احیای توافق هسته‌ای فقط به شکل سابق

در آستانه آغاز گفت‌و‌گوهای هسته‌ای و یک روز بعد از بیانیه مشترک سه کشور اروپایی عضو برجام و امریکا درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، روسیه صریحاً اعلام کرد که از موضع تهران در توافق هسته‌ای حمایت می‌کند. وزیر خارجه روسیه در حاشیه نشست گروه 20 گفت که هرگونه تعدیل در شکل اصلی توافق هسته‌ای برای ایران غیرقابل قبول بوده و مسکو نیز این موضع را کاملاً تأیید می‌کند.
به گزارش فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه دیروز گفت که احیای توافق هسته‌ای با ایران به صورت اصلی آن بدون وارد کردن هرگونه تغییری، تنها راه برای احیای این توافق است.
وی که در حاشیه گروه 20 در رم ایتالیا با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «اگر ارتباط‌ها فعال شده، این به معنای تمایل طرف‌ها برای از سرگیری توافق بوده و این توافق باید تنها به صورت اصلی آن که شورای امنیت سازمان ملل در سال 2015 آن را تأیید کرد، احیا شود. «لاوروف گفت که هرگونه تعدیل در شکل اصلی توافق هسته‌ای، برای طرف ایرانی غیرقابل قبول بوده و مسکو نیز این موضع را کاملاً تأیید می‌کند. وزیر خارجه روسیه افزود: «اگر روی چیزی توافق شده و سپس از آن عقب‌نشینی شود، پس باید بر بازگشت به احترام و اجرای کامل چیزی که روی آن توافق شده، اصرار کرد.»
کشورهای غربی به رهبری امریکا در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای متهم کرده‌اند، ‌اتهامی که ایران قویاً آن را رد کرده است. علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.


تاکنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان ایران و طرف‌های دیگر برجام بجز امریکا برگزار شده است. یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار امریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی امریکا از برجام بدهد.
امریکا: دیپلماسی بهترین راه در برابر ایران است
با این حال «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس نیوز» گفت امریکا همچنان معتقد است که دیپلماسی بهترین راه پیش‌ رو برای بازگرداندن برنامه هسته‌ای ایران به چارچوبی است که تحت برجام قرار داشت.وی در پاسخ به سؤالی در خصوص مذاکرات وین گفت: ایرانی‌ها گفته‌اند که اواخر نوامبر به مذاکرات بازمی‌گردند. خواهیم دید که آیا آنها واقعاً این کار را انجام می‌دهند یا خیر. بلینکن در ادامه با بیان اینکه دیپلماسی بهترین راه پیش‌ رو است، مدعی شد: اما در صورت لزوم، در صورت عدم آمادگی ایران برای تعامل سریع با حسن نیت به منظور ادامه (مذاکرات) از جایی که در ژوئن به دلیل تغییر دولت در ایران نیمه‌کاره ماند و (در صورت عدم آمادگی ایران برای) اینکه ببینیم می‌توانیم به پایبندی متقابل برگردیم-هر دو کشور در اسرع وقت به توافق برگردند- گزینه‌های دیگر را نیز در نظر داشته‌ایم. وزیر خارجه امریکا در پاسخ به این سؤال که آیا گزینه نظامی هم از گزینه‌های روی میز است، ادعا کرد: خوب، همان‌طور که همیشه می‌گوییم، همه گزینه‌ها روی میز است، اما مهم اینجاست: ایران، متأسفانه، برنامه خود را به‌شدت به جلو می‌برد. مدت زمانی که برای تولید مواد شکاف‌پذیر کافی برای یک سلاح اتمی لازم است، کوتاه‌ و کوتاه‌تر می‌شود. چیز دیگری که در حال کوتاه‌تر شدن است، مسیری است که ما داریم، که در آن، اگر به توافق برگردیم و ایران دوباره به پایبندی خود بازگردد، در واقع همه مزایای توافق را دوباره به دست می‌آوریم. ایران در حال یادگیری کافی است، به اندازه کافی انجام می‌دهد، این در حال مشکل‌ساز شدن است. به همین دلیل بسیار مهم بود که ما با شرکای نزدیک خود در این تلاش جمع شویم. همه ما درباره مسیر پیش‌ رو بسیار هم‌نظر هستیم و خواهیم دید که آیا ایران جدی است یا خیر.