مقابل این قلدرها بایستید


آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعرا:بر اساس اظهار نظر ورزشکاران مدتی است که عبور خودرو کارکنان سازمان محیط زیست در پارک پردیسان که مقر اصلی سازمان است و ورزش چند صد ورزشکار در روز محل بحث است. چند روز قبل خودرویی که خلاف جهت در حال رانندگی بوده است به امین تقی وند دونده برخورد می‌کند و دنده‌های این ورزشکار آسیب می‌بیند.امین تقی وند متاسفانه از مسابقه‌ای که برای آمادگی در آن تلاش بسیاری کرده بود باز می‌ماند. بر اساس گفته سایر ورزشکاران پارک پردیسان، این اولین بار نیست که این نوع اتفاقات رخ می‌دهد و بارها ورزشکاران در اتفاقاتی مشابه آسیب‌های جدی دیده اند. فاصله پارکینگ تا سازمان محیط زیست حدود 500 متر است و کارکنان آن جا با مجوز تردد امنیت، سلامت و جان ورزشکاران و شهروندان را با رانندگی گاهاً بی‌ملاحظه خود به خطر می‌اندازد. در این بین چند سوال اساسی مطرح می‌شود. پارک پردیسان محل ورزش ورزشکاران است یا محل عبور خودروی کارکنان سازمان محیط زیست؟ چرا سازمان محیط زیست طی فرآیند مشخصی کاربری این پارک را برای شهروندان مشخص نمی‌کند تا جان و امنیت مردم در خظر قرار نگیرد؟از سوی دیگر بعد از رخداد این اتفاق سازمان محیط زیست بیانیه‌ای صادر کرده است که خود بسیار بحث برانگیز است. تمرکز این بیانیه بر این مهم است که راننده متواری از کارکنان سازمان نبوده است و انگار با بیان چنین گزاره‌ای به دنبال نوعی سلب مسئولیت است. اما باید به این نکته اشاره کنیم که هیچ خودرویی بدون مجوز تردد اجازه ورود به محدوده پارک پردیسان را ندارد و این بیانیه بار مسئولیت را از دوش سازمان محیط زیست بر نمی‌دارد. چرا که اصلا زیبنده سازمان محیط زیست نیست که روزانه صدها ماشین از کارکنان این سازمان بدون در نظر گرفتن سلامت سایر شهروندان مشغول به قدرت نمایی و ابراز سلطه بر ورزشکاران باشند. آیا خود سازمان محیط زیست نباید الگویی برای سایر شهروندان باشد؟سازمان محیط زیست که رسالت حفظ محیط زیست را بر عهده دارد نمی‌تواند از کارکنان خود بخواهد روزانه حداقل به میزان 500 متر کمتر از خودرو شخصی استفاده کنند و اینگونه کمکی نیز به حفظ سلامت محیط زیست داشته باشند؟ یا حتما الزام وجود دارد که کارکنان با خودروهای خود فضای ورزش ورزشکاران را از امنیت تهی کنند؟
>پارک جنگلی پردیسان
پارک طبیعت پردیسان وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست، مشهورترین پارک طبیعت ایران که در شهر تهران در محدوده منطقه ۲ شهرداری تهران قرار دارد.این پارک در شمال غربی تهران واقع شده‌است، از سمت شمال به بزرگراه همت و محله شهرک غرب، از شرق به بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، از غرب به مسیل رودخانه پونک و از سمت جنوب به بزرگراه حکیم و محله بلوار مرزداران محدود می‌شود. بزرگراه یادگار امام در راستای شمالی/جنوبی، این بوستان را به دو بخش تقسیم می‌کند که پیوند آن‌ها به وسیله دو پل برقرار شده‌است.از امکانات این بوستان می‌توان به موزه تنوع زیستی، موزه آب و باغ وحش اشاره کرد. وجود موزه تنوع زیستی با انواع حیوانات و حشرات تاکسیدرمی شده، و بعضاً زنده، یکی دیگر از جذابیت‌های این پارک جنگلی است. ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز در قسمت جنوبی این بوستان قرار دارد.به علت وجود چندین بزرگراه در اطراف پارک پردیسان، استقبال زیادی برای استفاده از این پارک پدید آمده‌است و بیشتر روزهای هفته و به ویژه روزهای تعطیل مردم برای استفاده از این پارک رهسپار شمال غرب تهران می‌شوند.در سال ۱۳۹۳ بوستان پردیسان از طرف سازمان حفاظت از محیط زیست، پارک بدون دخانیات نام‌گذاری شد.در مهرماه سال ۱۳۹۶، طی تفاهم نامه‌ای بین سازمان حفاظت از محیط زیست و شهرداری تهران، مدیریت، نگهداری و بهره‌برداری از این پارک، با حفظ مالکیت، برای ۱۵ سال به شهرداری تهران واگذار شد.
