عجیب و غریب مثل «هالووین»

چهره‌هایی ترسناک و نامعقول که شما را به یاد فیلم‌های ترسناک و سینمای ژانر وحشت می‌اندازد. لباس‌های عجیب و غریب و صورت‌هایی که با رنگ‌های سیاه و قرمز هر بیننده‌ای را به وحشت می‌اندازد. این چهره‌های عجیب و نامتعارف به ویژه در صفحات مجازی چهره‌های سرشناس و سلبریتی‌ها حکایت از یک مراسم عجیب و غریب دارد. جشن هالووین چند سالی است به فهرست مراسم‌ها و فرهنگ وارداتی کشور افزوده شده و افراد سرشناس حوزه بازیگری و به قول معروف سلبریتی‌ها ترویج‌دهنده این سبک و سیاق در بین مردم هستند و با پوشیدن لباس‌های عجیب و درست کردن چهره‌های ترسناک از طریق جشن هالووین می‌کوشند تا بیشتر خودنمایی کنند و دنبال‌کنندگان بیشتری را به خود جلب کنند تا بتوانند از طریق افزایش فالوور‌ها درآمد‌های بیشتری کسب کنند. در این بین بسیاری از جوانان و خانواده‌ها هم از این افراد و رفتارهایشان الگو‌برداری می‌کنند و خلاصه کسب و کار فروشندگان ابزار و تزئینات وارداتی جشن وارداتی هالووین حسابی سکه می‌شود و سبک زندگی غربی و نمایش ثروت و تجملات و هزینه‌های بیهوده در کشورمان فراگیرتر می‌شود و شکاف طبقاتی موجود بین طبقات مرفه و ضعیف جامعه را نمایان‌تر می‌کند؛ چراکه مراسم اینچنینی مختص طبقات مرفه یا به عبارت دقیق‌تر افراد نوکیسه است.
چند سالی می‌شود جشن‌ها و مراسم وارداتی به فرهنگ ایرانی هم نفوذ کرده‌اند؛ مراسمی همچون ولنتاین که کم‌کم گستره بیشتری یافته و روز به روز بر تعداد این مراسم‌های عجیب که هدفی جز تهاجم فرهنگی و نمایش ثروت و عریان‌تر کردن شکاف‌های طبقاتی ندارند، افزوده می‌شود. حالا باید به جشن ولنتاین، جشن تعیین جنسیت، جشن گرفتن از پوشک و جشن هالووین را هم اضافه کنیم؛ مراسم وجشن‌هایی که مختص طبقات مرفه و نوکیسه هستند و این طبقات با نمایش خود در شبکه‌های اجتماعی در بین اقشار ضعیف جامعه هم احساس نیاز و نابرابری اجتماعی را تقویت می‌کنند و جامعه را به سمت ناامیدی و آسیب‌های اجتماعی سوق می‌دهند.
آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد
فرهنگ ایرانی- اسلامی جشن و مراسم برای جمع کردن اعضای خانواده در کنار هم و شادی و نشاط کم ندارد. مراسمی همچون جشن شب یلدا که ریشه‌ای چندین هزار ساله دارد و بر پایه فلسفه‌ای منطقی و بنیادی برپا می‌شود یا جشن‌هایی که به مناسبت میلاد ائمه (ع) و اعیاد مذهبی همچون عید قربان، فطر و غدیر برگزار می‌شود. همچنین عید نوروز و مراسمی از این دست که همگی مراسمی ریشه‌دار و دارای اهداف متعالی هستند، اما طی سال‌های اخیر به واسطه شبکه‌های اجتماعی و به خصوص شبکه اجتماعی اینستاگرام جشن‌ها و مراسمی به فرهنگ ایرانی رسوخ کرده که هیچ تناسبی با فرهنگ و سبک زندگی ما ندارد و بیشتر بر پایه نمایش ثروت و ایجاد احساس نابرابری در بین اقشار مختلف جامعه است. اینبار هم همچون اغلب موارد مسئولیت ترویج این مراسم نامتعارف و گاه متضاد با فرهنگ و سبک زندگی ایرانی- اسلامی سلبریتی‌ها هستند! افرادی که برای دیده شدن و جذب فالوور بیشتر به هر کاری دست می‌زنند.


