به مناسبت هفته دامپزشکی، «ابتکار» با رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت‌وگو کرد تایید سلامت به جای اعطای مجوز

طاهر جمشیدزاده - نقش انکار‌ناپذیر و بارز آموزش درست و جامع در کنترل، پیشگیری و درمان و مهار بیماری‌ها که یکی از اصول سه گانه و مثلث استراتژیک و راهبردی سازمان دامپزشکی کشور برای مقابله با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است. سالیان متمادی است که این موارد به عنوان منشور تدوین شده راهبردی این سازمان خدوم و پرتلاش که سپر بلای ۸۳۷ بیماری مشترک بین انسان و حیوان بوده، سرلوحه اهداف، برنامه و کار سازمان دامپزشکی کشور که از معاونت‌های کلیدی و مهم وزارت جهاد کشاورزی بوده و هست.
این سازمان همواره بی‌دریغ، بی‌شائبه و بی هیچ ادعایی در مواقع بحرانی و پیک حتی بیماری‌های انسانی و خاصه اپیدمی عالم‌گیر ویروس چموش و منحوس کرونا در۲۰ ماهه اخیر با کار مستمر و پر تلاش بهداشت و امنیت غذایی و براساس اصول سه گانه راهبردی خویش همکاری بین سازمانی خویش را به نحو احسن انجام داده و از هیچ کوششی در این امر خطیر و مهم کوتاهی نکرده است و در این راه جهادی تعدادی از همکاران عزیز و فداکار خود را در این بازه ۲۰ ماهه کرونایی از دست داده که در روز ملی دامپزشکی «۱۴مهرماه» که در میانه دو تعطیلی آخر هفته گذشته قرار گرفته بود و هفته دامپزشکی در هفته جاری باید به روح پاک این مدافعان امنیت بهداشت غذایی جامعه باید درود فرستاد. در تقویم جلالی ما ایرانیان هر سال ۱۴مهر به نام روز دامپزشکی نامگذاری شده است و هر سال به پاسداشت این هفته که از روزگاران کهن دام و دامپزشکی نیکو شمرده شده است از سوی سازمان دامپزشکی کشور گرامی داشته می‌شود و گفته می‌شود که تریته «فریدون» نخستین دامپزشک و پزشک ایرانی بوده است؛ در سال ۱۳۶۹ هجری شمسی برای نخستین بار به دنبال تلاش برای اختصاص روزی به نام دامپزشکی دکتر «حسن تاج بخش» استاد تمام دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، روز ۱۴ مهر را به یاد «گوش روز» که در ایران باستان روز مبارکی بود،پیشنهاد کردند که مورد موافقت قرار گرفت و تایید شد. دامپزشکی صرفا به معنای درمان یک بیماری در دام نیست بلکه این رشته نقش موثری در بهداشت عمومی و ارتقای سلامت عمومی جامعه و پیشرفت کشور ایفا می‌کند که با فقدان دامپزشکی بدون شک بخشی از سلامت جامعه به مخاطره خواهد افتاد در این راستا و در روز ملی دامپزشکی و به تبع آن هفته دامپزشکی با دکتر علی صفر ماکنعلی، رییس سازمان دامپزشکی کشور، گفتگویی انجام داده‌ایم که در ادامه در پی خواهد آمد.
درخصوص کارها و عملکرد سازمان متبوع خویش که پیش قراول امنیت بهداشت غذایی جامعه قلمداد می‌شود چه نظری دارید؟!
همکاران ما چه در گذشته و چه اکنون با تلاش‌های پیگیر و مستمر خویش متضمن این مساله هستند که تضمین مواد غذایی بیشتر از قبل باشد و باید اذعان کرد که دستاوردهای خوب و مهمی در این حوزه داشته‌ایم در حوزه بیماری‌هایی نظیر تب برفکی، طاعون، تب مالت «بروسلوز»، طاعون نشخوارکنندگان کوچک (P.P.r) و لمپی اسکین (LSD) با تلاش و زحمات بی‌شائبه، مستمر و خستگی‌ناپذیر همکاران ما منافع آن به تولیدکنندگان کشور «دامداران عزیز» بیشتر از گذشته بوده است.


به بیماری مهم تب برفکی که خسارات فراوانی در دنیا و به تبع آن به جمعیت دامی در کشور ما می‌زند و پارسال به دلیل تحریم و مشکلات اقتصادی که برای کشور حادث شد و با توجه به اینکه بعضی از واکسن‌ها نظیر تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان کوچک علاوه بر شرکت‌های داخلی «موسسه سرم سازی رازی» از خارج وارد می‌شوند اشاره کردید و ظاهراً پارسال در این زمینه مشکلاتی برای تامین واکسن بوجود آمد امسال وضعیت چگونه است؟!
