شهادت 100 نمازگزار شیعه در انفجار تروریستی مسجد ولایت قندوز

  سرویس خارجی-

برای شیعیان مظلوم افغانستان فرقی نمی‌کند حکومت این کشور دست اشرف غنی باشد یا دست طالبان در هر دو حالت، آنها بنا به دلایل متعدد هدف اصلی حملات تروریستی هستند. طالبان پیش از تسلط بر افغانستان اعلام کرده بود جان و مال و ناموس شیعیان در امارت اسلامی آنها محفوظ خواهد ماند اما بعد از تسلط بر این کشور اخبار و گزارش‌هایی از مناطق شیعه نشین این کشور منتشر شده که طالبان شیعیان این مناطق را مجبور به کوچ اجباری کرده و خانه‌های آنها را به آتش کشیده است. حالا دیروز جمعه منابع خبری از وقوع یک انفجار خونین تروریستی در مسجد شیعیان ولایت قندوز خبر داده‌اند. رسانه‌های خبری در مورد تعداد شهدا و مجروحان این انفجار گزارش‌های متفاوتی منتشر کردند. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از منابع خود گزارش داد که تلفات انفجار در مراسم نماز جمعه مسجد جامع شیعیان در ولایت قندوز، حداقل ۱۰۰ کشته و حدود ۱۵۰ مجروح است. این انفجار در مسجد جامع «سیدآباد» واقع در مرکز ولایت «قندوز» در شمال افغانستان و حین وقوع نماز جمعه به وقوع پیوسته است.
واکنش طالبان


ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان دیروز درباره این انفجار طی توئیتی نوشت: «ظهر امروز یک انفجار مسجد هموطنان شیعه ما را هدف گرفت... در نتیجه آن تعدادی از هموطنان ما شهید و زخمی شدند. یک واحد ویژه برای تحقیقات به محل اعزام شده است.»
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، گروه تروریستی داعش مسئولیت این انفجار را
بر عهده گرفت.
فروپاشی اقتصادی
خبر دیگر از افغانستان اینکه نماینده برنامه جهانی غذا در افغانستان ضمن تاکید بر عواقب ویرانگر مسدود شدن دارایی‌های افغانستان در کشورهای عمدتا غربی تصریح کرده اقتصاد این کشور در آستانه فروپاشی است.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، «مری الن مک گروتی»، نماینده برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در افغانستان نشست خبری مجازی که در کابل برگزار شد نسبت به افزایش «سرعتی باورنکردنی» بحران انسانی در این کشور هشدار داد. وی ضمن اشاره به اینکه ۱۸ میلیون نفر در افغانستان نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند، گفت:
۱۴ میلیون نفر، یعنی از هر ۳ افغان یک نفر امنیت غذایی ندارند، ۲ میلیون کودک نیز با معضل سوء تغذیه مواجه
هستند. «مک گروتی» با تاکید بر عواقب ویرانگر مسدود شدن دارایی‌های افغانستان تصریح کرد: اقتصاد افغانستان در آستانه فروپاشی است. وی با اشاره به اینکه افغانها فقط می‌توانند هفته‌ای ۲۰۰ دلار از بانک‌ها برداشت کنند و حقوق آنها پرداخت نمی‌شود، گفت: مردم کالاهای خانگی و فرش خود را برای خرید غذا می‌فروشند، آنها نمی‌توانند هر روز غذا بخورند و وعده‌های خود را کم می‌کنند.