اعتراض یکپارچه جریانات سیاسی عراق به خوش‌رقصی اقلیم کردستان برای صهیونیست‌ها

 
سرویس خارجی-

در حالی که مردم عراق در حال پذیرایی از زائران اربعین حسینی هستند رسانه‌های این کشور خبر دادند که اقلیم کردستان عراق روز جمعه در یک نشست میزبان دوستداران رژیم صهیونیستی بوده است. بر اساس گزارش‌ها حاضران در این نشست که با ذوق زدگی از سوی رسانه‌های صهیونیستی پوشش داده شد خواهان عاد‌ی‌‌سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی شدند. طبق گزارش شبکه تلویزیونی العهد عراق «وسام الحردان الدلیمی» رئیس‌شورای «صحوه العراق» در نشست مذکور از عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی حمایت کرده است.


وزیر خارجه رژیم اسرائیل «یائر لاپید» در واکنش به این نشست گفت « تجمع در کردستان عراق نشان دهنده توافق آبراهام است». پایگاه خبری «کانال 12 تلویزیون اسرائیل» نیز گزارش داد« برگزارکنندگان این نشست خواستار صلح با اسرائیل شدند». بر اساس گزارش این رسانه صهیونیستی « در این کنفرانس که به طور مستقیم در چندین شبکه اجتماعی پخش شد، «چمی پرز»، پسر «شیمون پرز»‌، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل از جمله
شرکت کنندگان بود. وی به زبان عبری سخنرانی کرد و در آن خواستار عادی ‌سازی روابط بین عراق و رژیم صهیونیستی شد». این گزارش می‌افزاید« در تجمع اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، رهبران سنی و ژنرال‌های سابق رژیم بعث خواستار پیوستن این کشور به به موافقتنامه موسوم به آبراهام شدند».
واکنش‌ها
این نشست با واکنش قاطع و گسترده همه جریانات سیاسی عراق رو به رو شد. دولت عراق روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای این نشست غیرقانونی را قاطعانه محکوم کرد.. در این بیانیه آمده است: «دولت عراق ابتدا تأکید می‌کند که چنین نشست‌هایی به نمایندگی از طرف مردم شهر‌های این کشور برگزار نمی‌شوند بلکه تنها موضع افرادی را که در آنها مشارکت کرده‌اند، اعلام می‌کند.». بنا بر گزارش پایگاه خبری «شفق نیوز»، تنها چند ساعت پس از برگزاری این نشست گروه صحوه العراق اظهارات «وسام الحردان» را رد کرد. «احمد ابو ریشه» رئیس‌کنگره صحوه العراق در بیانیه‌ای، ضمن اشاره به افرادی که تحت عنوان نام این گروه در نشست مذکور صحبت کرده‌اند، تأکید کرد: «ما از اینجا و بر اساس تعهدات اخلاقی و مسئولیت‌مان اعلام می‌کنیم این افراد نماینده کسی نیستند و به آنها اجازه سوءاستفاده از عنوان عشایری یا منطقه‌ای برای صحبت درباره موضعی که آنها خیلی با آن ورود به آن فاصله دارند، داده نمی‌شود.»
«عمار طعمه» رئیس‌فراکسیون «النهج الوطنی» در پارلمان این کشور نیز در بیانیه‌ای «قویا» خواسته افراد مشارکت‌کننده در نشست یادشده را رد و آن را محکوم کرد. «عمار طعمه» از مقامات عراق خواست کسانی را که خواهان عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند، محاکمه کنند. «سید عمار الحکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در بیانیه‌ای به برگزاری چنین نشستی در عراق واکنش نشان داد. رهبر جریان حکمت ملی عراق در بیانیه مذکور اعلام کرد: «ما اجلاس‌ها، تجمع‌ها و فراخوانی‌ها برای عادی‌‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی در عراق را رد و آن را محکوم می‌کنیم.»
ائتلاف الفتح به ریاست «هادی العامری» نیز در بیانیه‌ای به برگزاری همایش صهیونیستی در اربیل واکنش نشان داد و اعلام کرد که برگزاری نشست مذکور در اربیل برای عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مطابق با قانون عراق، یک اقدام مجرمانه است. دفتر سیاسی عصائب اهل الحق نیز در واکنش به برگزاری نشست صهیونیستی در اربیل بر لزوم بازخواست و محاکمه تمام افراد مشارکت‌کننده و عوامل اجرایی برگزار‌کننده این نشست تأکید کرد.از سوی دیگر، «مقتدی الصدر» رهبر جریان الصدر در عراق نیز به این اقدام واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای که در حساب کاربری او در شبکه توئیتر منتشر شد، عنوان کرد: «اربیل باید از برگزاری چنین نشست‌های تروریستی-صهیونیستی جلوگیری کند در غیر این صورت،‌ دولت باید آن را جرم در نظر بگیرد و تمام افرادی را که در این نشست گرد هم آمدند، دستگیر کند.»
ما بی‌خبریم!!
دولت اقلیم کردستان عراق پس از این واکنش‌های صریح و قاطع و در حالی که این نشست با اطلاع دولت این اقلیم برگزار شده بود و تامین امنیت این مراسم نیز بر عهده نیروهای امنیتی آن بود، بعدازظهر روز شنبه، در بیانیه‌ای از برگزاری همایش صهیونیستی در اربیل اعلام برائت کرد. دربیانیه مذکور آمده است: «این نشست بدون اطلاع، موافقت و مشارکت دولت منطقه [کردستان] برگزار شده است و به هیچ عنوان بیانگر موضع دولت این منطقه نیست.» در ادامه عنوان شده است: «اقدامات لازم برای پیگیری چگونگی برگزاری این نشست اتخاذ خواهد شد.»