفت که در این نشست بر اراده دو دولت به منظور توسعه روزافزون روابط تهران – بغداد در تمامی عرصه‌ها تأکید شد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه روابط تهران – بغداد صرفاً رابطه همسایگی نیست و ارتباط عمیق تهران و بغداد از باورها و قلب‌های دو ملت، دو کشور و دو دولت نشأت می‌گیرد، گفت: به‌رغم خواست دشمنان سطح روابط و مناسبات ایران و عراق روز به روز توسعه خواهد یافت.
رئیسی توسعه روابط دو کشور را زمینه‌ساز نقش‌آفرینی تهران و بغداد در مناسبات منطقه‌ای‌، جهانی و ارتباطات بین‌المللی دانست و با اشاره به خبر خوب نخست‌وزیر عراق درمورد لغو روادید سفر برای دو کشور، اظهارکرد: در این نشست بر اراده دو کشور در توسعه کریدور ریلی و تسریع در برقراری ارتباط ریلی بین شلمچه و بصره تأکید و تصریح شد که اراده ایران و عراق توسعه کریدور ریلی و ارتباط شلمچه با بصره است که با دستور نخست‌وزیر عراق قرار است به‌سرعت انجام شود و این موضوع با پیگیری وزیران مربوطه در ایران و عراق به سرعت دنبال می‌شود.
او همچنین با بیان اینکه تقویت روابط مالی و پولی بین دو کشور مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت، اظهارکرد: قرار شد پیگیری‌ها حول این مسأله دنبال شود.
رئیس جمهوری با اشاره به نزدیک شدن به اربعین حسینی، اضافه کرد: بدون تردید در وضعیت امروز کرونایی، حفظ و صیانت از جان زائران عزیز بسیار اهمیت دارد، اما در عین حال نخست‌وزیر عراق وعده دادند تا جایی که امکان دارد، تعداد پذیرش زائران را افزایش دهند.
قدردانی الکاظمی از حمایت‌های ایران
نخست‌وزیر عراق نیز در این نشست خبری با تأکید بر اینکه عراق بر گسترش و تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه‌ای قائل است، اظهار کرد: امروز مجموعه‌ای از پرونده‌های مربوط به توسعه روابط دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار دادیم و مصمم هستیم سطح روابط خود را در راستای منافع و مصالح دو ملت هرچه بیشتر گسترش دهیم.
مصطفی الکاظمی، با بیان اینکه افزایش و توسعه بیش از پیش تبادلات تجاری بین دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادیم، از حمایت‌های ایران از دولت و ملت عراق در مقابله با تروریسم قدردانی و اظهارکرد: جمهوری اسلامی ایران از لحظه نخست برای مقابله با تروریست داعش در کنار ملت عراق قرار گرفت و ملت عراق همواره قدردان این حمایت‌ها خواهد بود.
نخست‌وزیر عراق تصریح کرد: موضع عراق نسبت به رابطه با جمهوری اسلامی ایران پایدار و ثابت است و حکومت و ملت عراق در همه عرصه‌ها در کنار ملت و حکومت ایران خواهد بود.
الکاظمی همچنین از رئیس جمهوری کشورمان بابت میزبانی گرم از وی سپاسگزاری کرد و گفت: من به ایران آمدم تا بار دیگر منصب ریاست جمهوری را به ایشان تبریک بگویم. این بار دومی است که به ایران می‌آیم که این نشانگر اهمیت روابط بین دو کشور است.
او با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم تا نقاط اشتراک را به اموری که به مصلحت و منفعت دو کشور منجر شود، تبدیل کنیم، اضافه کرد: بین عراق و جمهوری اسلامی ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک وجود دارد اما روابط بین ایران و عراق بسیار عمیق‌تر و گسترده‌تر از مرز مشترک بوده و شامل موارد اقتصادی، فرهنگی و موارد دیگر می‌شود.
نخست‌وزیرعراق با اشاره به اینکه در این مذاکرات مجموعه‌ای از پرونده‌های اقتصادی و پروژه‌های استراتژیک بین دو کشور از جمله ارتباط خط‌ آهن بصره - شلمچه را بررسی کردیم، اضافه کرد: همچنین تبادلات تجاری بین دو کشور و گسترش آن را به نحوی که به مصلحت دو کشور باشد مورد بررسی قرار دادیم.
