مصطفی الکاظمی شانس نخستِ نخست وزیری؟


تا اینجای ماجرا، اگرچه نتایج انتخابات پارلمانی در عراق به صورت رسمی اعلام نشده اما «تحالف الفتح» به رهبری «هادی العامری» و «اتحادیه‌ی میهنی کردستان» اعلام کرده‌اند نتایج انتخابات را نخواهند پذیرفت؛ مسئله‌ای که «مصیب نعیمی» مدیرمسئول روزنامه الوفاق در گفتگو با آفتاب یزد آن را مسئله‌ی بی‌اهمیت دانسته و معتقد است، انتخابات و نتایج آن از این مرحله به آسانی عبور داده خواهد شد و اما بر اساس آمار غیر رسمی ضمن آن که هیچ ائتلافی نتوانسته حائز اکثریت بشود اما «سائرون» به رهبری «مقتدی صدر» علی الظاهر پیشتاز این انتخابات است و با یک ائتلاف هوشمندانه می‌تواند سکان پارلمان و دولت آینده در عراق را به دست گیرد؛ موضوعی که حتی می‌تواند مسیر نخست وزیری «مصطفی الکاظمی» را هموار کند
آفتاب یزد - رضا بردستانی: کمیساریای عالی انتخابات در واکنش به اظهاراتی که در خصوص تقلب در انتخابات مطرح می‌شود اعلام کرد دستگاه‌های مربوط به رای‌گیری سیستم‌های پیشرفته‌ و نسبت به هر گونه تخلف احتمالی حساسیت بالایی داشته است. به همین دلیل امکان سوء استفاده از آن وجود ندارد.
انتخابات در تمامی دنیا، حرف و حدیث‌هایی دارد و منحصر به عراق نیست اما نتیجه‌ی انتخاباتی که با مشارکتی پایین اما قابل پیش‌بینی (!) به این سرعت مورد حمله‌ی چند چهره‌ی مطرح در عراق قرار گیرد می‌تواند تا چند هفته، فضای سیاسی عراق را در التهاب و تنش نگاه دارد هرچند، در کمتر از ۲۴ ساعت پس از اعلام نتایج اولیه، اخباری از آشوب و تخریب در برخی نقاط عراق مخابره شده است.
> مقتدی صدر گفت نمی‌آیم چون از مشارکت پایین خبر داشت!


مصیب نعیمی کارشناس مسائل خاورمیانه به آفتاب یزد گفت: «انتخابات عراق از چند زاویه مورد سوال بود یکی اینکه چقدر مشارکت وجود خواهد داشت و نگرانی از مشارکت حداقلی، واقعیتی بود که وجود داشت.»
وی ادامه می‌دهد: «اصلاً آقای مقتدی صدر هم به همین دلیل چنین اقدامی کرد و تغییر رویه داد و به صحنه برگشت و این تغییر رویه مقتدی صدر مسئله جدیدی نیست. اما در رابطه با کل انتخابات در هر صورت مشارکت مطلوب وجود نداشت دلیل آن هم سرخوردگی مردم از وعده‌های گروه‌ها و احزاب مختلف بود. زیرا همه بعد از پیروزی وعده‌های خود را فراموش کرده یا تنها به فکر منافع حزب خود هستند.»
مدیر مسئول روزنامه الوفاق در واکنش به پیروزی «سائرون» و نقش این گروه در تعیین نخست وزیر آینده عراق اظهار می‌دارد: «درست است که آقای مقتدی صدر نسبت به بقیه، صندلی‌های بیشتری را در پارلمان کسب کرده اما این بدین معنا نیست که ایشان می‌تواند تصمیم گیر باشد به هر حال باید ائتلافی ایجاد کند که نصف به اضافه یک کرسی‌های پارلمان را به دست آورد تا بتواند نخست وزیر را معرفی کند. از طرف دیگر نتایج هنوز به صورت رسمی اعلام نشده و افرادی که حضور آقای مقتدای صدر را نزدیک ببینند به دنبال این هستند که ائتلاف ایجاد کنند و اگر ائتلافی از بیش از نصف گروه‌های پارلمان توسط گروه‌های دیگر هم انجام شود این‌ها هستند که می‌توانند در این زمینه تصمیم گیرند و نخست وزیر را تعیین کنند چون هر کسی می‌آید چون اکثریت ندارد نمی‌تواند از طرف خودش برای نخست وزیر رای اعتماد بگیرد لذا چنین وضعیت پیچیده‌ای در عراق وجود دارد.»
