از شایعه تا واقعیت حذف پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان آسیا مجوز حرفه ای سرخابی‌ها در دقیقه90

گروه ورزش - وزیر ورزش و جوانان صبح دیروز نشستی مهم را با مدیران باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس پیرامون الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار کرد.
خبر شوک کننده برای فوتبال ایران حذف تیم های استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا است. خبری که البته جنبه رسمی ندارد ولی با توجه به مشترک بودن مالکیت دو باشگاه و خصوصی نبودن آنها و همچنین بدهی‌های انبوهی که دو تیم اول پایتخت دارند به احتمال زیاد با سخت گیری های جدید AFC شرایط حضور در لیگ قهرمانان آسیا در فصل جدید را ندارند.
طبق پیگیری‌ها، در سال گذشته مسعود سلطانی فر وزیر وقت ورزش با حضور در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا تعهد داده طی یک سال پیش رو وضعیت مالکیتی دو باشگاه و مسائل مالی آنها شفاف شود و اکنون یک سال از این ماجرا گذشته و نه تنها وضعیت مالکیت دو باشگاه مشخص نشده بلکه هر روز بر مشکلات مالی آنها هم افزوده می شود. از سوی دیگر مصطفوی به عنوان رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه ای نیز تعهد یک میلیون دلاری به AFC داده تا مدارک بارگذاری شده در پنل ای اف سی بدون نقص و بر اساس شفافیت باشد، در غیر این صورت فدراسیون فوتبال که وی را معرفی کرده نیز با جریمه سنگین مواجه خواهد شد. سال گذشته فدراسیون فوتبال به دلیل صدور مجوز حرفه ای برای چند باشگاه که دارای مشکلات بودند اما صحت مدارک آنها تائید نشد 120 هزار دلار جریمه شده است و به همین دلیل کنفدراسیون فوتبال آسیا حساسیت بیشتری در مورد باشگاه های ایرانی دارد. AFC برای فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا 7 آیتم بسیار مهم را برای صدور مجور در نظر گرفته که این 5 آیتم دارای 75 شاخه است. تعیین مالکیت باشگاهها (استقلال و پرسپولیس دارای یک مجمع هستند)، تسویه حساب مالیاتی سالیانه، معرفی ورزشگاه اختصاصی، تسویه بدهی ها باشگاه به بازیکنان، مربیان و افراد مختلف، بحث حضور بانوان و ... الزامات حقوقی است که باشگاه ها باید آن را رعایت کنند. در این بین 3 باشگاه گل گهر سیرجان، سپاهان اصفهان و فولاد خوزستان تاکنون مدارک خود را بدون نقص بارگزاری کردند و مس کرمان نیز خواستار دریافت صدور مجوز حرفه ای بود که در میانه راه از این موضوع انصراف داد.البته برای تائید مدارک سه باشگاه سپاهان، گل‌گهر و فولاد کنفدراسیون فوتبال آسیا نظر نهایی خود را اعلام خواهد کرد. صبح دیروز حمید سجادی وزیر ورزش با مسئولان دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در جلسه به سر می برد تا راهکاری برای برون رفت از این شرایط پیدا کنند اما به نظر می رسد حل شدن مشکل دو باشگاه به همین راحتی نیست و دو باشگاه شاید فقط یک درصد با معجزه بتوانند نظر ای اف سی را تغییر دهند. حسین شریفی سخنگوی فدراسیون فوتبال درگفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: فدراسیون فوتبال نفوذی در اعضای کمیته استیناف صدور مجوز حرفه ای ندارد. این افراد تابع تعهداتی که به ای اف سی داده اند و بر اساس پنلی که ای اف سی به صورت اختصاصی با یوزر و پسورود اختصاصی به رئیس این کمیته داده اقدام به صدور یا عدم صدور مجوز حرفه ای می کنند و هر گونه دخل و تصرف هم در آن ممنوع است که در صورت این تخلف تعلیق و جریمه در انتظار ارگان خاطی خواهد بود. سال گذشته هم فدراسیون بابت صدور مجوز برای چند باشگاه که مشکل داشته اند جریمه دلاری شده و امسال سخت گیری ها بیشتر شده است.
مجوز حرفه‌ای پرسپولیس صادر شد


پس از روزها کش و قوس سرانجام باشگاه پرسپولیس موفق شد مجوز حرفه ای را دریافت کند.
