«ابتکار» عوامل موثر در ریزش شاخص بورس طی روزهای اخیر را بررسی کرد افت شاخص بورس، مقطعی یا ممتد؟

کیمیا نجفی
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار اخیرا با اصلاح مواجه شده است و هنگامی که مسائل موثر در افت شاخص به یک ثبات برسد ما می‌توانیم منتظر بازگشت بازار باشیم.
بازار سرمایه همچنان در مسیر نزول در حال حرکت است به طوری که شاخص کل بورس روز یکشنبه بیش از ۲۹ هزار واحد کاهش یافت و در رقم یک میلیون و ۴۲۰ واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۸۹۳۸ واحد کاهش یافت و رقم ۴۳۱ هزار و ۲ واحد را ثبت کرد. حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا بورس در روزهای گذشته منفی شده است؟ مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تجارت نیوز گر خصوص ریزش شاخص طی روزهای اخیر گفته است: «این انتظار که بازار در این شرایط مثبت باشد، اشتباه است و معمولا قیمت سهام بعد از فصل مجامع تا ۳۱ شهریور ماه که سود و زیان و عملکرد تولید و فروش شرکت‌ها منتشر شود، در سکون است. بعد از آمدن عملکرد تولید و فروش شرکت‌ها هر سهمی که پتانسیل رشد را دارد، مثبت می‌شود. این انتظار که باید همیشه و مداوم بورس مثبت باشد انتظار غلطی است، روز شنبه جمع معاملات بورس و فرابورس ۴۰ هزار میلیارد تومان بود که به این معنی است که پول در این بازار وجود دارد و اگر کسی فروشنده باشد، برای فروش سهام خود با مشکل مواجه نمی‌شود، به دلیل اینکه مشکل بازار پول و نقدینگی نیست. به هر حال بازار باید منتظر دو اتفاق مهم باشد، اولی رسیدن عملکرد تولید و فروش و سود و زیان شرکت‌ها که برای ۶ ماه اول در انتهای تابستان منتشر می‌شود و دومی تغییرات مدیریتی که در وزارتخانه‌ها در حال رخ دادن است. تعدادی از مدیرعامل هلدینگ‌ها و ساختار مدیریت شرکتی‌هایی که تحت پوشش هستند عوض می‌شود و در هنگامی که این تغییرات در حال رخ دادن است، نباید از بازار انتظار رشد و مثبت بودن داشته باشیم. بازار تا انجام این تغییرات بعضی از روز‌ها را مثبت و بعضی از روز‌ها را منفی سپری می‌کند. بنابراین پس از منتشر شدن عملکرد و انجام تغییرات در نیمه دوم سال، بازار مثبتی را شاهد خواهیم بود.»
ریزش‌های اخیر مقطعی است


همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه نیز ریزش‌های اخیر شاخص را مقطعی دانست، وی درخصوص دلایل موثر بر افت شاخص طی روزهای گذشته به «ابتکار» گفت: هنگامی که شاخص به یک میلیون ۶۰۰ هزار واحد رسید کمی فروش شناسه‌های سود بر بازار فشار وارد کرد از سوی دیگر ماه در پایان شهریورماه قرار داریم. پایان شهریور سال مالی اکثر کارگزاری‌ها بوده و طبیعتا فشاری بر مشتریان وارد می‌کنند که اعتباراتشان را کم کنند. این در حالی است که چند شایعه درمورد نرخ بهره به راه افتاد. البته بانک مرکزی این شایعه‌ها را تکذیب و اعلام کرد که چون انتظارات تورمی بالا نیست نرخ بهره افزایش پیدا نمی‌کند.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تمام مسائل اشاره‌شده دست به دست یکدیگر داد و بازار را با اصلاح روبه‌رو کرد.
دارابی در ادامه گفت‌وگو به تاثیر قیمت‌های جهانی بر بازار سرمایه اشاره کرد و در این خصوص گفت: در بین این مسائل یک مسئله مهم وجود دارد و آنهم بحث قیمت‌های جهانی است.