>سازمان محیط زیست: از کارکنان ما نبود


برخورد یک خودرو با امین تقی‌وند از دوندگان کشورمان، باعث مصدومیت شدید این ورزشکار شد.سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام شناسایی عامل حادثه منجر به مصدومیت یک ورزشکار در پارک پردیسان، اعلام کرد که این راننده از کارکنان این سازمان نبوده است.به گزارش پایگاه اطلاعاتی سازمان محیط زیست
در پی حادثه تاسف بار تصادف و مصدوم شدن یک ورزشکار حرفه‌ای در پارک پردیسان , مجموعه حراست سازمان محیط زیست با بررسی جزئیات این حادثه و پس از بررسی تصاویر دوربین‌ها و هماهنگی با مراجع ذی‌صلاح راننده متخلف را شناسایی و به خانواده مصدوم برای پیگیری‌های لازم معرفی کرده است.لازم به ذکر است علی رغم اخبار و گمانه زنی‌های منتشر شده , راننده ضارب از کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست نبوده و بر اساس اظهارات خود به قصد پیاده کردن مسافر به محدوده پردیسان وارد شده است.سازمان حفاظت محیط زیست ضمن ابراز تاسف از وقوع این حادثه برای این ورزشکار ارزشمند کشور آرزوی سلامتی و بهبودی دارد.
>خیابان در وسط پارک جنگلی پردیسان!
حامد ابراهیمی یکی از دوندگان در این خصوص به آفتاب یزد گفت:«من حدود 4 ماه است که به صورت جدی در این پارک می‌دوم. مخصوصا در صبح‌های زود یک تعداد زیادی از خودرو‌ها وارد محدوده پارک پردیسان می‌شوند تا به سازمان محیط زیست برسند. چندین بار چنین اتفاقات ناخوشایندی برای دوندگان رخ داده است. زیرا افراد به این محیط می‌آیند تا با امنیت خاطر ورزش کنند. بسیاری از دوندگان به صورت جدی حواسشان تنها به فعالیت خود است یا هندزفری در گوش دارند و صدایی را نمی‌شوند.ورزشکاران مشخصا حس می‌کنند در این فضا قرار نیست ماشینی سلامت آن‌ها را به خطر بیاندازند.یکسری حوادث اتفاق افتاده است که امین تقی وند یکی از این موارد است. برای مثال حدود یک ماه پیش یکی دیگر از ورزشکاران طعمه خودروها در این فضا قرار گرفت.جدای از اینکه تصادف رخ دهد یک زمان‌هایی یکسری لجبازی‌ها و قلدری‌هایی دیده می‌شود و برای مثال یک راننده‌ای پنجره خودروی خود را پایین می‌آورد و با فحاشی سوال می‌کند که چرا اصلا شما در این فضا ورزش می‌کنید؟ این مکان جای دویدن نیست و خیابان است.(خیابان در وسط پارک جنگلی پردیسان!!!! )این عبارت تا به حال به وفور شنیده شده است. »
>سلامت تمام افراد توسط این خودرو‌ها در معرض خطر است
وی ادامه داد:« از یک جایی به بعد هم این موضوع دیگر کلامی نبود و برای اینکه نشان داده شود این فضا در تصاحب ما است رانندگان با سرعت بالا در وسط مسیر بدون احتیاط حرکت می‌کردند. بخشی از افراد ما ورزشکاران هستیم، یک عده‌ای دیگر دوچرخه سوار هستند یا والدینی که فرزند خود را برای تفریح به پارک می‌آورند. سلامت تمامی افراد توسط این خودرو‌ها در خطر قرار می‌گیرد. یک سری اقدامات توسط دوندگان و ورزشکاران انجام شد برای مثال یک پتیشنی در وبسایت گذاشته شد، چندین نفر امضا کردند که بازخوردی دریافت نکردیم و ما همچنان با وجود خطر تمرین می‌کردیم. ماشین از بین ما رد می‌شد تا اینکه نزدیک‌ترین اتفاق تصادف امین تقی وند بود. این فرد یک سال در حال تمرین است برای شرکت مسابقه‌ای در آمستردام ولی در یک لحظه به دلیل بی‌ملاحظه بودن عده‌ای مجبور می‌شود با دنده‌ای شکسته بی خیال آرزوها و تلاش هایش شود.»
