کمبود کالا در بازار نداریم اما گرانی و گران‌فروشی داریم


به گزارش صدا و سیما، صدیف بیک‌زاده در یک برنامه تلویزیونی گفت: ابزار‌ها و سیاست‌های تنظیم بازار از بخش پولی و مالی گرفته تا کالا‌های نهایی و مصرفی شکل هوشمند به خود گرفته است.
وی افزود: تغییرات در یکی دو ماه اخیر علاوه‌بر تغییرات مدیریتی، تغییرات ساختاری را هم شامل می‌شود.
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزات صمت تصریح کرد: کارگروه‌هایی در ساختار تشکیل شده است و سیاست‌ها و تنظیم بازار از تولید تا توزیع شکل جدیدی به خود گرفته است. برنامه‌ریزی تولید، تنظیم تا نظارت در واقع زنجیره کامل در برنامه جدید تحت پوشش است.


بیک‌زاده ادامه داد: اصلاح نظام قیمت‌گذاری و کنترل‌های پیشینی و پسینی در برنامه جدید دنبال می‌شود.
وی افزود: سعی می‌شود قیمت‌ها با توجه به اهمیت کالا‌ها بر اساس کمترین دخالت تعیین شود.
این مسئول گفت: دستورالعمل جدید با مطالعات میدانی انجام شده است و سعی می‌شود به صورت سیستمی کنترل و نظارت شود.
بیک‌زاده افزود: تمام تولیدکنندگان و اصناف با سیستم هوشمند در دسترس هستند و هرگونه افزایش قیمت رصد می‌شود.
وی بیان کرد: حلقه اول یعنی تولید تا حلقه آخر یعنی توزیع به صورت هوشمند تحت نظارت بازرس‌ها هستند و بحث خودتنظیمی و نظارت مردمی هم در این سامانه دیده شده است.
رئیس ‌اتاق اصناف تهران نیز در این برنامه گفت: اصناف در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری دخالتی ندارد، اما بعد از ابلاغ ما اجرا می‌کنیم.
قاسم نوده‌فراهانی با بیان اینکه کمبود کالا در بازار نداریم، اما گرانی و گرانفروشی در بازار داریم، توضیح داد: ما در گرانی دخالتی نداریم، اما با گرانفروشی برخورد می‌کنیم.
رئیس ‌اتاق اصناف تهران افزود: برخی دستگاه‌ها و ارگان‌ها درباره واحد‌های صنفی بدون پروانه با ما همکاری نمی‌کنند.
فراهانی یادآور شد: سیستم هوشمند رصد و نظارت هنوز کامل نشده و لازمه خوب اجرایی شدن این سیستم آموزش است.
وی تأکید کرد: این سیستم در برخی کالا‌ها انجام می‌شود و در برخی کالا‌ها انجام نمی‌شود. این سامانه باید به‌صورت یکپارچه در تمام استان‌ها ابلاغ شود.
محمدعلی اسفنانی، معاون سازمان تعزیرات حکومتی هم در این برنامه گفت: تصمیم نظارت هوشمند در یک مجموعه یکپارچه اگر اجرایی شود خیلی از مشکلات حل خواهد شد، اما این پیچیده و زمانبر است.
وی عنوان کرد: برخی از واحد‌های صنفی در این سامانه نیستند و کنترل آنها در این سامانه مشکل خواهد شد از طرفی هیچ الزامی نداریم که واحد صنفی کالایی را عرضه کند.
معاون سازمان تعزیرات حکومتی افزود: برخی کالا‌ها قیمت می‌خورند و ما مشکلی نداریم اگر بالاتر از آن فروخته شود، نوعی گران‌فروشی است؛ مشکل در کالا‌هایی است که قیمت نمی‌خورند، مثل میوه‌ها.
اسفنانی خاطرنشان کرد: مشکل دیگر سامانه یکپارچه، کالا‌های خدماتی است، این خدمات مرجع قیمت‌گذاری یکسانی ندارند و نظارت بر این‌ها مشکل خواهد بود.  
سایر اخبار این روزنامه
آسیب‌شناسی ریزش‌های اخیر بورس / بازار سرمایه چگونه سبز می‌شود؟ دفاع از مرجعیت به گروه خون شما نمی‌خورد !(یادداشت روز) اخبار ویژه حزب‌الله: سعودی‌ها با توطئه علیه لبنان به دنبال انتقام شکست در یمن هستند کمبود کالا در بازار نداریم اما گرانی و گران‌فروشی داریم دیدار حسن یزدانی با معلولین ذهنی آسایشگاه شهید بهشتی مشهد مجوز مصرف اضطراری داوطلبانه واکسن‌های «فخرا» و «کووپارس رازی» صادر شد تقدیر از وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در دفاع از مردم مظلوم یمن فرقه بهاییت؛ پشت پرده اعدام طیّب مردم با قدرشناسی از امدادگران هلال احمر ما را شرمنده می‌کنند انتشار متن نامه تاریخی آیت‌الله آذری قمی در عذرخواهی از رهبر انقلاب وقتی اظهارات تقطیع‌شده حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری دستمایه نقادی شد طبیعی است که آمریکا تضمین ندهد زیاده‌خواهی نکنیم! آسیب‌شناسی ریزش‌های اخیر بورس / بازار سرمایه چگونه سبز می‌شود؟ آسیب‌شناسی ریزش‌های اخیر بورس / بازار سرمایه چگونه سبز می‌شود؟