> شاید استقرار مجلس و دولت دچار وقفه شود
نعیمی در ادامه‌ی این گفتگو به واکنش‌ها و رد کردن نتایج انتخابات اشاره کرده خاطرنشان می‌کند: «چالش‌ها شروع شده و در مناطقی بحث تقلب در انتخابات است آقای مقتدی صدر هم اعلام کرده انتخابات تحت هیچ شرایطی قابل تغییر نیست. البته بعد از هر انتخاباتی در سراسر دنیا چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد ولی برای عراق با توجه به سابقه قبلی‌اش احتمال دارد که خود به خود استقرار مجلس و دولت به تعویق افتد.»
مصیب نعیمی با اشاره به اعتراض شدید هادی العامری به نتیجه‌ی این انتخابات می‌افزاید: «اعتراض معمولا وجود دارد و شورای عالی تصمیم‌گیری می‌کند اما معمولا از اینها گذر می‌شود. در صورتی که پیش‌بینی‌ها به وقوع بپیوندد چالش‌هایی برای تعیین دولت وجود دارد و این برمی گردد به میزان توان آن‌ها در ایجاد ائتلافی برای اکثریت اعضا در پارلمان.»
> کُردها ترجیح می‌دهند با احزاب شیعه ائتلاف کنند
این کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ و واکنش به این سوال که پیش‌بینی می‌شود کُردها با کدام گروه ائتلاف کنند می‌گوید: «کردها معمولا جناح شیعه را قوی‌تر می‌دانند البته آن‌ها اهل معامله هستند. گروهای سنی در اقلیت هستند و بعید است بتوانند ائتلافی ایجاد کنند که اکثریت را به دست آورد. لذا برای کردها تنها راه این است که با شیعه‌ها ائتلاف کنند زیرا آن جناحی که بالاخره می‌خواهد بیاید باید اکثریت پارلمان را به دست گیرد و این توان اکنون در بین سنی‌ها وجود ندارد. خود کردها هم چنین قدرتی ندارند واگرنه خودشان ائتلاف تشکیل می‌دادند بنابراین باید به جایی وصل شوند که تعدادشان بیشتر است و قطعا می‌دانند جناح اهل سنت در عراق در این مرحله نمی‌توانند دولت تشکیل دهند.»
وی تاکید می‌کند: «الان این‌ها در بین جناح‌های شیعه رقابت ایجاد می‌کنند که با کدام جناح ببندند و قطعا با آقای مقتدی صدر گفتگو می‌کنند. بقیه جناح‌های شیعه هم وارد مذاکره می‌شوند و آنانکه بیشتر بتوانند از خود انعطاف نشان دهند قطعا در کنار او می‌ایستند. تجربه‌های قبلی هم همین را نشان می‌دهد. در بین کردها هم بین دو طایفه اصلی اختلاف نظر وجود دارد که معمولا اینها با توجه به اینکه خطر واحدی تهدیدشان می‌کند در مرحله انتخابات و ائتلاف با هم متحد می‌شوند و بعد از یکدیگر جدا می‌شوند این هم یکی از
نکات ریزی است که در رابطه با عراق باید مد نظر قرار داد.
