طاهر جمشیدزاده استاندار بومی یا غیر بومی آیا صورت مسئله این است؟!

طبق اصل لوشاتلیه در شیمی هرگاه به یک معادله در حال واکنش «انتخاب استاندار به وسیله دولت» فشاری از بیرون «خواص، رسانه‌ها، نمایندگان مردم در مجلس و...» تحمیل شود آن معادله در جهت مخالف واکنش نشان می دهد تا اثر آن تغییر را حذف کند در واقع اصل لوشاتلیه را می توان بیانی از قانون سوم نیوتن دانست زمانی که سیستم در حال تعادل تغییر کند، خود را چنان تنظیم می کند تا حد امکان تاثیر آن تغییر را جبران کند و برای همین آن زمان هنری لوشاتلیه این واکنش را به سیاست و اقتصاد هم تعمیم و تسری داده بود که بعدها ساموئلسون در اقتصاد آن را به صورت بنیادی بکار برد.
بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان، گمانه زنی‌ها،رایزنی‌ها و فهرست بلند بالای شیندلری که برای تصدی ساختمان قدیمی و آجری استانداری ایلام نقل محافل، خبرگزاری ها، جراید و اصحاب رسانه و فعالان اجتماعی بود دولت سیزدهم قرار است در آزمونی تازه سکاندار استانداری ایلام را به صورت رسمی معرفی کند؛ استاندار جدید ایلام که سابقه معاونت سیاسی استانداری ایلام را در دولت دهم در کارنامه دارد؛ اما چرا دولت دوباره دست به آزمون و خطا و انتخاب استاندار غیربومی در کوچکترین استان کشور که بالاترین رای را به رئیس جمهوری حتی بیشتر از زادگاه رئیس جمهور به خود اختصاص داده است می زند بیشترین بازتاب را در بین قاطبه مردم استان ایلام و فعالان سیاسی و اجتماعی در پی داشته است.
در چهارمین سفر استانی رئیس جمهوری و هیئت همراه در دوم مهرماه به استان ایلام بخش عمده ای از مصوبات آن سفر محقق شد و یا در آستانه به نتیجه رسیدن است هر چند که خواسته بزرگ دومین شهرستان استراتژیک استان«شهرستان چرداول»که خواستار الحاق چرداول در لیست مناطق جنگی بودند که بالاترین رای را به رئیس جمهوری داده اند و همچنین بحث تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی سازمان دامپزشکی کشور در این شهرستان مغفول ماند و پاسخی در جلسه شورای اداری استان نداشت؛ شهرستانی که روستای جانجان آسمان آبادش بیشترین تعداد شهید را تقدیم انقلاب و آرمان‌های والایش کرده است و از این حیث در صدر رنکینگ کشور است و بیشترین سورتی پرواز هواپیماهای جنگی رژیم بعث بر فراز آسمان و کریدور هوایی این شهرستان برای بمباران مهران و ایلام بوده است که نخست هواپیماها دیوار صوتی را در آسمان این شهر می شکستند و به بمباران اهداف مورد نظر می‌رفتند که حمله به حاشیه شهر سرابله در سال۶۴ و برخورد چند راکت به پارک کنونی شهید باهنر خود نمونه گویایی از این مسئله است که تا سال‌ها پس از جنگ یک بمب بزرگ خنثی نشده در این پارک قرار داشت و بعدها به مرکز استان منتقل شد.
