متحدان قدیمی

اسماعیل دهقان‪-‬ ساختار قدرت در جهان دچار دگرگونی شده است این را به کرّات در همین روزنامه نوشتم؛ امروز آنچه نهان بود آشکار شده و از پس سال‌ها استعمار قدیم و جدید آنگلوساکسون‌ها و متحدان دوره‌ای و با تاریخ مصرفی معین، بالاخره تکلیف اتحادیه اروپا نیز مشخص شد. آمریکا و در پشت پرده، انگلیس همواره به منافع آنگلوساکسونی خود فکر کردند یعنی آنچه منابع در جهان هست برای آن‌هاست و به تعبیر دیگر نوعی نگاهی نژاد پرستانه دارند.
با برتری اقتصادی چین، راهبرد آنگلوساکسون‌ها از بهره کشی متحدان جدید یعنی اتحادیه اروپا به سمت همان متحدین قدیمی تغییر یافته است و دچار اختلاف‌های جدی با اتحادیه اروپا به زودی خواهند شد و این مسئله را از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا کلید زدند. از طرفی منطقه خاورمیانه برای این متحدان قدیمی دیگر هزینه خود را در نمی‌آورد و جمهوری اسلامی ایران با ایجاد خط مقاومت (نبرد در سوریه، عراق، یمن و فلسطین اشغالی) هزینه‌ها را چنان بالا برده است که نسبت هزینه و فایده آمریکا به عنوان نماینده آنگلوساکسون‌ها دیگر تامین نمی‌شود.
لیکن خروج کامل از افغانستان و نیز خروج تدریجی از کشورهای عربی را در پی خواهد داشت آنچه مهم است در منطقه خاورمیانه به عنوان منبع انرژی جهانی تسلط ایران و در جهان از پی قدرت اقتصادی با چین این متحدان قدیمی با ابر چالشی نوین مواجه شده اند. لذا هم پیمان شدن ایران و چین یعنی تشکیل جبهه‌ای مقابل جریان انگلیسی زبان و تشکیل‌دهنده گلوبالیسم است. آنچه سال‌ها گلوبالیسم جهانی بر دنیا تحمیل کرد یک کلمه است و آن «خشونت» است. آنان با ثروت، رسانه و تمسخر آرمان‌ها به نفع خود توانستند دنیا را معطل نژادپرستی خود کنند و این اهداف با خشونت میسر بود.
این متحدان قدیمی عرصه را بر خود تنگ دیدند و در منطقه خاورمیانه به تخلیه حداکثری روی آوردند و این مسیر همچنان ادامه خواهد داشت تا بتوانند تمرکز منابع خود را بازیابی کنند و برای ادامه‌ی همان اهداف قدیمی خود ترمیم اساسی


انجام دهند.
ترامپ آخرین شانس انگلوساکسون‌ها برای برهم زدن معادلات در مقابل ایران از نظر سیاسی و در مقابل چین از نظر اقتصادی بود که شکستی اساسی خورد و به این ترتیب ترامپ را از رسیدن به مرحله دوم ریاست جمهوری آمریکا باز داشتند. قمار بر سر ترامپ کاری انتحاری بود که آنگلوساکسون‌ها را از این مخمصه نجات دهد اما خیلی دیر شده بود. آنچه از این به بعد از متحدان قدیمی یعنی آمریکا، بریتانیا، استرالیا، کانادا و نیوزلند یا موسوم به «پنج چشم» با آن روبه رو هستند عقب گرد استراتژیک است.
همه کشورهای مقابل این متحدان قدیمی می‌بایست خود را آماده توطئه‌های چند لایه کنند.