محدودیتی به نام واکسن نداریم از نظر کمیت و کیفیت واکسن‌ها افزایش داشته‌ایم چرا که واکسن از گروه یک به گروه دو رفت و همانطور که مستحضر هستید ما برای جمعیت دامی روستایی و عشایری برای لمپی اسکین و طاعون نشخوارکنندگان کوچک، تب مالت و... هر ساله طبق برنامه به صورت رایگان این واکسن‌ها را در برنامه سازمان داریم. ولی برای واکسن‌های بهادار آنتروتوکسمی، قانقاریا، آگالاکسی و... قیمت دست ما نیست و دست موسسه رازی است و پارسال این واکسن‌ها به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد کشور افزایش قیمت داشتند و امسال هم برنامه واکسیناسیون تب برفکی گوسفند و بز روستایی و عشایری مخاطره محور را قطعا در برنامه داریم و حدود ۳۰ میلیون دوز دارو دو هفته پیش خریداری کرده‌ایم و ۱۰۰ درصد عملیاتی می‌شود و مشکلی در این راستا وجود ندارد. در واقع واکسن تابع برنامه است و براساس تقاضا نیست؛ در مورد تب برفکی در ۴۰ سال اخیر برای اولین بار کانونی به ثبت نرسیده است و‌ واکسن‌های این بیماری در داخل کشور به طور کامل تولید می‌شود و در حال حاضر کشورمان آمادگی تامین واکسن برای بازارهای منطقه‌ای را دارد و قیمت این واکسن نیز با تولید گسترده از ۶۹ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان کاهش یافته است. درباره کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (P.P.r) پیش‌بینی می‌کنیم تا سال ۲۰۳۰ میلادی این بیماری ریشه‌کن شود؛ یکی از شرکت‌های داخلی حدود ۴۰ میلیون دوز واکسن این بیماری در سردخانه دپو کرده و با قیمت نازل در داخل کشور استفاده خواهد شد.
درمورد قضیه قاچاق دام که در سالیان اخیر به چالشی جدی بدل شده است توضیح دهید.
در این راستا تفاهم‌نامه‌ای برای جلوگیری از قاچاق دام تدوین شده است که با توجه به قاچاق گسترده دام زنده؛ تفاهم‌نامه‌ای با کشورهای همسایه برای جلوگیری از این موضوع به امضا رسیده است که بر اساس این دستورالعمل که با کشورهای ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، کویت، قطر و عراق به امضا رسیده و ایران اجازه ترانزیت دام میان این کشورها را صادر کرده است؛ که این موضوع هم منابع ارزی خوبی برای کشور تامین می‌کند و هم از قاچاق دام جلوگیری می‌کند. در همین راستا روزانه ۳۰ تا ۴۰ تریلر گوسفند و گوساله از طریق ایران بین این کشورها جا‌به‌جا می‌شود. همچنین با عملی شدن توافق‌نامه استاندارد NRP، کشور ایران استانداردهای بین‌المللی در خصوص عسل را رعایت کرده است و از این به بعد می‌توانیم عسل خود را به سایر کشورها صادر کنیم. باید بگویم که با امضای شیوه‌نامه‌های جهانی و رعایت استانداردهای مربوط به این شیوه‌نامه از این پس میگوی خود را هم می‌توانیم به بازارهای جهانی عرضه کنیم و پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۱۴۰۰ یک میلیارد دلار از محل صادرات آبزیان برای کشور ارز تامین شود.
درخصوص تلفات فوک‌های خزری در روزهای اخیر که در جراید بازتاب داشت مساله چه بوده و آیا بررسی‌های لازم انجام شده است؟
برای این موضوع نیروی خاصی به محل اعزام شده است و نمونه‌گیری‌های لازم انجام شده و موضوع در دست بررسی است که هنوز عامل اصلی این تلفات مشخص نشده و این موضوع نیاز به بررسی همه جانبه دارد که عوامل محیطی و تغییرات اکوسیستمی می‌تواند منجر به این تلفات شود و در آینده نزدیک گزارش کامل مربوط به آن منتشر می‌شود. در واقع دو‌ نوع بیماری زمین زی و آب زی وجود دارد که سازمان دامپزشکی کشور در کنترل۱۱۳بیماری زمین زی و ۲۳بیماری آب زی عملکرد مثبتی داشته است.