استان ایلام با برخورداری از محصولات نامطلوب عدم توسعه سناریوی بعضی دوگانگی‌ها و عدم تعادل‌هاست؛ این دوگانگی‌ها در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و… نمود یافته است که از یک طرف استان‌هایی چون تهران، اصفهان، مرکزی، شیراز، تبریز و… قد علم کرده و از طرف دیگر استان‌های ایلام، سیستان و بلوچستان، کردستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و...سر برآورده است. پدیده‌های شومی چون فقر، محرومیت، بیکاری پنهان و‌مزمن، فقدان فرصت‌های اشتغال، مهاجرت اجباری به سایر استان‌ها، اعتیاد، بالا رفتن تصاعدی طلاق در سال‌های اخیر بوده است و خودسوزی که پس از ساخت فیلم «بمانی» به وسیله داریوش مهرجویی کارگردان شهیر سینمای ایران در هفت چشمه ایلام در سال ۸۰، در دهه ۹۰ تا کنون بیشتر به خودکشی تغییر چهره داده است و با افزایش بی رویه و سرسام آوری روبه‌رو شده است که به گفته دکتر موسی نژاد استاد دانشگاه آزاد اسلامی ایلام میزان خودکشی در چند سال گذشته در ایلام و۱۰شهرستان تابعه آن به طرز اسفناکی بالاتر رفته است که واقعا فاجعه است به طوری که بر حسب جمعیت استان که کوچکترین استان کشور از این مقیاس است در کشور در صدر رنکینگ این معضل اجتماعی قرار گرفته است و آمار مرگ و میر بر اثر کرونا که از عدد ۱۰۰۰ در این بازه ۲۰ ماهه گذشته است مزید بر علت شده و باعث کم انگیزگی و‌کم توجهی مسئولان به آسیب‌های اجتماعی که پیش‌تر در بالا ذکر آن رفت شده است. این آسیب‌های کلان و فاکتورهای عدم توسعه و توسعه نیافتگی بر گرده ساکنان آن سنگینی می کند؛این در حالی است که امروزه نیاز به رشد و توسعه مترادف با خروج از فرایند زندگی معنی شده است. استان ایلام دنیایی از بیکاری مزمن است. بیکاری پنهان، فقر اقتصادی، تبعیض‌های سیاسی و به طور کلی فاکتورهای توسعه نیافتگی، بیانگر اکثریت قریب به اتفاق مردم و ساکنان آن است. به علت بیکاری از نیروهای مولد استفاده نمی‌شود و سرمایه‌های انسانی به خارج از استان و کشور مهاجرت می‌کنند، اکثر مردم به سبب پیدا نکردن شغل مناسب و درخورشان تنگ دست بوده و قادر به برآوردن نیازهایشان نیستند؛ سرمایه گذاری به دلیل تصور مبهم ریسک سیاسی بالای عدم برگشت سرمایه دچار رکود و کساد می شود که فرایند اشتغال را مختل و با چالش های اساسی روبه رو کرده است. این استان علی‌رغم برخورداری از استعدادها و زمینه‌های توسعه، از توسعه ملی سود چندانی نبرده و به حاشیه فرایند توسعه رهنمون شده است.از این رو توزیع فضایی بهینه و مناسب تر از استراتژی‌ها و برنامه های توسعه در راستای هدایت پتانسیل‌ها به این استان ضرورت یافته مستلزم توجه بیشتر و نیازمندی‌های توسعه است. توسعه در واقع فرایندی چند بعدی با ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... و در برگیرنده مجموعه فعالیت‌ها و اقداماتی است که برای هدایت جامعه در جهت بهبود سطح زندگی مردم بر اساس نظام ارزشی مورد پذیرش جامعه لازم است و در صورتی معقول و معنی دار خواهد بود که موجب بهبود شرایط زندگی همه مردم شود. مسئله‌ای که در ادوار مختلف و دولت های گذشته در این رابطه وجود دارد این است که برنامه ریزی ها در ایران اغلب در سطح ملی صورت گرفته و کلیه تصمیمات مربوط به این برنامه ها در این سطح اتخاذ شده است.
سایر اخبار این روزنامه
ایران درودی، نقاش صاحب سبک درگذشت خداحافظ ایران خانمِ عاشقِ ایران محمدعلی وکیلی قمپزهای اردوغان و توهمات علی اف! یک آمار خیره کننده از فوت آدم‌ها در کشور سالانه ۵ هزار نفر بر اثر آلوگی هوا می‌میرند رئیس جمهوری: باید اقداماتی عاجل برای حل مشکلات مردم اندیکا انجام شود کمبود عرضه در سال‌های گذشته به افزایش قیمت‌ها دامن زده است چراغ سبز بازار مسکن به طرح «نهضت ملی مسکن» رمزگشایی از سفر باقری کنی به بروکسل زیر و بم آغاز مذاکرات برجامی در وین وعده ایجاد ۱میلیون ۸۵۰ هزار شغل تا پایان سال ۱۴۰۱ محقق شدنی است؟ مسیر پرپیچ و خم اشتغال در اقتصادِ بیمار امام جمعه موقت تهران: مردم به دولت و مجلس اجازه نمی‌دهند کشور را گران اداره کنند کنایه های توئیتری ادامه دارد اولیانوف نظر امیرعبداللهیان را ردکرد المیادین در تحلیلی نوشت رژیم صهیونیستی کوچک‌تر از آن است که به ایران حمله کند طاهر جمشیدزاده استاندار بومی یا غیر بومی آیا صورت مسئله این است؟!