مسجدی: مذاکرات ایران و عربستان رو به جلو است

سفیر ایران در عراق از پیشرفت در گفت‌وگوهای ایران و عربستان خبر داد و گفت: « دو طرف مایل به گفتگو و به نتیجه رسیدن این مذاکرات هستند.»
به گزارش تسنیم، خبرگزاری واع عراق گزارش داد: جمهوری اسلامی ایران امروز جمعه، حمایت خود را از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در دهم اکتبر آینده اعلام کرد.
ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفتگویی با خبرگزاری عراقی واع اعلام کرد که تهران مخالف هر اقدامی است که دولت عراق را تضعیف کند. وی همچنین افزود که بغداد میزبان دور چهارم گفتگو با عربستان است.
سفیر ایران در بغداد گفت: هر تصمیمی که ملت عراق اتخاذ کند مورد حمایت ایران است. جمهوری اسلامی ایران حامی مسئولان عراقی در زمینه برگزاری انتخابات پس از فراهم شدن شرایط برگزاری آن است و همکاری خواهد کرد.


گفتگوهای ایران و سعودی در بغداد
وی درباره گفتگوهای ایران و عربستان هم به واع اعلام کرد: ما خرسند هستیم که می‌بینیم عراق نقش موفقی در سطح منطقه ایفا می‌کند. به هر اندازه که نقش آفرینی سیاسی عراق بیشتر شود این (اقدام) سرور و خرسندی جمهوری اسلامی ایران که حامی این تلاش‌هاست را به دنبال خواهد داشت.
مسجدی تاکید کرد: دور چهارم از گفتگوها با عربستان در بغداد برگزار خواهد شد. امیدواریم که این گفتگوها به شکل سازنده با عربستان پیش برود.
وی افزود: مذاکرات با عربستان رو به جلو است و امیدواریم که به نتایج قطعی برسد و پس از آن اعلام خواهد شد. طرفین مایل به گفت‌وگو و رسیدن به نتیجه هستند.
مذاکره ایران و آمریکا
مسجدی درباره امکان مذاکره ایران و آمریکا هم تاکید کرد: مذاکرات هسته‌ای میان گروه یک به علاوه پنج با جمهوری اسلامی بوده و مذاکرات قبلی دوجانبه نبوده است بلکه میان اتحادیه اروپا و آمریکا و نیز جمهوری اسلامی ایران بوده است.
سفیر ایران در عراق تصریح کرد: درباره دوره جدید هم با مذاکرات دوجانبه موافقت نخواهیم کرد زیرا ما وارد گفتگو با اروپایی‌ها شده ایم و مواضع ما شفاف و مشخص است. آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و آنها باید بازگردند.
حمایت از سیاست درهای باز عراق
وی درباره سیاست‌های درهای باز عراق گفت: ما حامی اقدامات دولت عراق در تقویت روابط با همه کشورها هستیم و امیدواریم که دولت عراق در این زمینه موفق شود. شرایط سیاسی در برهه کنونی تعامل و همکاری کشورها با یکدیگر را طلب می‌کند.
سفر موثر الکاظمی به ایران و طرح ریلی شلمچه به بصره
وی درباره سفر الکاظمی به ایران هم بیان کرد: ما از مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به خاطر سفر به ایران تشکر می‌کنیم که طی آن مذاکرات خوبی انجام شد که بارزترین آن درباره طرح ریلی است که شلمچه را به بصره متصل می‌سازد.
مسجدی ادامه داد: الکاظمی اعلام کرد که پس از مراسم اربعین روادید مسافران ایرانی از طریق پروازهای هوایی لغو خواهد شد و پس از مدتی روادید سفرها لغو می‌شود. این موضوع از سوی دولت ایران تایید شده و تایید از سوی عراق هم ضروری بود.
سفیر ایران در عراق ابراز امیدواری کرد که این تصمیم از سوی دولت عراق پس از مراسم اربعین اجرایی شود.
اقلیم نباید اجازه تحرکات گروه‌های معاند علیه ایران را بدهد
مسجدی درباره مقابله با گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق که امنیت ایران را هدف قرار می‌دهند هم گفت: اقلیم کردستان عراق نباید به گروه‌هایی که در آن هستند، اجازه اقدام علیه ایران را بدهد.
وی افزود: ما بارها از اقلیم و دولت مرکزی عراق خواسته‌ایم که در راستای توقف این حملات حرکت کنند، اما متاسفانه این گروههای ضد انقلاب اسلامی ایران از مرزها عبور و دست به اقدامات تروریستی می‌زنند و سپس به اقلیم کردستان عراق باز می‌گردند.
مسجدی گفت: باید این روند متوقف شود و گرنه جمهوری اسلامی ایران مجبور خواهد بود که دست به عملیات ضد این گروه‌ها بزند. ما اصلا تمایلی نداریم که مناطق مرزی و اقلیم کردستان آسیب و خسارتی ببیند.
وی از مسئولان اقلیم و دولت عراق خواست که این مشکل را به طور جدی حل کنند.
سایر اخبار این روزنامه
علی لندی، نوجوان فداکار ایذه‌ای درگذشت پایانِ داستانِ ققنوس فداکار محمدعلی وکیلی جمهوری اسلامی در میانه دو لبه قیچی «طالبانیسم و سکولاریسم» اختلاف‌نظرها درخصوص برجام به جنگ لفظی کشیده شد تشدید تنش میان تهران- واشنگتن داستان افزایش حقوق‌ها از کجا شروع شد؟ بازی دو سر باخت در ماجرای افزایش حقوق‌ها دولت سیزدهم به چه سیاست‌هایی در حوزه خودرو باید تن دهد؟ عجیب‌ترین جغرافیای قیمتی در بازار خودرو با حکم وزیر اقتصاد سعید محمد دبیر شورای‎عالی مناطق آزاد شد «چند تکلیفی» دانش‌آموزان در آموزش آنلاین و حواسی که متمرکز نیست دشواری‌های دانش‌آموزان در آموزش آنلاین ایلام مقصد چهارمین سفر استانی رئیس جمهوری شد دستور رئیسی برای حل مشکلات زیر ساختی ایلام امیرعبداللهیان: به‌زودی به مذاکرات هسته‌ای بازمی‌گردیم رئیس مجلس مطرح کرد ما مسئولان کم کاری کردیم نماینده ولی فقیه در قرارگاه ثارالله: نیروی هوایی ارتش در عملیات‌ها پشت و پناه سپاه بود بیانیه سپاه: در آینده نه‌چندان دور شاهد اخراج آمریکا از منطقه خواهیم بود مسجدی: مذاکرات ایران و عربستان رو به جلو است