با توجه به هفته پیش رو، یعنی هفته دامپزشکی، آیا خبر خوشی در این حوزه دارید؟
خبر خوش و مسرت بخش، حذف امضاهای طلایی در سازمان دامپزشکی کشور است؛ در سازمان دامپزشکی کشور دیگر چیزی به نام اعطای مجوز وجود ندارد و آن چه صادر می‌شود تاییدیه سلامت است که این موضوع از حیطه رئیس سازمان حذف شده است. در حال حاضر ۹۰ درصد مکاتبات تاییدیه سلامت به صورت اینترنتی انجام می‌شود که این میزان به ۱۰۰ درصد نیز خواهد رسید و کسی برای مجوز به سازمان دامپزشکی نمی‌آید و تمام مراحل به صورت آنلاین انجام می‌شود ضمن اینکه مراحل اعطای مجوز در موارد گوناگون تسهیل شده است؛ همچنین با اقدامات صورت گرفته در راستای رصد و پایش بیماری دام و طیور و رسیدن به استانداردهای بین‌المللی از این پس ایرانی‌ها می‌توانند با اسب ایرانی در مسابقات بین‌المللی شرکت کنند و دیگر نیازی به اجاره اسب در کشورهای دیگر نیست.
درمورد ویروس کرونا در بازه ۲۰ ماهه که ویروس در کشور جریان دارد بگویید؟
در مورد مساله ویروس عالم‌گیر کرونا دو بحث عمده داریم؛ که مبحث اول تمامی پروتکل‌های بهداشتی را در سرلوحه اهداف خویش و در رفتارهای اداری و سازمانی نصب‌العین قرار داده‌ایم و علی‌رغم محدودیت‌ها و سختی‌ها تمام عملیات‌ها و ماموریت‌های دامپزشکی را انجام داده‌ایم و در ثانی به دلیل انجام این کارها و برنامه‌ها که از وظایف اصلی طبق اصول سازمان دامپزشکی کشور است به دلیل ابتلاء به کرونا بعضی از همکاران پرتلاش و فداکار خود را از دست دادیم و تمام عملیات‌ها و ماموریت‌ها انجام گرفت و خوشبختانه باید عرض کنم که۱۰۰درصد همکاران ما چه در بخش اداری و چه حوزه فنی در کل کشور واکسن کرونا زده‌اند.
به عنوان سوال آخر در خصوص تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی سازمان دامپزشکی کشور که دکتر سید جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادی وزارت جهاد کشاورزی، هم قول‌هایی در این راستا در ایلام در سفر استانی چهارم دولت سیزدهم داده‌اند بفرمایید؟
در خصوص بحث تبدیل وضعیت باید عرض کنم که این قضیه شرایط خاص خودش را دارد و تلاش می‌کنیم که ان شاءالله محقق شود و این مساله در حوزه اختیارات معاونت ریاست جمهوری است و ان‌شاءالله قول‌‌هایی که جناب دکتر ساداتی نژاد داده‌اند ما هم سعی می‌کنیم عملیاتی کرده و به سامان برسد.
سایر اخبار این روزنامه
پیام فرمانده معظم کل قوا به‌ مناسبت هفته نیروی انتظامی با ارتقاء سطح خدمتگزاری قدر نیروی انتظامی را در چشم مردم ارتقاء دهید شهاب زمانی ایران، عربستان و ترکیه؛ از واگرایی تا همگرایی منطقه ای قدرتمند‌ترین لابی‌ صهیونیستی در آمریکا آیپک یا اوانجلیست‌ها؟ روایتی از درگذشت تا تشییع محمدرضا شجریان روزی که مرغ سحر پرکشید به مناسبت هفته دامپزشکی، «ابتکار» با رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت‌وگو کرد تایید سلامت به جای اعطای مجوز چرا برخی با وجود تزریق واکسن با ابتلای شدید به کرونا فوت می‌کنند؟ حصول ایمنی جمعی تا اوایل آذر بلاتکلیفی‌ها خودرو را گران کرد؟ خودرو در جاده نوسان قیمت قالیباف در جلسه تودیع و معارفه رئیس جدید صدا و سیما: مردم از ما اداره غلط کشور را نمی‌پذیرند امیرعبداللهیان در دیدار با بشار اسد: پیشبرد برنامه‌مان را متوقف مذاکرات وین نخواهیم کرد انتقاد برنده نوبل از نحوه برخورد با مهاجران اقتصاد ایران در خدمت ثروتمندان افزایش شکاف طبقاتی؛ چرا ایرانیان روز به روز فقیرتر می‌شوند؟ چاووش‌اوغلو: آمریکا از تروریسم برای تقسیم سوریه حمایت می‌کند طالبان: آمریکا در امور داخلی افغانستان دخالت نکند