الکاظمی تأکید کرد: ملت من در پی ایجاد یک فرهنگ دموکراتیک در عراق بوده و خواهان تقویت روابط با همه همسایگان خود است و به دنبال این هستیم که از تمام تبعات جنگ‌های بیهوده و بی‌اساسی که در دوره دیکتاتوری شروع شد رهایی پیدا کنیم و روابط خود را گسترش دهیم.
او گفت: در اینجا می‌خواهم از همه کسانی که در جنگ با داعش -که نیروی سیاه و خوارج‌اند- در کنار ملت عراق ایستادند، تشکر کنم و از جمهوری اسلامی که از لحظه نخست در مبارزه با نیروهای سیاه در کنار ما ایستاد، سپاسگزاری می‌کنم.
 الکاظمی با تأکید بر اینکه موضع عراق نسبت به جمهوری اسلامی و ملت ایران پایدار و ثابت است، افزود: حکومت و ملت عراق در همه چالش‌ها و مشکلات و شرایط مختلف در کنار ملت و حکومت ایران می‌ایستد.
شمخانی:تحرکات گروه های تروریستی در اقلیم کردستان نگران کننده است
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان هم بعدازظهر یکشنبه با مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه و آخرین تحولات سیاسی و امنیتی منطقه گفت‌وگو کرد.
به گزارش ایلنا، در این دیدار دریابان شمخانی با استقبال از ابتکار عمل دولت عراق در برگزاری نشست بغداد گفت: تمرکز بر اشتراک مساعی و همگرایی کشورهای منطقه بدون حضور کشورهای فرامنطقه‌ای می‌بایست در دستور کار دائمی کشورهای منطقه باشد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تحرکات فزاینده گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق را نگران کننده و مخل امنیت مرزهای دو کشور دانست و بر لزوم خلع سلاح فوری و اخراج سریع آنان از عراق تأکید کرد. شمخانی با اشاره به همکاری برخی کشورهای سازشکار منطقه با رژیم صهیونیستی گفت: اینگونه اقدامات که در چارچوب دکترین جدید امنیت ملی امریکا در منطقه صورت می‌گیرد نه تنها کمکی به ایجاد امنیت و ثبات نمی‌کند بلکه موجب تصاعد بحران و تشدید ناامنی در منطقه خواهد شد. وی اضافه کرد؛ ۲۰ سال اشغال فاجعه بار افغانستان توسط امریکا ثابت کرد حضور و دخالت امریکا در منطقه، جز بی‌ثباتی، ناامنی و وارد شدن خسارت‌های بزرگ مادی و معنوی به مردم منطقه حاصلی ندارد.
شمخانی با بیان اینکه ملت‌های منطقه برای پایان دادن به حضور امریکا در منطقه تاکنون هزینه‌های زیادی را متحمل شده‌اند؛ اضافه کرد: پیگیری پرونده ترور سرداران بزرگ مقاومت شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی مهندس و مجازات عاملین آن همچنان در صدر مطالبات دو ملت ایران و عراق و جبهه مقاومت قرار دارد و باید با همکاری دو کشور این خواسته به حق جامه عمل بپوشد. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان اجرای کامل توافقات میان تهران - بغداد بویژه در حوزه اقتصادی را مورد تأکید قرار داد و افزود گسترش همکاری‌های همه جانبه با همسایگان، سیاست تغییر ناپذیر جمهوری اسلامی ایران و از اولویت‌های اصلی دولت جدید است.
در این دیدار مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق نیز در سخنانی با اشاره نقش ممتاز و راهبردی جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم بویژه داعش گفت: دولت و ملت عراق هیچگاه فداکاری و کمک‌های همه جانبه دولت، ملت و نیروهای مسلح ایران در شرایط سخت عراق را فراموش نخواهند کرد. وی گفت: ملت و دولت عراق به پاس کمک‌های ارزنده جمهوری اسلامی ایران همواره در هنگامه مشکلات و سختی‌ها در کنار دولت و ملت ایران خواهند ماند. نخست‌وزیر عراق، همکاری مستمر نهادهای امنیت ملی دو کشور را در ابعاد مختلف مکمل و تسریع کننده مناسبات عراق و ایران عنوان کرد و گفت: عراق با علاقه‌مندی آماده است که ظرفیت‌های سیاسی و امنیتی خود را در مسیر همکاری و نزدیکی بیشتر کشورهای منطقه و رفع سوء‌تفاهم‌هایی که مخل ثبات است به‌کار گیرد.