وزیر امورخارجه در دمشق با بشار اسد دیدار کرد

گروه سیاسی/  حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان دیروز برای دومین بار در دوران تصدی خود در دولت سیزدهم وارد دمشق شد و با مقامات کشور سوریه دیدار و گفت‌و‌گو کرد. وی در این سفر از سوی فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه مورد استقبال قرار گرفت.
امیرعبداللهیان در بدو ورود به سوریه در جمع خبرنگاران گفت: همواره در خصوص تحولات منطقه‌ای و روابط دوجانبه دیدار، گفت‌وگو و رایزنی با دوستان و با شریک راهبردی جمهوری اسلامی ایران یعنی کشور سوریه و مقامات سوریه مورد توجه جدی ما بوده است. وی خاطرنشان کرد: در هفته‌های اخیر توافقات مهمی در خصوص توسعه همه‌جانبه روابط بین دو کشور و فعالیت‌های فشرده و برنامه‌ریزی شده برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری و گردشگری صورت گرفته است. امیرعبداللهیان با بیان اینکه توافقات دوجانبه ما بسرعت اجرایی خواهد شد و دو ملت از آن سود خواهند برد، گفت: سوریه در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد و در این مسیر جمهوری اسلامی ایران همچون دوران جنگ تروریستی علیه سوریه، با قدرت در کنار دمشق خواهد ماند. وزیر امور خارجه قبل از ورود به دمشق در سفر به مسکو و بیروت با مقامات روسیه و لبنان دیدار و گفت‌وگو کرده بود. وی در سفر به دمشق با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه دیدار و رایزنی کرد.
در دیدار امیرعبداللهیان با بشار اسد چه گذشت؟
وزیر امور خارجه در مهمترین بخش سفر خود به سوریه در دیدار با بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور گفت: فضای دیپلماتیک در نشست‌های اخیر مجمع عمومی سازمان ملل نشانگر آن بود که اوضاع به نفع سوریه تغییر کرده است. به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز پس از ورود به دمشق، در محل کاخ ریاست جمهوری سوریه با بشار اسد رئیس‌جمهوری این کشور دیدار و در خصوص گسترش روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و موضوعات بین‌المللی گفت‌وگو کرد.


در این ملاقات تقویت و تعمیق هر چه بیشتر مناسبات دوجانبه میان دو کشور مورد تأکید قرار گرفت. همچنین در خصوص تحولات افغانستان، یمن، عراق و سوریه تبادل نظر به عمل آمد. وزیر خارجه کشورمان تماس‌های گسترده میان مقامات عالی دو کشور را نشانگر عمق روابط میان ایران و سوریه خواند و پیروزی‌های سیاسی، بین‌المللی و میدانی سوریه را تبریک گفت و اظهار داشت: فضای دیپلماتیک در نشست‌های اخیر مجمع عمومی سازمان ملل نشانگر آن بود که اوضاع به نفع سوریه تغییر کرده است. امیر عبداللهیان ضمن تشریح سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات افغانستان گفت: ما با همه طرف‌ها در افغانستان از جمله طالبان در ارتباط هستیم و آنها را دعوت به تشکیل دولت فراگیر می‌کنیم.
 بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه هم در این دیدار اظهار کرد: در مدت کمی که از دیدار قبلی ما می‌گذرد تحولات زیادی رخ داده که به نفع همه ما بوده است و توانستیم انتخابات ریاست جمهوری را با موفقیت برگزار کنیم. وی خروج امریکا از افغانستان را نشان دهنده ظهور محورهای جدید و افول و زوال محور غربی عنوان کرد و گفت: کشورهای منطقه و همسایه افغانستان می‌دانند که امریکا مسئولیت اعمال و سیاست‌هایش در افغانستان را نمی‌پذیرد. رئیس جمهوری سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را دارد و باید با برای به موفقیت رسیدن تحولات افغانستان، با کشورهای همسایه آن و سایر کشورهای صاحب نقش وارد مذاکره شود چرا که امریکایی‌ها می‌خواهند بین کشورهای همسایه افغانستان اختلاف ایجاد کنند. بشار اسد یادآورشد: ما در چهارچوب منافع ملی سوریه با کمیته قانون اساسی تعامل می‌کنیم و نه با مداخله و تحمیل نقطه نظرات خارجی. وی همچنین در خصوص تحولات ادلب، بر خاتمه اشغالگری و بازگشت همه مناطق تحت اشغال به آغوش سوریه تأکید کرد.