> مصطفی الکاظمی شانس بالایی دارد
مصیب نعیمی در پاسخ به این پرسش که شانس الکاظمی برای ادامه‌ی روند نخست وزیری‌اش تا چه اندازه است، به آفتاب یزد می‌گوید: «آقای مصطفی کاظمی در یک سال اخیر یک سری کارهای مردم مدارانه را انجام داده و همین طور اجلاسی که در بغداد برگزار کرد و در آن کشورهای منطقه حضور داشتند باعث شده موقعیت بهتری را نسبت به بقیه برایش ایجاد کند. خود ایشان هم چنین امیدی دارد البته گفته است اگر از من بخواهند می‌آیم. در هر صورت اقدامات اخیرش برای انتخاب دوباره‌اش در سمت نخست وزیری بود و وجهه بدی هم ندارد لذا آقای الکاظمی شانس دارد اما بستگی دارد به خود ائتلاف‌ها و ممکن است اتئلاف‌ها تاثیرش از اسم فرد بیشتر باشد. اما تا الان آقای الکاظمی چهره‌ای است که مقبولیت بیشتری در بین همگان دارد.» نعیمی با تاکید بر این که مقتدی صدر توان نخست وزیر شدن ندارد و نمی‌تواند، ادامه می‌دهد: «عملا این کار یعنی نخست وزیری مقتدی صدر ممکن نیست. دوران قبلی هم همین طور بود آقای مقتدی صدر آراء خوبی داشت اما نتوانست اجماع و ائتلافی قوی و یکدست به نفع خود و همراهانش کند اگرچه درست است که نسبت به گروه‌های دیگر خودش را برتر می‌داند ولی اینکه حاکم مطلق شود و خود را
نخست وزیر بنامد به هیچ عنوان چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
> سیاست کف خیابانی مقتدی صدر دیگر جواب نمی‌دهد
نعیمی با اشاره به این موضوع که سیاست کف خیابانی مقتدی صدر و طرفدارانِ وی دیگر جواب نمی‌دهد به دعوای همیشگی انتخابات عراق یعنی دعوای طرفداران ایران و آمریکا و مسائلی از این دست می‌گوید: «در عراق هواداری از آمریکا و طیف‌های دست نشانده آمریکا که عمدتا طیف‌های هوادار حوزه عربی عربستان هستند وجود دارد و بقیه احساس می‌کنند که در صورت جدا شدن از ایران در اقلیت واقع می‌شوند و خود آن‌ها این طیف را حذف می‌کنند لذا بحث جدی‌تر از این حرف‌ها است اما خود آقای کاظمی و هر کسی که بیاید می‌داند تنها رضایت طرفداران ایران کافی نیست بالاخره طیف‌های دیگر وجود دارند که اگر راضی نباشند یا کارشکنی می‌کنند یا از این اتفاق مانع می‌شوند. آقای کاظمی هم وقتی آمد مطلوب همه نبود و بیان می‌شد لائیک است و به غرب تمایل بیشتری دارد اما آقای کاظمی در یک سال اخیر با اقداماتش خود را یک فرد ملی گرایِ طرفدار عراق معرفی کرد و حتی در بحث خروج آمریکا هم قول داد مذاکرات مسالمت‌آمیز داشته باشد تا بدون خونریزی آمریکایی‌ها
کم کم از عراق خارج شوند.»
وی تاکید می‌کند: «فراموش نکنیم روابط عمومی الکاظمی بالاست و ایده‌های قوی‌ای دارد چه در بحث نزدیکی کشورهای منطقه که برای اولین بار عراق را محوریت قرار داد و بحث اقتصادی خیلی خوبی هم مطرح کرد اگر چه که عملیاتی کردن آن‌ها سخت و زمان بر است. مانند مسئله برق مشترک و احداث راه آهن. لذا این مسائل برای مردمی که در سختی هستند و بعد از سقوط صدام کمتر کاری برای عمران این کشور شده بسیار جذاب است. الکاظمی روانشناس خوبی هم هست و الان بین گروه‌های شیعه هم آقای کاظمی مقبولیت دارد.»
>«ترکیه تاثیرگذار است نه تعیین کننده!
مدیرمسئول روزنامه الوفاق در پایان با اشاره به نقش و جایگاه ترکیه در تحولات عراق خاطرنشان می‌سازد: «ترکیه با برخی جناح‌ها ارتباط دارد برخی از شرکت‌های بزرگ ‌ ترک خارج از بحث سیاسی طرفداران قدرتمندی در عراق دارند و سعی دارد در زمینه‌های اقتصادی یکی از حوزه‌های مهم‌اش عراق باشد و الان هم علی رغم تنش‌هایی که درشمال با ترکیه است اما کالای ترکیه به راحتی وارد عراق می‌شود. اما اینکه آقای اردوغان بتواند تعیین‌کننده باشد چنین نیست. آقای اردوغان چالشش با کردها باقی است در بحث خود حاکمیت هم با توجه به عملکرد اردوغان و نگرانی‌هایی که برای خود عراقی‌ها است بی‌اعتمادی وجود دارد. بنابراین در بعد سیاسی به نظر بنده ترکیه نمی‌تواند تعیین‌کننده باشد. ممکن است موثر باشند خرابکاری کنند اما تعیین‌کننده
نیستند.»
