فرمانده سپاه انصار در مجلس

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: حوادث تروریستی تهران حالا و در سایه آرامش پس از آن هیاهو(!) بهتر و منطقی تر قابل بررسی است. ابعاد پیدا و پنهان ماجرا، ماجرایی که اگرچه خیلی زود ختم و جمع شد اما آن اندازه مهم بود که پای بسیاری از مباحث امنیتی در جلسات علنی و غیر علنی مجلس به میان کشیده شود و شاید عمق اهمیت ماجرا باعث شد تا برخی از نمایندگان، مباحث مطرح شده را ناکافی دانسته و خواستار شفاف شدن
موضوع شوند.
دیروز علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی ابعاد حادثه تروریستی مجلس در جلسه روز سه‌شنبه هفته جاری کمیته امنیت این کمیسیون
خبر داده، می‌گوید: «اولین جلسه بررسی ابعاد حادثه


تروریستی مجلس هفته گذشته در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برگزار شد که به دنبال این جلسه قرار شد کمیته امنیت نیز در جلسه‌ای به بررسی ابعاد این موضوع پرداخته و پیشنهاداتش را برای افزایش امنیت مجلس به کمیسیون ارائه کند. بر این اساس سه‌شنبه (30 خرداد) کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی جلسه‌ای با فرمانده سپاه انصار و مسئولان حفاظت و حراست مجلس برگزار می‌کند تا ضمن آسیب‌شناسی اتفاقات حادثه تروریستی مجلس، پیشنهادات اجرایی و عملیاتی برای تقویت ایمنی مجلس را مورد بررسی قرار دهد.»
به گفته رحیمی قرار است این پیشنهادات بعد از تصمیم‌گیری و اجماع به کمیسیون امنیت ملی جهت ارائه گزارش به هیئت رئیسه اعلام شود.
این که کمیته امنیت تلاش می‌کند به دور از حواشی و بر پایه اصول و قواعد آسیب شناسانه، ماجرا را با حضور فرمانده سپاه انصار و مسئولان حفاظت و حراست مجلس بررسی نماید حکایت از این مهم دارد که فقط افکار عمومی، رو در رو با تردیدها و ابهام نیست بلکه مجلس نشینان نیز با سوالات بسیاری دست و پنجه نرم کرده اند.
مدارا با مسائل امنیتی قطعا می‌تواند تبعات دهشتناکی داشته باشد و عواقب خطرناکی برجای گذارد، خاصه آن که در یک روز عادی، چند تروریست آن گونه که فیلم‌ها‌ی منتشر شده از دوربین‌ها‌ی مجلس و خیابان‌ها‌ی اطراف نشان می‌دهند، کیف و ساک بر دوش با مقادیری اسلحه و مهمات وارد مجلس می‌شوند و از همان ابتدا شروع به آدم‌کشی می‌کنند.
**دو حکایت؛ پیچیده در لفافه انتقاد!
در دو سوی ماجرا یعنی ساکنان مسئولیت دار مجلس و مسئولان حفاظت از مجلس حکایاتی گوناگون دارند؛ یکی می‌گوید هشدارها داده شده بود و دیگری می‌گوید توصیه‌ها‌ی امنیتی مصوب اما اجرا نشد و این یعنی شاید مباحث ایمنی در سایه امنیتی که بر کشور حکمفرما است دچار ساده انگاری‌ها‌یی شده است!
علاءالدین بروجردی درباره جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیرامون حادثه تروریستی 17 خرداد در مجلس شورای اسلامی به رسانه‌ها می‌گوید: «در چارچوب مسئولیت‌های کمیسیون و ماموریتی که برای پیگیری این موضوع از جانب ریاست مجلس به کمیسیون امنیت ملی محول شده بود، اولین جلسه را برگزار کردیم و هفته آینده نیز دومین جلسه در این راستا با حضور مسئولان سپاه پاسداران، حراست مجلس و وزارت اطلاعات برگزار می‌شود.»
