علی لندی، نوجوان فداکار ایذه‌ای درگذشت پایانِ داستانِ ققنوس فداکار

گروه حوادث – «فداکاری» واژه‌ای است که از کودکی مدام به گوش‌مان خورده است. حتی در کتاب درسی داستان دهقان فداکار و شرح ایثار او بخشی از کودکی‌مان را شکل داده است. اما شاید برای برخی خیلی طول بکشد تا مفهوم آن را درک کنند اما نوجوانی 15ساله فداکاری را برای ما دوباره بازتعریف کرد.
شنیدن کلمه «فداکاری»، تصاویر مختلفی را در ذهن هر کس زنده می‌کند، یکی مدافع وطن را می‌بیند و یکی آتش‌نشان. یکی دهقان فداکار می‌بیند و یکی پرستار و... شاید برای درک مفهوم فداکاری و عمل به آن نیاز باشد سال‌ها به آن بیندیشیم. کمتر کسی شخصی فداکار را یک نوجوان تصور می‌کند اما گاهی نوجوانی کم سن و سال چنان تعاریف و مفاهیم را برایمان عوض می‌کند که حتی تصورش هم برایمان سخت است. 18 شهریور ماه بود، یک پنجشنبه عادی. علی به خانه خاله‌اش رفته بود، نمی‌دانیم شاید تلویزیون می‌دید، کتابی می‌خواند، شاید سرش به شبکه‌های اجتماعی داخل گوشی گرم بود اما می‌دانیم که متوجه شد در خانه همسایه اتفاقی افتاده است. زنی ۸۰ ساله و دخترش به‌ دلیل آتش گرفتن کپسول پیک‌نیک در میان شعله‌های آتش گرفتار بودند و جان‌شان به خطر افتاده بود. در این شرایط بود که پسر ۱۵ ساله با شجاعت به دل آتش زد و کپسول پیک نیک را برداشت و با خود به خانه خاله‌اش برد تا از بالکن بیرون بیندازد اما چون بالکن حفاظ داشت خودش دچار سوختگی شد.
دقایقی بعد از این حادثه علی لندی، نوجوان فداکار، که دچار سوختگی ۹۰ درصدی شده بود به بیمارستان منتقل شد. ۲ زن دیگر هم یکی به‌طور سطحی و دیگری با درصدی بیشتر دچار سوختگی شده بودند، اما شرایط علی وخیم بود. به همین دلیل او برای انجام درمان تخصصی به بیمارستان امام موسی کاظم در اصفهان منتقل شد. انتشار خبر فداکاری نوجوان ایذه‌ای در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای داشت. او با سن کمی که دارد توانسته بود ۲ نفر را از مرگ نجات دهد، اما خودش دچار حادثه شده بود.
عموی علی لندی گفته است: این آتش‌سوزی در یک ساختمان چند واحده رخ داد و علی خانه خاله‌اش بود، اما هنگامی که آتش‌سوزی رخ داد و صدای کمک خواستن همسایه را شنید فورا خودش را به واحدی که دچار حریق شده بود رساند؛ فورا یک پتو به روی یکی از خانم‌ها انداخت و سپس به سراغ کپسول مشتعل رفت و آن را برداشت تا از محل دور کند، اما آتش او را هم سوزاند.


او افزود: دختر‌خاله‌های علی فورا سعی کردند تا با پاشیدن آب روی بدن نحیف این نوجوان تا زمان رسیدن آمبولانس از سوختگی بیشتر او جلوگیری کنند؛ پس از مدتی خودروی اورژانس نیز از راه می‌رسد و بعد از انتقال علی به بیمارستان با انجام اقدامات اولیه از ایذه به اهواز منتقل شد، اما به درخواست ما نیز به بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان منتقل شد.
در پی دستور وزیر کشور به استاندار اصفهان مبنی بر پیگیری وضعیت درمانی نوجوان فداکار ایذه‌ای، عباس رضایی روز یکشنبه با حضور در بیمارستان امام موسی کاظم(ع) اصفهان با این نوجوان فداکار دیدار کرد و از نزدیک در جریان روند درمانش قرار گرفت و بر تمهید همه امکانات لازم برای ارائه خدمات درمانی به او تاکید کرد.
عباس رضایی با تاکید بر اینکه نام این نوجوان ایذه‌ای در تاریخ جوانمردی و قهرمانی کشورمان ثبت خواهد شد، اظهار کرد: از مسئولان و پزشکان بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان می‌خواهم که نهایت تلاش خود را برای درمان او به‌کار گیرند.
شجاعت و ایثار این نوجوان چنان همه را تحت تاثیر قرار داد که بسیاری از مسئولان کشور، پیگیر اوضاع سلامتش بودند و تلاش می‌کردند تا بهترین امکانات را برایش فراهم کنند. اما متاسفانه به دلیل درصد بالای سوختگی، علی این قهرمان کوچک، بامداد جمعه دچار وقفه تنفسی و ایست قلبی شد، اما تلاش برای احیای او بی نتیجه ماند و سرانجام ساعت یک بامداد دوم مهرماه، جان خود را از دست داد.
