رأی قاطع مجلس به کلیات «طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب‌وکار»

شهروند آنلاین :سید احسان خاندوزی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در دفاع از کلیات طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب‌وکار بیان کرد: «در سال مانع‌زدایی از تولید، تصویب طرح صدور مجوزهای کسب‌وکار پیام خوشی را از مجلس به فعالان اقتصادی مخابره می‌کند. بخش زیادی از فعالان اقتصادی منتظر تصویب این طرح و باز شدن غل و زنجیر از پای خود هستند.»

او در ادامه اظهار کرد: «در رتبه‌بندی موانع کسب‌وکار یا به عبارت دیگر سهولت محیط کسب‌وکار مهم‌ترین شاخص، مجوز شروع کسب‌وکار است و کشور ما از جهت دشواری شروع فعالیت اقتصادی رتبه ۱۷۸ را در دنیا دارد. کسب مجوز بسیار پیچیده است و دست‌وپای فعالان اقتصادی را می‌بندد. بسیاری از فرآیندهای ناسالم و فسادآلود در همین مسیر ایجاد می‌شود. مجلس شورای اسلامی و دولت باید با همگرایی برای تسهیل صدور مجوزها گام بردارند.»

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه تصریح کرد: «در سال‌های اخیر به دنبال این بودیم که برای تولید اقتصادی یک شاه‌کلید معرفی کنیم که قطعا افزایش سرمایه‌گذاری رونق تولید را به دنبال خواهد داشت. متأسفانه یک سرمایه‌گذار باید ۶ ماه تا دو سال و گاهی بیشتر در فرآیندهای کسب مجوز سرگردان باشد تا مجوز شروع یک فعالیت اقتصادی را اخذ کند.»



وزیر اقتصاد اضافه کرد: «در طول پنج سال گذشته رشد سرمایه‌گذاری در کشور حدود صفر بوده است. به عبارتی دیگر نه تنها سرمایه‌گذاری صورت نگرفته بلکه اشتغالی نیز ایجاد نشده است و به دنبال آن تولید نیز رونقی نداشته است. دلیل این امر یکی به تحریم‌های ظالمانه خارجی باز می‌گردد و یکی به تحریم‌های داخلی که دستگاه‌های اداری و اجرایی چوب لای چرخ تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران گذاشته‌اند. این تحریم داخلی بسیار آزاردهنده‌تر است.»

خاندوزی در پایان بیان کرد: «تصویب این طرح بسیاری از فسادها و رانت‌ها را و انحصارطلبی را کنار زده و امضاهای طلایی را کاهش می‌دهد. تبدیل نظارت پیشینی به نظارت پسینی و ایجاد شفافیت در اخذ مجوزها و قراردادهای بانکی از رویکردهای مهم این طرح است.»

گفتنی است، در پایان و پس از دفاع وزیر اقتصاد از طرح و استماع نظرات نمایندگان موافق و مخالف، کلیات طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب‌وکار  با  ۲۰۳ رأی موافق به تصویب رسید.