سید حامد مرندی حل بن‌بست کنشگری در سایه اجماع مردم و حاکمیت

پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بود که یادداشتی از یکی از اساتید برجسته اقتصاد با موضوع فقدان آگاهی از بحران‌های ملی مطالعه کردم در بخشی از این نوشتار نقل شده بود، زمانی به یکی از مسئولان گفته است که پنج برگ سفید به مقامات بدهید و بگویید سه اولویت ملی را بنویسند. اگر در پاسخ‌ها، سه اولویت ملی یکی نبود یعنی دولت به صورت نفوذ ناهمگن اداره می‌شود، زیرا اگر حاکمیت یکپارچه باشد، مدیران دولت یا حاکمیت باید در مورد اولویت‌های کشور به جمع‌بندی واحدی رسیده باشند؛ نه اینکه یکی بگوید حل مشکل اشتغال بر دیگر مشکلات اولویت دارد. یکی بگوید انرژی اتمی مهم‌ترین است و دیگری بگوید تهاجم فرهنگی از همه مهم‌تر است.
مشکلات سابق هنوز پا برجاست و پس از سال‌ها همچنان هیچ درک و ساختار یکپارچه‌ای برای الویت‌بندی و حل مشکلات در ساختار کلان مدیریتی وجود ندارد. مدیریت، در بیشتر حوزه‌ها به صورت جزیره‌ای انجام شده و هدف بسیاری از مدیران که عموما دارای دانش غیر مرتبط با مشاغل تحت اختیار دارند، روزمر‌گی امور و ارائه بیلان مراجعات و پاسخ‌هاست و افسوس که همه این کارها با استفاده از بودجه عمومی در حال انجام است و خروجی این سبک مدیریت به دلیل نبود جامع‌نگری و رعایت استانداردها و عدم تقسیم درست کارها، اختراع چند باره چرخ است و حقیقت تلخ‌تر اینکه اکثر مدیران گماشته شده خود را حاکم بلامنازع سازمان تصرف شده می‌دانند و عمل خود را از هرگونه پاسخگویی و روشنگری بی نیاز می‌پندارند؛ گویی بر ارثیه اموال پدری خود مدیریت می‌کنند.
برای ایجاد تغییر، باید همسو با الگوهای مدرن مدیریت پیش دستانه و توسعه طلبانه حرکت کنیم، یعنی نه تنها برای حل مشکلات حاضر الویت‌بندی و برنامه اجرایی داشته باشیم بلکه نگاهمان به فرصت‌ها و تهدیدات آتی بر اساس تغییرات اجتماعی یا تکنولوژیکی و یا سیاسی باشد و برای پیشگیری از وقوع معضلات، اقدامات پیش دستانه را پیش بینی کرده و انجام داده باشیم. امروز با وجود پارلمانی که هر روز قانون عوض می‌کند و عدم اجماع روی مسائل حیاتی فی‌مابین مردم و نظام و نیز مدیرانی که شناخت و تخصص لازم را از سازمان تحت سیطره خود ندارند، در تمامی حوزه‌ها شاهد راه‌اندازی کارخانه‌های تولید محصول بی اعتمادی هستیم و در خوشبینانه‌ترین حالت،‌ گم شدن مشکلات در قفسه مدیران قبلی سبب ادامه‌دار شدن نارضایتی و انباشت مشکلات در کشور شده و کشور با مردمانی مایوس در یک چرخه خود تخریبی افتاده است.
مطلوب است برای اصلاح امور و انسداد ارتباط میان مردم، اندیشکده‌ها و حاکمیت، مجلس محترم به جای تغییرات هر روزه قوانین و القا سیستماتیک عدم ثبات در اداره کشور و ایجاد نگرانی‌های هر روزه برای مردم و مشاغل، با ایجاد کارگروهی برای ایجاد شبکه‌ی اطلاعاتی ملی، کلان و همه جانبه با عنوان شبکه ملی تصمیم سازی اقدام نموده تا با گروه‌بندی و پالایش مشکلات و تهدیدات، حداقل در خصوص مستند کردن داده‌ها و معضلات موجود و الویت بندی آنها بر اساس ساختار، زمان، حساسیت و یا سایر شاخص‌ها، اقدام نموده تا راهی برای پیمایش و پیگیری و تقسیم کار برای حل موضوعات و جمع آوری نظر خبرگان داشته باشیم و قابلیت ارزیابی روندهای اجرایی و نیز حجم کار در حال انجام، برای مردم مشخص شود تا ببینیم منابع بیت المال که از محل مالیات و سایر درآمدهای دولت کسب می‌شود، در چه حوزه‌هایی در حال هزینه است، تا شاید کمی از احساس حاکم مبنی بر حیف و میل و غارت دارایی‌های کشور با مثال‌هایی همچون خاوری و سایرین کم شود و حس امید به شکوفایی در آینده کشور دوباره ایجاد شود و بتوانیم با توجه به بستر شکل گرفته در خصوص جلسات هماهنگی سران قوا، نسبت به حل معضلات پیچیده‌تر اقدام شایسته و برنامه محور داشته باشیم. بی شک، تنها پس از گذار از این مرحله خواهد بود که می‌توان در گام بعدی با تمرکز روی معضلات رسیدن به یک کشور آرمانی همانند بسیاری از کشورهای منطقه، متمرکز شویم و همه برنامه‌های توسعه‌ای آرمان‌گرایانه همانند هر شش برنامه توسعه‌ای تجربه شده قبلی محکوم به شکست نباشد.
با جمیع شرایط به نظر می‌رسد فرصت برای اصلاح امور و افق‌گشایی و رسیدن به شرایط پایدار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی محدود بوده و دیگر فرصتی برای انجام امور ناهمسو، نابالغ و یا انجام امور برای کسب تجربه به روش آزمون و خطا از جیب مردم، وجود ندارد.
سایر اخبار این روزنامه
چه شد که کنسرت هنجارشکنانه «تتلو» میلیاردی فروخت؟ آسیب شناسی یک انحطاط عریان سید حامد مرندی حل بن‌بست کنشگری در سایه اجماع مردم و حاکمیت طالبان نظر کشورها برای شناسایی را جلب کرد؟ تلاش‌های بی‌نتیجه برای دولت فراگیر نامه تعدادی از استادان دانشگاه و کارشناسان مدیریت به رئیسی آقای رئیس‌ جمهوری در گام دوم انقلاب به داد «مدیریت» در کشور برسید آمریکا به سمت پلن بی درباره ایران حرکت می‌کند؟ ایران به دنبال بالا بردن قدرت چانه زنی در مذاکرات هسته‌ای رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام و میهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس وحدت اسلامی: دولت‌هایی که عادی‌سازی کردند، خطای خود را جبران کنند «ابتکار» امکان تحقق برنامه‌ها برای بهبود صنعت خودرو را بررسی کرد وعده کاهش قیمت خودرو زیر ذره‌بین واقعیت رییس قوه قضائیه: راه را برای افرادی که بدون توبه حاضرند در چارچوب قانون خدمت کنند هموار کنیم توئیت کنایه آمیز شمخانی به رژیم صهیونیستی رژیم صهیونیستی به فکر پاسخ کوبنده ایران باشد