بزودی به مذاکرات وین بازمی‌گردیم
وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به عملگرا بودن دولت جدید در جمهوری اسلامی ایران گفت: ما یک برنامه توسعه پایدار اقتصادی را در نظر داریم که حتی با فرض تداوم تحریم‌های ظالمانه علیه ایران آن را دنبال خواهیم کرد . امیرعبداللهیان گفت: البته بزودی به مذاکرات وین بازمی‌گردیم و موضوع راستی‌آزمایی و دریافت ضمانت‌های لازم برای اجرای تعهدات از سوی طرف‌های غربی را مدنظر داریم. اگر این مذاکرات به نتیجه رسید ما از آن برای تسریع در اجرای برنامه توسعه بهره خواهیم گرفت ولی پیشبرد برنامه‌های خود را متوقف آن نخواهیم کرد.
ثابت کردیم در روزهای سخت متحدین خود را تنها نمی‌گذاریم
امیر عبداللهیان همچنین دیروز در دمشق با فیصل المقداد، همتای سوری خود دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه پس از این دیدار در جمع خبرنگاران تأکید کرد: من امروز در دمشق هستم و طی چند روز آینده همکارم فیصل المقداد به تهران خواهد آمد. این تأییدی است بر اینکه وزارت خارجه دو کشور مصمم هستند اراده و نیت رؤسای جمهوری دو کشور را عملی کنند.
وزیر امور خارجه افزود: ما به دنبال این هستیم توافقاتی که در هفته‌های اخیر در تماس‌های تلفنی رؤسای جمهوری دو کشور و در سطوح مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی گفت‌وگوهایی داشتیم را بتوانیم عملیاتی کنیم. وی اظهار داشت: سفارتخانه‌های دو کشور فعال هستند، سفیر ما هم به دقت مسائل را در دمشق پیگیری می‌کند و امیدوار هستیم در مرحله جدید حیات سوریه روابط دو کشور در همه زمینه‌ها از جمله توریسم، گردشگری، تجارت و سرمایه گذاری‌های مشترک در دو کشور توسعه پیدا کند. وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: دو کشور منابع و ظرفیت‌های بسیار بالایی دارند و ان‌شاءالله مردم ما و مردم سوریه از این توافقات و برنامه‌هایی که مورد اجماع و توافق طرفین است، سود ببرند و منافع دو طرف تأمین شود. امیرعبداللهیان تأکید کرد: در عین حال امروز ملاقات نسبتاً طولانی با بشار اسد داشتم و در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با وی گفت‌وگو کردم.
سفر فیصل المقداد به تهران در چند روز آینده
امیر عبداللهیان گفت: طی چند روز آینده فیصل المقداد به تهران خواهد آمد؛ این تأییدی بر این است که وزارت خارجه‌های دو کشور مصمم هستند اراده و نیت رؤسای جمهوری را عملیاتی کنند. ما به دنبال عملیاتی کردن توافقات هفته‌های اخیر و در تماس‌های تلفنی بین رؤسای جمهوری دو کشور و گفت‌وگوها در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی هستیم.
وی با بیان اینکه بشار اسد دیدگاه‌های بسیار بلندی دارد، روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه را استراتژیک ارزیابی کرد و گفت: سوریه متحد استراتژیک ایران است، ما نشان دادیم و ثابت کردیم که هیچ گاه در روزهای سخت متحدین و دوستان خود را تنها نخواهیم گذاشت و امروز که سوریه از روزهای سخت عبور کرده است در شکوفایی روابط دو کشور هم باید فعالانه عمل کنیم. وزیر امور خارجه گفت: نگرانی‌هایی در خصوص موضوعات مختلف در منطقه وجود دارد، از جمله در حوزه قفقاز هنوز موضوع حضور تروریسم و صهیونیسم را شاهد هستیم همچنین در افغانستان هنوز دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام شکل نگرفته است.
امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد: مسائل منطقه به هم پیوسته است و همه اینها به رغم اینکه در کدام بخش از منطقه واقع شده به نوعی با هم ارتباط دارد. در خصوص این موضوعات نیز گفت‌وگوهای مفصل و در عین حال مفیدی را با بشار اسد و همکار خوبم فیصل المقداد وزیر امور خارجه جمهوری عربی سوریه داشتیم. امیرعبداللهیان افزود: امیدوارم دیدارهای سطح بالاتری را بتوانیم بین مقامات دو کشور در زمان مناسب تشکیل بدهیم و مردم ما و سوریه از این رفت و آمدها و توافقات بتوانند در مسیر توسعه همکاری‌ها حداکثر سود و بهره‌برداری را داشته باشند.