خطیب‌زاده: ایران برنامه‌ای برای ملاقات با مقامات آمریکایی در نیویورک ندارد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با رسانه‌ها درباره سفر امیرعبداللهیان به نیویورک و نشست وزرای خارجه ۱+۴ در نیویورک نیز اظهار کرد: امیرعبداللهیان عازم نیویورک خواهد بود برای شرکت در نشست مجمع عمومی و تا الان حدود ۴۵ ملاقات دوجانبه با وزرای خارجه کشورهای مختلف از قاره‌های مختلف خواهد داشت.
به گزارش انتخاب، سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: درباره نشست ۱+۴ به شما تاکید کنم اگر ببینیم این ملاقات می‌تواند در مسیر آنچه گفتیم یعنی مذاکره سودمند باشد تصمیم آن را اتخاذ خواهیم کرد. الان تصمیمی اتخاذ نکرده‌ایم. آن‌چه مهم است این است که وزیر خارجه با همه وزرای خارجه ۱+۴ ملاقات‌های دوجانبه خواهد داشت و اگر دستورکار ویژه‌ای بود می‌تواند به صورت جمعی بین ایران و ۱+۴ برگزار شود ولی الان در این خصوص تصمیمی اتخاذ نشده است.
وی همچنین گفت که ایران برنامه‌ای برای ملاقات با مقامات آمریکایی در نیویورک ندارد.
او همچنین تاکید کرد که آمریکا اگر یکجانبه گرایی را کنار بگذارد در مذاکرات وین اتفاقات مثبتی رخ خواهد داد.


سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آمریکا ناقض برجام و قطعنامه های سازمان ملل است گفت: نه بیش از برجام چیزی خواهیم داد و نه کمتر از آن چیزی دریافت خواهیم کرد.
سخنگوی وزارت خارجه درباره ترکیب هیئت مذاکره کننده ایران گفت: این موضوع در حال بررسی است طبیعتاً تغییراتی اعمال می‌شود هنوز شکل آن نهایی نشده به محض نهایی شدن اطلاع رسانی خواهد شد.
سعید خطیب زاده درباره چگونگی حضور آمریکا در مذاکرات وین به یکجانبه گرایی این کشور اشاره کرد و گفت: یکجانبه‌گرایی آمریکایی در دوران ترامپ با اعمال تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه در فراسرزمینی معنا پیدا کرد. انتفاعی که جمهوری اسلامی باید از برجام می برد و همچنین حقوق استفاده همه اعضا کننده همچنان پابرجا است.
وی خاطرنشان کرد: اگر آمریکا این یکجانبه گرایی را در مقام اجرا و رویکرد کنار بگذارد، گفت و گوهای وین در مسیر بهتری قرار خواهد گرفت. ما ایالات متحده را متهم اصلی وضعیت فعلی جامعه می‌بینیم و این کشور ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ است و همچنان اعمال فشارهای یکجانبه و ظالمانه علیه مردم ایران را ادامه می‌دهند.
خطیب زاده تاکید کرد: موقعی که این رویکرد در عمل کنار گذاشته شود و اطمینان پیدا کنیم یا ایالات متحده راستی آزمایی شده قابل اعتماد است آن وقت مسیر برجام همان مسیر خود خواهد بود. تعهد به کسی نمی‌دهیم که کمتر از برجام انتفاعی از برجام قبول کنیم و ایالات متحده باید با رویکرد متفاوتی به وین بیاید.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا آقای رئیسی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل سفر نمی کنند، گفت: آقای رئیس جمهوری به مانند روسای جمهور تعداد زیادی از کشورها به صورت برخط در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می کند که فکر می کنم این سخنرانی در روز سه شنبه خواهد بود.
وی افزود: به خاطر شرایط ویژه کرونایی و پروتکل‌هایی که قبل و بعد از سفر باید انجام می شد ایشان ترجیح دادند که وزیر امور خارجه به نیویورک سفر کند و خود ایشان مواضع ایران را در موضوعات مختلف به مانند بسیاری از روسای جمهور کشورها به صورت آنلاین مطرح می کند و در مجمع عمومی سازمان ملل از این طریق سخنرانی خواهند کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با جلسه اخیر برگزار شده در وزارت خارجه در ارتباط با پرونده ترور سردار سلیمانی با ارائه توضیحاتی در ارتباط با پیگیری این پرونده از سوی وزارت خارجه در عرصه بین المللی، گفت: سردار سلیمانی، سردار صلح ساز منطقه ما بود و به دست شقی ترین اشقیا ترور شد.
وی افزود: ما اجازه نخواهیم داد که این ترور بزدلانه از بعد حقوق بین‌الملل بی‌کیفر بماند، در داخل کشور دادخواست های لازم تهیه شده است، در جلسه مورد اشاره شما نیز در مورد ابعادی که باید تکمیل می‌شد تصمیم گیری شد.
این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: در مورد متهمان این پرونده چه آنهایی که در دولت آمریکا بودند و یا سایر کشورها بودند و حتی پایگاه هایی که به صورت اطلاعاتی به این عملیات بزدلانه کمک کردند در جلسات قبلی و این جلسه بحث و گفت‌وگو شد و قرار شد که علیه آنها دادخواست هایی تنظیم شود. همچنین در حوزه بین الملل و اینکه از چه مسیرهایی می توان مقامات سابق آمریکا را در ارتباط با این ترور مورد سوال قرار داد و متوجه عدالت کرد بحث و گفت‌وگو شد.
سایر اخبار این روزنامه
ایران قهرمان والیبال آسیا شد انتقام از سامورایی‌ها با مربی ایرانی ژوبین صفاری اعتیاد به حباب تورمی هشدار سرلشکر باقری به کردستان عراق سپاه بساط گروه‌های تروریستی را در شمال عراق جمع می‌کند چرا مدیران صدا و سیما سیاست‌گذاری مشخصی برای ممیزی صدا و سیما ندارند؟ سیاست یک بام و دو هوای سانسور خطیب‌زاده: ایران برنامه‌ای برای ملاقات با مقامات آمریکایی در نیویورک ندارد کشورهای متخاصم در خاورمیانه چگونه اختلافات خود را حل خواهند کرد؟ دشمنان قدیمی در مسیر صلح «ابتکار» عوامل موثر در ریزش شاخص بورس طی روزهای اخیر را بررسی کرد افت شاخص بورس، مقطعی یا ممتد؟ محسنی اژه‌ای در جلسه ستاد راهبری اجرای سند تحول قضایی مطرح شد خدمات قضایی باید با ارزانترین قیمت به مردم ارائه شود جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تاکید رئیس جمهوری بر سرعت بخشیدن به اقدامات در راستای ثبات در بازار چرا آیت‌الله رئیسی به صورت حضوری در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت نمی‌کند؟ آزمایش جدید موشکی حماس در سواحل غزه نگاه چین و روسیه به ذخایر معدنی افغانستان آمادگی اردوغان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با ارمنستان بازداشت آخرین اسرای عملیات الجلبوع آماده باش ارتش اسرائیل از ترس اقدام مقاومت