آمادگی ایران برای مشارکت در روند بازسازی عراق

نخست وزیر عراق که روز یکشنبه به کشورمان سفر کرده بود، بعد از دیدار با رئیس جمهوری،  دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس مجلس با محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری هم دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول ریاست جمهوری، در این دیدار مخبر با اشاره به روابط تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و عراق گفت: مناسبات دو کشور نقش بسزایی در ثبات و امنیت منطقه دارد و باید همکاری‌های دوجانبه در همه سطوح گسترش یابد.
معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه سقف تجارت دو کشور متناسب با شرایط اقتصادی و سیاسی نیست، اظهار امیدواری کرد: تفاهمنامه‌های انجام شده با معرفی نماینده تام‌الاختیار از سوی دوطرف به منظور پیگیری قراردادهای میان دو کشور هر چه زودتر اجرایی شود. وی با اشاره به توان مهندسی و ظرفیت بخش خصوصی و دولتی ایران، آمادگی کشورمان برای مشارکت در روند بازسازی عراق را اعلام کرد و گفت: ارتباطات سیاسی فیمابین قطعاً با گسترش روابط اقتصادی پایدارتر و مستحکم‌تر می‌شود. معاون اول رئیس جمهوری با قدردانی از ابتکار دولت عراق در برگزاری کنفرانس منطقه‌ای بغداد به منظور حل بحران‌ها و شناخت ظرفیت‌ها برای تعاملات منطقه‌ای، تصریح کرد: ایران دخالت کشورهای خارجی در منطقه را به زیان کشورهای منطقه می‌داند و بر تلاش برای همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه تأکید دارد.
نخست وزیر عراق نیز در این دیدار با اشاره به زمینه‌های فراوان همکاری میان دو کشور بویژه در عرصه‌های فرهنگی، تاریخی، تمدنی و دینی گفت: فرصت‌های فراوانی برای افزایش تعاملات فیمابین وجود دارد و در یک و نیم سال گذشته تلاش کرده‌ایم تا طرح‌های مشترک دو کشور را که متوقف مانده بود، دوباره احیا کنیم.
الکاظمی به بازپرداخت بخشی از مطالبات و تعهدات عراق به ایران اشاره کرد و افزود: بغداد مخالف تحریم‌های ظالمانه علیه ایران است و تلاش می‌کند تا به تمام تعهدات خود در برابر ایران پایبند باشد. گفتنی است نخست وزیر عراق دیروز هم برای زیارت مرقد مطهر امام رضا (ع) به مشهد رفت.