واکنش برهم صالح به نتایج اولیه انتخابات عراق
رئیس جمهور عراق به کسانی که در انتخابات پارلمانی این کشور پیروز شده‌اند تبریک گفت. به گزارش ایسنا، به نقل از شفق نیوز، برهم صالح، رئیس جمهور عراق در توییتی نوشت: من به کسانی که در انتخابات پارلمانی این کشور پیروز شده‌اند صمیمانه تبریک می‌گویم و امیدواریم پارلمانی تشکیل شود که بیانگر اراده و خواست مردم باشد و خواسته‌های آن‌ها را برای اصلاحات اجرا کند و دولتی کارآمد تشکیل دهد که حامی منافع عالی کشور باشد. مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق نیز در توییتی به کسانی که در انتخابات پیروز شده‌اند و گروه‌های سیاسی که پارلمان آتی را تشکیل خواهند داد، تبریک گفت. نتایج اولیه و مسئولان دولتی و سخنگوی جریان صدر عراق اعلام کردند که مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در جایگاه نخست نتایج انتخابات پارلمانی قرار گرفته است. به گفته منابع، این جریان به ۷۳ کرسی در پارلمان از مجموع ۳۲۹ کرسی دست یافته است.
نیچروان بارزانی: باید دولتی تشکیل دهیم که روند سیاسی را اصلاح کند
رئیس اقلیم کردستان عراق در واکنش به اعلام نتایج انتخابات بر لزوم تشکیل دولتی که روند سیاسی را اصلاح کند، تاکید کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از النهار العربی، نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق به مناسبت اعلام نتایج انتخابات عراق گفت: همگی پیروز هستند. ما باید صف واحدی را تشکیل داده و با هم متحد باشیم. عراق و اقلیم کردستان وارد مرحله جدیدی شده‌اند. باید همگی برای وظایف و مسئولیت‌های مشترک و مقابله با چالش‌های مرحله آتی آماده شویم. وحدت، همبستگی و همکاری کلیدهای موفقیت ماست. بارزانی خطاب به گروه‌ها و طرف‌های سیاسی عراق گفت: باید مشکلات کشور را براساس قانون اساسی با دیدگاه و فهم جدید و استفاده از تجارب و اشتباهات گذشته حل کنیم. اکنون زمان آن رسیده که برای تشکیل دولت ملی فدرال تلاش کنیم. تشکیل چنین دولتی نهادهای کشور را تقویت کرده و باعث کنترل گروه‌ها و نیروهای مسلح غیرقانونی می‌شود و روند سیاسی را اصلاح می‌کند.
روسیه: به انتخاب ملت عراق احترام می‌گذاریم
وزارت خارجه روسیه در واکنش به انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق اعلام کرد، نتایج این انتخابات توسط کمیساریای عالی انتخابات و نمایندگی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ما تمامی تلاش‌های دولت عراق در آماده‌سازی و انجام فرآیند رای‌گیری در تمامی نقاط این کشور را ارج می‌نهیم. مسکو برگزاری موفقیت‌آمیز این دوره از انتخابات را بیانگر عزم و اراده شهروندان عراقی در شرایط سخت اجتماعی و اقتصادی و نیز ادامه تهدیدهای تروریستی به عنوان یک رویداد مهم در مسیر بهبود بیشتر وضعیت عراق و تضمین ثبات سیاسی و امنیت داخلی این کشور قلمداد می‌کند. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد، روسیه به انتخاب ملت عراق احترام می‌گذارد و برای تشکیل زودهنگام یک دولت جدید، فراگیر و قادر در عراق از طریق مشارکت نمایندگانی از گروه‌های سیاسی اصلی، گروه‌های قومی و فرقه‌های کشور که آماده تلاش و فعالیت برای تحقق اهداف ملی باشند، ابراز امیدواری می‌کند. وزارت خارجه روسیه همچنین تاکید کرد: ما آماده ارائه کمک و حمایت موثر و کارآمد از کشور دوست عراق جهت غلبه بر پیامدهای منفی بحران اجتماعی و اقتصادی و نیز مبارزه با تروریسم بین‌المللی هستیم و در وهله اول همکاری‌های دو جانبه و سودمند متقابل را توسعه می‌دهیم.