بازار پر سود جشن‌های نامتعارف
کافی است در شبکه اجتماعی اینستاگرام گشتی بزنید تا با چهره‌های عجیب و غریب و ترسناک افرادی که برای جشن هالووین خودشان را به این شکل و شمایل در آورده‌اند، مواجه شوید. جشن هالووین بازار گسترده‌ای را هم به‌وجود آورده‌است و بسیاری از لباس‌فروشی‌ها، اسباب‌بازی‌فروشی‌ها و حتی آتلیه‌های عکاسی و شیرینی‌فروشی‌ها ابزار‌ها و ماسک‌ها و لباس‌های ترسناک جشن هالووین را عرضه می‌کنند. بازار عرضه این ادوات و ابزار‌آلات در فضای مجازی و فروشگاه‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی داغ‌تر است. در این بین حتی برخی آژانس‌های مسافرتی تور هالووین راه انداخته‌اند و از این آب گل‌آلود برای خودشان ماهی صید می‌کنند.
هالووین از کجا آمده‌است؟
هالووین یکی از جشن‌های سنتی غرب است که مراسم آن در شب ۳۱ اکتبر (دهم آبان) هر سال برگزار می‌شود و افراد در این شب لباس‌های عجیب و غیر مرسوم می‌پوشند و بیشتر در کشور‌های امریکا، ایرلند، اسکاتلند و کانادا مرسوم است.
نکته مهمی که در خصوص هالووین وجود دارد، این است که حتی برخی از مفاهیم شیطان‌پرستی نیز وارد این جشن شده‌است و برخی، علت آن را مرگ «آنتوان لاوی» یکی از مشهورترین شیطان‌پرستان و نویسنده کتاب «انجیل شیطانی» در این روز می‌دانند؛ مفاهیمی که در سال‌های اخیر از غرب وارد زندگی برخی از جوانان کشور هم شده و همین موضوع باعث شده که هالووین به یک جشن محبوب برای دوستداران شیطان‌پرستی تبدیل شود و این افراد با لباس‌های خون‌آشامی و ظاهر شیطان‌پرستی در مراسم حاضر شوند.
این علاقه جوانان در کشور و سراسر جهان به هالووین تا جایی پیش رفته‌است که ولفگانگ هوبر، رئیس شورای ایالتی کلیسا‌های پروتستان آلمان، آداب و رسومی که در مراسم هالووین وجود دارد را بسیار پوچ دانست و معتقد بود: «هالووین، مثل ویروسی خطرناک از امریکا آمد و به ما تحمیل شد. بعید می‌دانم که به این زودی‌ها بتوان به این سرگرمی بی‌محتوا پایان داد.» از طرفی دیگر لودویگ شیک، اسقف اعظم شهر بلومبرگ آلمان به تغییرات جشن هالووین به شیوه‌های امروزی و ورود شیطان‌پرستی به آن واکنش نشان داد و گفت: «شیطان‌گرایی و ارتباط با جن و ارواح در هالووین، باعث نابودی ارزش‌ها می‌شود. ما نباید اجازه دهیم بی‌فرهنگی شیطانی، فرهنگ مسیحی‌مان را له کند. من از تمام خانواده‌ها، معلمین مدارس، مسئولان تربیتی و مربیان مهدکودک‌ها می‌خواهم جلوی جشن‌های هالووینی را بگیرند. تفکر هالووین، یک بسته شیطانی است که نگاه نوستالژیک به این جشن را نابود کرده‌است.»
شادی و تخلیه انرژی به خصوص برای جوانان و نوجوانان یک نیاز روانی است. شاید اگر جشن‌ها و مراسم اصیل و ریشه‌دار ایرانی- اسلامی جدی‌تر گرفته‌شود، چالش‌هایی اینچنینی در جامعه رخ ندهد و شاهد توجه افراط‌گونه به جشن‌هایی همچون هالووین نباشیم؛ مراسمی که کار و بار برخی افراد را سکه می‌کند.