ایران سر میز مذاکره خواهد نشست؟

محسن جلیلوند‪-‬ این روزها بحث مذاکرات و احیای دوباره برجام داغ است به همین منظور باید گفت اصلا مشخص نیست که ایران پای میز مذاکره بنشیند یا خیر، چون فعلا آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفته است هنوز وقت داریم برای مذاکره کردن.
از طرف دیگر اگر قرار باشد مذاکره‌ای هم انجام شود باید دید قرار است مذاکره بر سر چه چیزی باشد؟ فرانسوی‌ها اعلام کرده‌اند که برنامه موشکی ایران هم باید جزو مذاکرات باشد. از طرف دیگر آمریکایی‌ها هم مسائل دیگری مطرح کردند بنابراین مهم است که بدانیم در صورت مذاکره قرار است مذاکرات حول
چه محوری صورت بگیرد؟
مسئله دیگری که خیلی مهم است این است که کدام نهاد داخلی قرار است این مذاکرات را بر عهده بگیرد. چون مدتی شورای عالی امنیت ملی مذاکرات را انجام می‌داد، بعد به وزارت امور خارجه واگذار شد حالا باز هم بحث این مطرح است که مذاکرات باز هم به شورای عالی امنیت ملی سپرده شود و در چنین شرایطی مسلما موضوع مذاکرات محکم‌تر پیگیری خواهد شد چون قرار است یک مجموعه فرا قوه‌ای آن را پیگیری کند. با این همه به نظر می‌رسد در حال حاضر تیم آقای باقری به عنوان معاون وزیر امور خارجه روی این موضوع کار می‌کنند با این تفاسیر به نظر میرسد تیم جدید یک تیم متفاوت از تیم‌های قبل خواهد بود. باز هم در چنین شرایطی مهم است که مسئولیت مذاکره‌کننده ارشد را چه کسی بر عهده خواهد گرفت؟ من فکر نمیکنم اشخاصی مثل آقای جلیلی به عنوان مذاکره‌کننده ارشد معرفی شوند چون غربی‌ها با این افراد و نوع مذاکره آن‌ها آشنایی دارند. با این همه دستاوردهای تیم جدید خیلی بیشتر از تیم‌های قبلی است بنابراین در صورتی که درست عمل کنند می‌توانند نتایج بهتری به همراه داشته باشند. من فکر می‌کنم به احتمال قوی آقای باقری به عنوان مذاکره‌کننده ارشد معرفی شود، ایشان تجربه کافی برای این موضوع را دارند، البته توانایی یک موضوع دیگر است که در حین مذاکرات مشخص می‌شود که ایشان توانایی لازم برای این کار را دارند یا خیر؟