وی اظهار کرد: قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی کمی پایین آمده است و گروه سنگ آهنی را با فشار مواجه کرده است و این مسئله هم در ریزش‌های اخیر بی تاثیر نبوده است.
این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر این مسئله که بازار با اصلاح روبه‌رو است ادامه داد: بازار اخیرا با اصلاح مواجه شده است و هنگامی که مسائل موثر در افت شاخص به یک ثبات برسد ما با انتشار گزارش‌های شش ماهه می‌توانیم منتظر بازگشت بازار باشیم.
وی با مقایسه وضعیت کنونی بازار با مردادماه سال گذشته گفت: وضعیت کنونی بازار شبیه به سال گذشته نیست. اکنون شاخص بالای ۲ میلیون واحد نیست که بتواند ریزش سنگینی را تجربه کند و این در حالی است که کسی هم از این ریزش سودی نمی‌برد. من معتقدم باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا بازار در هفته اول مهرماه می‌تواند مسیر اصلی خود را پیدا کند یا خیر.
بازار محلی امن برای جذب سرمایه‌های خرد خواهد بود اما به شرط‌ها و شروط‌ها
دارابی در پاسخ به این پرسش که آیا بازار سرمایه در سال جاری محلی امن برای جذب سرمایه‌های خرد خواهد بود یا خیر؟ گفت: بازار سرمایه می‌تواند محلی مناسب برای جذب سرمایه‌های خرد باشد. اما این مسئله نیازمند شرط و شروطی است.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: افرادی که تصمیم دارند سرمایه‌های خرد خود را وارد بازار کنند و یا کسانی که شغل دیگری داشته اما می‌خواهند در این بازار هم فعالیت داشته باشند باید به طور غیرمستقیم در این حوزه کار کنند. یعنی باید پول خود را در صندوق‌ها ‌و سبدگردان‌ها بگذارند تا از خدمات غیرمستقیم بهره‌مند شوند.
وی افزود: شرط بعدی فعالیت این افراد صبر و حوصله است. این افراد باید گزارشات را بررسی کرده و شرکت‌های که سودآوری بیشتری دارند برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.
دارابی در پایان گفت: اگر افراد این فاکتورها را رعایت کنند بدون شک فعالیت در بازار سرمایه به نفع‌شان خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
ایران قهرمان والیبال آسیا شد انتقام از سامورایی‌ها با مربی ایرانی ژوبین صفاری اعتیاد به حباب تورمی هشدار سرلشکر باقری به کردستان عراق سپاه بساط گروه‌های تروریستی را در شمال عراق جمع می‌کند چرا مدیران صدا و سیما سیاست‌گذاری مشخصی برای ممیزی صدا و سیما ندارند؟ سیاست یک بام و دو هوای سانسور خطیب‌زاده: ایران برنامه‌ای برای ملاقات با مقامات آمریکایی در نیویورک ندارد کشورهای متخاصم در خاورمیانه چگونه اختلافات خود را حل خواهند کرد؟ دشمنان قدیمی در مسیر صلح «ابتکار» عوامل موثر در ریزش شاخص بورس طی روزهای اخیر را بررسی کرد افت شاخص بورس، مقطعی یا ممتد؟ محسنی اژه‌ای در جلسه ستاد راهبری اجرای سند تحول قضایی مطرح شد خدمات قضایی باید با ارزانترین قیمت به مردم ارائه شود جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تاکید رئیس جمهوری بر سرعت بخشیدن به اقدامات در راستای ثبات در بازار چرا آیت‌الله رئیسی به صورت حضوری در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت نمی‌کند؟ آزمایش جدید موشکی حماس در سواحل غزه نگاه چین و روسیه به ذخایر معدنی افغانستان آمادگی اردوغان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با ارمنستان بازداشت آخرین اسرای عملیات الجلبوع آماده باش ارتش اسرائیل از ترس اقدام مقاومت