واکنش مرکز وکلا و کانون وکلای البرز به گزارش صدا و سیما

آفتاب یزد: در هنگامی که طرح «تسهیل برخی مجوزهای کسب و کار» در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی بود صدا و سیما جهت تاثیرگذاری بر افکار عمومی گزارشی را تهیه که برخی آمارهای آن مورد انتقاد قرار گرفته است.
از این رو مرکز وکلای قوه‌قضائیه و کانون وکلای دادگستری استان البرز نسبت به آمارهای ارائه شده مربوط به وکلای این استان واکنش نشان دادند که عین نامه این دو نهاد وکالت به ریاست صدا و سیما به شرح ذیل می‌آید:
جناب آقای دکتر جبلی
ریاست محترم سازمان


صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم
با آرزوی سلامتی و تندرستی برای حضرتعالی به آگاهی می‌رساند متاسفانه در برنامه ی خبر نیم‌روزی شبکه یک سیما در تاریخ 19/7/1400 اطلاعات و اخبار خلاف واقع در خصوص تعداد وکلای استان البرز و سهم هر یک از وکلا از پرونده‌های قضایی توسط آقای قالیباف مطرح شد که با توجه به رسالت آن سازمان مبنی بر اطلاع رسانی بر پایه داده‌های صحیح خواهشمند است دستور فرمایند موارد ذیل از طریق همان شبکه به اطلاع مردم شریف ایران برسد.
تعداد وکلای کانون وکلای دادگستری:
2350 نفر
تعداد وکلای مرکز وکلا: 1450 نفر
تعداد وکلای مرکز وکلا: 1450 نفر
جمع کل: 3800 نفر
شایان ذکر است تعداد کل وکلای استان البرز در این برنامه 1000 نفر و سهم هر وکیل 700 پرونده اعلام شده است.
صرف نظر از میزان اعلام شده در خصوص پرونده‌های قضایی که اظهارنظر در این باره در صلاحیت مراجع محترم قضایی است؛ در این برنامه تعداد وکلا تقریبا یک چهارم واقعیت اعلام و چنین به بیننده القاء می‌شود که سهم هر وکیل در استان البرز حدود 700 پرونده است.
مضافا بر اینکه طبق مستندات رسمی موجود 30 درصد از وکلای استان به دلیل عدم داشتن پرونده قادر به فعالیت نمی‌باشند.
بدیهی است که چنین ارقامی کاملا برخلاف واقع بوده و موجب ایجاد تصور عمومی مبنی بر کمبود تعداد وکیل و ثروت‌اندوزی وکلای دادگستری و مالا بی‌اعتمادی همگانی خواهد شد. به ویژه آنکه مستمرا در برخی از برنامه‌های صدا و سیما نیز تصویری مخدوش، غیرواقعی و توهین آمیز از وکلای دادگستری ارائه می‌گردد.
علیهذا شایسته است در جهت جبران اطلاعات نادرست ارائه شده به مردم و از طریق اصلاح آمار و اطلاعات و یا تخصیص فرصت کافی به نمایندگان کانون وکلا و مرکز وکلا جهت تنویر افکار عمومی اقدام مقتضی صورت پذیرد تا نیازی به اقدام قانونی علیه آن سازمان نباشد.
با سپاس و تجدید احترام
دکتر حسین تفویضی
رئیس کانون وکلای دادگستری استان البرز
رامتین قانع
رئیس هیئت مدیره مرکز وکلای استان البرز