در شرایطی که شایعات بسیار زیادی پیرامون حذف پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا وجود داشت، قرمزها موفق شدند مجوز حرفه‌ای برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا 2022 را به دست بیاورند. مجید صدری سرپرست مدیرعاملی و رئیس هیئت مدیره پرسپولیس با اشاره به این موضوع گفت: تمام مدارک لازم در اختیار کمیته استیناف فدراسیون فوتبال و همچنین کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفته است. این در حالی است که پرسپولیس باتوجه به طلب گابریل کالدرون و همچنین مسئله مالکیت مشترک تحت نظر دولت، نگرانی بسیار زیادی بابت حذف از لیگ قهرمانان داشتند اما حالا این مشکل برطرف شده و پرسپولیس می‌‌تواند در فصل جدید لیگ قهرمانان حاضر شود. سرپرست پرسپولیس با اشاره به این موضوع اظهار داشت: مواردی که در حال حاضر در مسیر دریافت مجوز حرفه‌ای وجود داشت در دوره‌های گذشته نیز وجود داشته است ولی با حمایت‌های وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال اقدامات این موانع برطرف شد. هواداران نگران نباشند، مجوز صادر شد و تمام اقدامات داخلی انجام شده است و تمام مدارک درخواستی نیز برای AFC ارسال می‌شود. صدری در پایان با تشکر از زحمات سجادی و عزیزی خادم، گفت: وزیر ورزش و رییس فدراسیون فوتبال به احترام هواداران و خانواده بزرگ پرسپولیس حمایت لازم برای صدور مجوز حرفه ای را به عمل آوردند.
مجوز حرفه‌‎ای آبی‌‎ها صادر شد
باشگاه استقلال هم توانست با اخذ مجوز حرفه‌ای از خطر حذف از لیگ قهرمانان آسیا در امان بماند.
صبح دیروز رسانه‌های خارجی و داخلی خبر از حذف تیم‌های استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان را دادند اما حسین شریفی سخنگوی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، اعلام کرده بود که تا آخر شب تکلیف این تیم‌ها مشخص می‌شود. بعداز اعلام باشگاه پرسپولیس مبنی بر اینکه مشکل این باشگاه برای صدور مجوز حرفه ای برطرف شده و هواداران نگران حضور این تیم در لیگ قهرمانان آسیا نباشند، کاظم اولیایی یکی از اعضای کمیته استیناف حرفه‌ای‌سازی باشگاه‌ها این موضوع را تایید کرد و گفت: مشکل باشگاه استقلال نیز حل شده و مجوز حرفه ای آنها هم صادر شده است. کسب مجوز حرفه‌ای یکی از مهمترین شرایط کنفدراسیون فوتبال آسیا برای حضور تیم ها در لیگ قهرمانان این قاره است. شرایطی که اکنون برخی از کشورها با آن درگیر هستند. بنا به اعلام اخبار رسانه های عربی بیشتر تیم‌های فوتبال عربستان به خاطر مشکلات مالی نتوانستند مجوز حرفه ای را کسب و تنها شمار کمی از تیم‌های این کشور راهی لیگ قهرمانان خواهند شد. همچنین بنا به اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، تیم‌های فوتبال الاهلی و العین امارات به خاطر نداشتن مجوز حرفه‌ای از لیگ قهرمانان آسیا در فصل بعد حذف شدند. پیش از این تیم فوتبال نفت تهران به خاطر نداشتن مجوز حرفه‌ای از لیگ قهرمانان کنار گذاشته شده بود.
سلطانی‌فر: هیچ تعهدی در رابطه با استقلال‌ و پرسپولیس به AFC نداده‌ام
وزیر سابق ورزش و جوانان هرگونه تعهد دادن به AFC درباره مشخص شدن شرایط مالکیتی و شفاف شدن وضعیت مالی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را رد کرد.
مسعود سلطانی فر تصریح کرد: طی ۳ سال گذشته نه سفری به مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) داشته‌ام و نه تعهدی در رابطه با تعیین وضعیت مالکیتی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و شفافیت مسائل مالی آن‌ها داده‌ام.
وی ادامه داد: همه فرآیند صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا طی سال‌های گذشته، توسط فدراسیون فوتبال و کمیته های مربوطه انجام شده است.
سلطانی‌فر تاکید کرد: برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که بنده سال گذشته با حضور در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا تعهد داده‌ام طی یکسال پیش رو وضعیت مالکیتی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و مسایل مالی آنها شفاف شود که این مساله را تکذیب می‌کنم.
ادعای سایت اماراتی درباره غیبت ۷ باشگاه در فصل آینده لیگ قهرمانان
سایت اسپورت امارات مدعی شد که پرسپولیس و استقلال در فصل بعد لیگ قهرمانان آسیا حضور نخواهند داشت.
به نظر می رسد که بحث حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا در فصل بعد کاملا جدی است.
سایت اسپورت اماراتی از ۷ باشگاهی سخن به میان آورد که در فصل بعد لیگ قهرمانان آسیا حضور نخواهند داشت. این سایت اماراتی نوشت: باشگاه‌هایی که به خاطر کسب نکردن سهمیه یا مجوز حرفه‌ای در فصل بعد لیگ قهرمانان آسیا حضور نخواهند داشت: العین و الوحده امارات، الاتحاد، الاهلی و النصر عربستان و پرسپولیس و استقلال ایران.