سیاست نگاه به شرق در تقابل با احیای برجام است!

  سرویس سیاسی-
روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد روز یکشنبه در مطلبی با عنوان «پيچيدگي‌هاي فني و راهبردي احياي برجام» نوشت: «تيم جديدي كه در حال شكل‌گيري است با تيم قبلي تفاوت‌هاي زيادي دارند و موضع سرسخت‌تري در مورد مسائل هسته‌اي دارند. بخشي از اين سرسختي هم به موضع حاميان و راي‌دهندگان به اين جناح برمي‌گردد و انتظارات و توقعاتي كه از آنها وجود دارد. رويكردهاي راهبردي دولت سيزدهم از جمله نگاه به شرق و تضاد با غرب، خودش چالشي در مقابل احياي برجام است. البته طرف مقابل معتقد است كه تيم مذاكره‌كننده هر كسي و از هر جناحي باشد، نهايتا بازوي اجرايي حاكميت است و راهبرد نظام را دنبال مي‌كند كه ممكن است تغيير كرده يا نكرده باشد. بايد توجه داشت كه بخشي از اين سرسختي‌ها و ظاهرسازي‌ها، مي‌تواند در تكنيك مذاكره اثرگذار باشد و كمك كند كه يك طرف امتيازهاي بهتري بگيرد يا امتيازهاي كمتري بدهد.»
گفتنی است مدعیان اصلاحات و دولت برآمده از این جریان که طی 8 سال گذشته تمام ظرفیت‌های کشور را به پای مذاکره با غرب و توافقی پر خسارت ریخته و دستاوردی جز نابودی اقتصاد و معیشت مردم و اضافه شدن صدها تحریم جدید به تحریم‌های قبلی نداشته‌اند‌، به طور ایدئولوژیکی با توجه به لیبرال و غربگرا بودنشان به راهبرد معقولانه دولت سیزدهم مبتنی بر چند جانبه گرایی حمله می‌کنند و به دوقطبی ‌سازی در این حوزه می‌پردازند این در حالی است که اتفاقا سیاست چند جانبه گرایی و راهبرد نگاه به شرق آسیا می‌تواند باعث فشار به غرب و حتی گشایش در مذاکرات شود.
نطق‌های روحانی توسط روزنامه نگاران اصلاح‌طلب تنظیم و ویرایش می‌شد!


روزنامه آفتاب یزد در مطلبی به «متن سخنرانی‌های آیت‌الله رئیسی» پرداخت و نوشت: دولت قبل در حوزه رسانه ضعف‌های غیر قابل کتمانی داشت اما نباید منکر شد که متن سخنرانی‌های رئیس‌جمهور وقت، قوی و جذب‌کننده بود.ضمن آنکه قدرت بیان حسن روحانی نیز باعث شده بود خیلی خوب فحوای نطق‌ها منتقل شود. به هرحال فراموش نباید کرد حسن روحانی جزو سخنرانان اصلی انقلاب اسلامی 1357 بوده و منبرهای وی تاریخی بوده است.همین نقطه قوت در مناظره‌ها و رقابت‌های انتخاباتی در سال‌های 1392 و 1396 بسیار به کار وی آمد. ضمن آنکه نطق‌های او توسط روزنامه‌نگاران جریان ساز کشور [بخوانید روزنامه نگاران اصلاح‌طلب] تنظیم و ویرایش می‌شده است تا اصول ساختاری یک متن قوی و محرک را دارا باشد.
آفتاب یزد نوشت: ولی طی مدتی که ابراهیم رئیسی وارد پاستور شده تیم رسانه‌ای او قطعا فشل‌ترین بخش دولت بوده زیرا نتوانسته از پس بدیهی‌ترین امور بر بیاید.