>فحاشی به ورزشکاران به جرم ورزش کردن
داوود شیرخانی، مربی امین تقی وند هم در این باره به آفتاب یزد گفت:« متولی پارک پردیسان خود سازمان محیط زیست است.هر روز بالغ بر 200 دستگاه خودرو سواری با سرعت سرسام‌آور وارد این محدوده می‌شوند و کارکنان بسیار مصر هستندکه تا دفتر خود با خودوری شخصی بروند.حداقل از لحاظ ظاهری می‌توان این موضوع را حفط بکنند که اگر یک جایی سازمان محیط زیست است خودرو‌های شخصی به این میزان مورد استفاده کارکنان قرار نگیرد.فاصله پارکینگ تا خود سازمان حدود 500 متر است که به راحتی این مسیر را می‌توان پیاده طی کرد. اگر امکان چنین کاری نیست ما بارها پیشنهاد داده‌ایم سرویس‌های برقی برای کارکنان در نظر گرفته شود تا این 500 متر با این دستگاه‌ها طی شود. در روزهای هفته حداقل بین 500 تا 1000 نفر در حال ورزش هستند و عصر‌ها حدود 4000 نفر در پارک وجود دارند. کارکنان نه تنها هیچگونه رعایتی نمی‌کنند عده‌ای از آنان تلاش می‌کنند حتی در این محوطه با سرعت بالا سبقت بگیرند. برای مثال دو خانم هستند که هر روز به ورزشکاران فحاشی می‌کنند.روزی که امین تقی وند روی زمین افتاده بود و از درد به خود می‌پیچید یک خانمی از پرسنل محیط زیست ایستاد و شروع به فحاشی کرد.الان هم به دلیل اینکه موضوع رسانه‌ای شده سازمان جواب داده است.اولا که راننده ورود ممنوع می‌آمد و تقریبا به صورت عمدی ماشین را به سمت ما هدایت کرد. ثانیا،گفتند که این فرد از کارکنان نبوده ‌ و یکی از اقوام او در سازمان فعالیت دارد. اما یکی از پرسنل حفاظت پارک پردیسان در صندلی عقب نشسته بود و همان فرد اصلا درب را برای راننده باز کرد.»
>امکان تکرار این اتفاق به صورت روزانه وجود دارد
وی ادامه داد:«این اتفاق رخ داد و یک نفر از زندگی و مسابقه خود دور ماند.قصه این است که امکان تکرار این اتفاق به صورت روزانه وجود دارد. ما درخواست غیر متعارفی نداریم.جایی که پارک است و محل عبور و مرور مردم، دونده، بچه و... نباید محل تردد خودرو باشد. مضاف بر این که برای سازمان محیط زیست بسیار زشت است که کارکنان آن همه با خودرو‌های شخصی تا دفتر خود بروند.
فکر نمی‌کنم درخواست ما چیز عجیبی باشد. اما روز گذشته که روز اول بعد حادثه بود و ما رفته بودیم به پارک تا ببینیم تذکری دریافت کرده‌اند یا نه،مشاهده کردیم خودرو‌ها با سرعت بیشتری رانندگی و افراد به ورزشکاران چپ چپ نگاه می‌کردند.نباید در این محوطه خودرو وارد شود؛ این درخواست شفاف و حق مسلم ما است. ما بارها به صورت رسمی در این باره اقدام کرده بودیم: با خود سازمان حرف زدیم، برای آقای کلانتری نامه نوشتیم و.... ولی جوابی داده نشد. زمانی که بزرگترین اتفاقات محیط زیستی در این کشور رخ می‌دهد و کسی پاسخگو نیست، همچین مسئله ساده‌ای به چشم آقایان نمی‌آید. برای ورود به محدوده پارک پردیسان افراد باید کارت تردد داشته باشند یا یکی از پرسنل همراه آن‌ها باشد. این که این فرد از کارکنان نبوده است اصل موضوع را تغییر نمی‌دهد. این ماشین وارد محدوده پارک پردیسان و از تحت حفاظت رد شده است.قبلا هم این نوع تصادفات رخ داده و این دفعه اول نیست. درخواست ما درخواست طبیعی است: پارک جایی برای ورزش و تفریح شهروندان است و خیابان نیست که خودرو‌ها در آن جولان بدهند. آقای امین تقی وند یک مسابقه داشتند که به سختی بلیت و ویزا را تهیه کرده بودند و در طول سال با زحمت تمرین کردند ولی در اوج آمادگی تمام برنامه‌هایشان خراب شد.این وظیفه محیط زیست و مسئولان است که امنیت ورزشکاران این پارک را تامین کنند. نوع رانندگی افراد در این پارک اصلا عجیب و غریب است.»