نکات مهمی که در سخنان بروجردی حائز اهمیت
است را می‌توان این گونه برشمرد:
نخست این که گفته شده:
برآورد اولیه در این جلسه صورت گرفت و تاکید شد که اصولا مسئولیت حفاظت مجلس - که جزء رده‌ها‌ی اصلی حفاظتی در کشور به دلیل حضور سران سه قوه در چنین جایگاهی است - برعهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
نکته دیگر این که:
در این زمینه[مسائل حفاظتی] فراز و نشیب‌ها‌ی فراوانی در طی چند ماه گذشته وجود داشته است، اما به طور ویژه در مورد احتمال حمله داعش در چند ماه گذشته، نامه رسمی به سپاه پاسداران از جانب حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی نوشته شده بود.
نکته سوم این که بروجردی تاکید دارد:
دو ماه قبل، از جانب حوزه ریاست تاکید شد که این احتمال [حمله داعش به مجلس] جدی است و باید جدی گرفته شود و اقدامات لازم در این خصوص صورت پذیرد.
در نقطه مقابل اما حرف‌های سردار گرجی زاده نیز در حوزه شرایط امنیتی مجلس که خیلی ریز و جزئی تشریح شده، قابل تامل است:
گرجی زاده می‌گوید: «به لحاظ طراحی، پیش‌بینی‌ها و طراحی‌های امنیتی انجام شده بود و اغلب مصوبات اجرا نشده بود. مکاتبات انجام شده طی سال‌های گذشته و به صورت مکرر موجود است به طور مثال ما پیشنهاد نصب دستگاه هشدار دهنده در ابتدای ورودی مجلس را داده‌ایم اما مجلس عمل نکرده است.
وی در ادامه خاطر نشان می‌کند: محل مراجعات مردمی متفاوت با ورودی‌های دیگر طراحی شده است چون در این قسمت مردم عادی آمد و رفت می‌کنند.
این که ساجدی نیا بگوید:«انجام وظایف نیروی انتظامی در چارچوب مصوبات انجام می‌شود همانگونه که درحرم حضرت امام (ره) به موقع اقدام شد» و یا صدیقی مدیر کل حراست مجلس بر این نکته دست گذارد که:«وظایف حراست به طور کلی در داخل مجلس است و دستگاه‌های امنیتی، هشدارهای امکان عملیات تروریستی در اطراف یا داخل ساختمان مجلس را داده بودند» از اهمیت موضوع نمی‌کاهد که بالاخره اگر تقصیری هم در بین نباشد(!)برخی قصورها قابل پیگیری و رسیدگی است.
**زیبنده نبود
تروریست‌ها‌ برای رسیدن به اهداف پلید خود از هیچ کوششی فروگذار نخواهند بود، آن‌ها‌ برای دست زدن به جنایت وقتی از جان بی ارزش خود گذشته‌اند لابد به باقی ماجرا فکر نمی‌کنند، تله‌ها‌ی امنیتی یا مراقبت‌ها‌ به هراندازه وقتی با تفکر عملیات انتحاری قدم به میدان گذاشته می‌شود مشخص است که هراندازه مراقبت و حفاظت نیز که باشد، کم است. حمله با اسلحه و نارنجک و اقدام به بمب گذاری همه ماجرا نیست!
در کشورهای اروپایی حمله با سلاح سرد، زیرگرفتن شهروندان و نیز دیگر انواع اقدامات ددمنشانه و تروریسی این هشدارها را به ما قطعا داده است که این ماجرایی که در منطقه و در
ابعادی فرامنطقه‌ای و حتی بین المللی دامنگیر بسیاری از کشورها شده، گریبان جمهوری اسلامی را به عنوان خاکریز نخست و خط مقدم مبارزه با تروریست که ضربات سختی نیز از ما خورده اند به این سادگی رها نخواهد کرد پس لازم است همینگونه در فضایی آرام و به دور از هیاهو و پشت کردن به قاعده به درد نخور مقصریابی، هر دستگاه به اندازه مسئولیت و اعتقادی که به حفظ امنیت همه آحاد جامعه دارد قدم در میدان گذارده و از تکرار چنین حوادثی تلخ به احسن وجه جلوگیری نماید.
از هر زاویه که بنگریم؛ شروع عملیات تروریستی داعش در ایران آن هم از مجلس شورای اسلامی چندان زیبنده دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی نیست آن هم در شرایطی که ایرانیان حتی هنوز هم پس از آن دو عملیات تروریستی هیچ خللی در اعتقادشان به امنیت در ایران وارد نیامده و در ادامه نیز وارد نخواهد آمد!