داستان فداکاری علی به سرعت در شبکه‌های اجتماعی که بیشتر کاربران‌شان را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند، دست به دست شد. کاربری نوشت: «یه قهرمان دیگه به زندگیم اضافه شد...» دیگری نوشت: «فقط ۱۵سالشه! رفته توی آتیش دوتا زن را نجات داده، مجروحیتش ۹۰درصده و میگه از این کارم اصلا پشیمون نیستم، بزرگ‌مَرد واقعی». دیگری او را الگوی انسانیت و شجاعت خواند. بسیاری از کاربران با انتشار توییت‌هایی خواستار ثبت شدن نام علی لندی در کتاب‎های درسی شدند.
در این میان مسئولان نیز در پیام‌های تسلیت گوناگون از شجاعت و ایثار این نوجوان ایذه‌ای گفتند. معاون اول رییس‌جمهوری، محمد مخبر، در پیامی تصریح کرد: خبر تلخ و ناگوار درگذشت شهادت‌گونه علی لندی نوجوان ۱۵ ساله ایذه‌ای که با وجود سن کم از جان خود گذشت و جان دو زن گرفتار در آتش را نجات داد و برگ زرین دیگری بر فداکاری‌های فرزندان و قهرمانان این مرز و بوم قهرمان پرور افزود، موجب تاثر و تالم فراوان شد.
مخبر افزود: هر چند آسمانی شدن این نوجوان عزیز اندوه‌بار و غم‌انگیز است و مرگ او مردم ایران را متاثر کرد اما اقدام ایثارگرانه وی الگو و سرمشقی ماندگار برای همه نوع دوستان و کسانی است که در جهت گسترش و تعمیق فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی تلاش می‌کنند.
وی تاکید کرد: مصیبت فقدان این نوجوان غیور را به ملت ایران بخصوص مردم شریف شهرستان ایذه، دوستان، اقوام و بستگان به ویژه خانواده گرامی آن فقید سعید صمیمانه تسلیت می‌گویم و از خداوند بزرگ برای ایشان رحمت و رضوان واسعه الهی و برای بازماندگان محترم صبر و اجر مسئلت می‌کنم.
بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، صادق خلیلیان استاندار خوزستان و محسن رضایی، معاون اقتصادی رییس‌جمهوری نیز درگذشت این نوجوان فداکار را در پیام‌هایی جداگانه تسلیت گفتند.
شاید تا پیش از این وقتی از بچه‌های دهه هشتاد و نود یاد می‌کردیم، در ذهن‌مان موجودات غریبی را تصور می‌کردیم که هیچ شباهتی به ما ندارند، فکر می‌کردیم در عالم دیگری سیر می‌کنند و شاید جز خودشان به چیزی فکر نکنند اما به نظر می‌رسد که باید عینک‌هایمان را برداریم و آن‌ها را واقعی‌تر ببینیم. علی یکی از همین دهه هشتادی‌ها بود.
سایر اخبار این روزنامه
علی لندی، نوجوان فداکار ایذه‌ای درگذشت پایانِ داستانِ ققنوس فداکار محمدعلی وکیلی جمهوری اسلامی در میانه دو لبه قیچی «طالبانیسم و سکولاریسم» اختلاف‌نظرها درخصوص برجام به جنگ لفظی کشیده شد تشدید تنش میان تهران- واشنگتن داستان افزایش حقوق‌ها از کجا شروع شد؟ بازی دو سر باخت در ماجرای افزایش حقوق‌ها دولت سیزدهم به چه سیاست‌هایی در حوزه خودرو باید تن دهد؟ عجیب‌ترین جغرافیای قیمتی در بازار خودرو با حکم وزیر اقتصاد سعید محمد دبیر شورای‎عالی مناطق آزاد شد «چند تکلیفی» دانش‌آموزان در آموزش آنلاین و حواسی که متمرکز نیست دشواری‌های دانش‌آموزان در آموزش آنلاین ایلام مقصد چهارمین سفر استانی رئیس جمهوری شد دستور رئیسی برای حل مشکلات زیر ساختی ایلام امیرعبداللهیان: به‌زودی به مذاکرات هسته‌ای بازمی‌گردیم رئیس مجلس مطرح کرد ما مسئولان کم کاری کردیم نماینده ولی فقیه در قرارگاه ثارالله: نیروی هوایی ارتش در عملیات‌ها پشت و پناه سپاه بود بیانیه سپاه: در آینده نه‌چندان دور شاهد اخراج آمریکا از منطقه خواهیم بود مسجدی: مذاکرات ایران و عربستان رو به جلو است