در ادامه این مطلب آمده است: به نظر می‌رسد حلقه نخست رئیس‌جمهور بایستی هرچه زودتر تیم مذکور را تقویت کند. افرادی که وارد می‌شوند باید چند بعدی بوده،یعنی صرفا نویسنده وروزنامه نگار نباشند بلکه به علم روز رسانه و ارتباطات اجتماعی تجهیز باشند.این تیم وظیفه اصلی‌اش خروج رئیس‌جمهور از دایره تکراری،کلیشه‌ای و خسته‌کننده نطق و سخنرانی‌هایش است.یک متن خوب برای هر سخنرانی به علاوه تمرین‌های گفتاری و برخی آموزش‌های ساده بیان می‌تواند به رئیس‌دولت کمک شایانی نماید.
روزنامه اصلاح‌طلب تنظیم و ویرایش نطق رئیس‌جمهور از سوی روزنامه نگاران جریان ساز (بخوانید روزنامه‌های زنجیره ای) را فاکتور مثبتی در نظر گرفته است! در همین بستر است که می‌توان علت منصوب شدن سردبیر یکی از روزنامه نگاران اصلاح‌طلب به عنوان مشاور نهاد ریاست جمهوری و همچنین بکارگیری خبرنگاران و روزنامه نگاران در شرکت‌های زیر مجموعه شستا و... را ارزیابی کرد! نکته دیگر آنکه این اعتراف روزنامه اصلاح‌طلب معلوم می‌کند که چه کسانی و چرا حرف‌ها و اظهارات جنجالی روحانی را در نطق‌های سخنرانی او جا می‌کردند! یا برخی اظهارات او مانند نظرسنجی از داخل ماشین را سانسور و از متن سخنان او حذف می‌کردند!
بزرگ‌نمایی از دشمنان و نادیده انگاشتن توانایی‌های کشور
روزنامه شرق در سرمقاله شماره پیشین خود نوشت: «این سناریو دور از انتظار نیست که هرگونه حمله اسرائیل علیه ایران به‌سادگی توسط حامیان ما در جنوب لبنان قابل پاسخ نخواهد بود؛ آنچنان‌که از سوریه نیست.»
در ادامه این نوشتار آمده: «واسطه استراتژیک یعنی کشوری که وارد منازعه شما با طرف دیگری می‌شود و شما را وادار به تغییر اساسی در راهبردهایتان می‌کند. این، جبهه جدیدی برای منازعه با شما می‌گشاید. اینک اسرائیل نه‌تنها به نیابت از خود و غرب بلکه به نیابت از طرف سوم می‌تواند با شما وارد منازعه یا جنگ شود.»
سپس این متن چنین مدعی می‌شود: «اگر طرف سوم، خواه روسیه، چین یا ترکیه یا هر کشور دیگری که واسطه استراتژیک شده است، مطالبه‌ای اساسی از شما داشته باشد و شما انجام ندهید، او می‌تواند راه حمله و ضربه به شما را موقتا بگشاید تا شما منافع او را برآورده کنید. اینجا دیگر نه‌تنها دشمنان بلکه دوستان را هم باید راضی کنید تا از خطرهای حیاتی بگریزید.»
شبهه افکنی در برابر توانایی‌ها کشورمان و ضریب دادن به قدرت دشمنان البته از سوی جریان مدعی اصلاح‌طلبی مسئله تازه‌ای نیست. اصلاح‌طلبان و افراد نزدیک به تفکر آنها پیش از این هم از این قبیل موارد را مطرح کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین مواردی که توسط این جماعت مطرح شد توانایی آمریکا در نابود کردن همه توان دفاعی کشورمان توسط یک بمب بود که وزیرخارجه دولت تدبیر و امید مدعی آن شد.
لازم به ذکر است که برخلاف اغراق‌آمیز وانمود کردن توانایی دشمنان توسط اصلاح‌طلبان اما در میدان عمل آنچه رخ می‌دهد به هیچ روی متناسب با تصویری که این جماعت ارائه می‌دهند نیست.