10 حمله سایبری بزرگ تاریخ

ترجمه صبا خوشه‌گیر|حملات و جرایم سایبری موضوع تازه‌ای نیست. اما با توجه به در دسترس بودن اطلاعات و گسترده‌ترشدن اشتراک‌گذاری داده‌ها بیش از آن‌ چیزی که به نظر می‌رسد و بیش از پیش خطرات وجود دارند. گزارش به دست آمده در سال 2020 حاکی از آن است که حملات سایبری پنجمین تهدید برای زیرساخت‌ها محسوب می‌شوند. علاوه بر این نگرانی‌ها انتظار می‌رود که خسارات جرایم سایبری ممکن است تا سال 2025 به 10.5تریلیون دلار برسد. در این مطلب با عناوینی از حملات سایبری مهم آشنا خواهیم شد که در پایگاه خبری البوابه در گزارشی 10 مورد از حملات مهم یاد شده است.

1. ویروس ملیسا
 این یکی از اولین و مخرب‌ترین تهدیدات سایبری شناخته شده‌ است. در سال 1999 ویروس ملیسا توسط برنامه‌نویسی به‌ نام دیویدلی اسمیت طراحی شد و به صورت فایل وُرد برای کاربران ارسال می‌شد. این ویروس رایانه‌ای تبعات ساختاری گسترده‌ای برای شرکت‌ها، به‌خصوص شرکت مایکروسافت داشت. تخمین زده می‌شود جبران خسارات وارده بر سیستم‌ها تا حدود 80میلیون دلار هزینه دربرداشته است.
 2. حمله‌ سایبری ناسا
 در سال 1999، فردی 15 ساله به نام جیمز جاناتان رایانه‌های ناسا را هک و به مدت 21 روز خاموش‌شان کرد. در این حمله حدود 1.7میلیون نرم‌افزار بارگیری شد که هزینه‌ای بالغ بر 41هزار دلار بابت جبران خسارات روی دست این غول فضایی گذاشت.



 3. حمله سایبری 2007 استونی
 در آوریل 2007، استونی شاهد حمله‌ای بود که گفته می‌شود این اولین حمله یکپارچه به یک‌ کشور بوده است. طی آن، 58 وب‌سایت شامل وب‌سایت‌های دولتی، بانک‌ها، رسانه‌ها و... آفلاین و از دسترس خارج شدند.
 4. حمله سایبری به شبکه پلی‌استیشن سونی
 حمله سایبری با هدف‌گیری شبکه‌ پلی‌استیشن سونی در آوریل سال 2011 اطلاعات شخصی 77میلیون کاربر را سرقت و هک کرد.
 5. حمله سایبری نرم‌افزار آدوب
 در این حمله‌ سایبری‌ در ابتدا گمان می‌رفت تنها داده‌های 2.9میلیون کاربر به سرقت رفته باشد، اما این امر به زودی به این یقین تبدیل شد که اطلاعات شخصی و رمز عبور 38میلیون کاربر فاش شده است. آدوب پس از آن اعلام کرد که تنها رمز عبور و اطلاعات کارت اعتباری 2.9میلیون نفر سرقت شده، درحالی‌که 35.1میلیون کاربر باقیمانده تنها شناسه و رمز عبور خود را از دست داده‌اند و باقی اطلاعات‌شان هک نشده است.
 6. حمله سایبری سال 2014 یاهو
 در سال 2014، یاهو شاهد یکی از بزرگ‌ترین حملات سایبری به خود بود، به‌ گونه‌ای که 500میلیون حساب هک شدند. هرچند اعلام شد تنها حساب کاربری و رمز عبور، اطلاعات پایه و فاقد ارزش هک شده است و حساب بانکی کاربران دچار مشکل نشده و در معرض سرقت اطلاعات قرار نگرفته است.
 7. حمله سایبری به شبکه برق اوکراین
 این حمله گزارش‌شده در سال 2015، اولین حمله سایبری به شبکه برق شناخته می‌شود. این حمله‌ سایبری حدود نیمی از منطقه‌ ایوانو فرانکیوسک را در خاموشی فرو برد و اهالی این منطقه برای ساعت‌ها در نبود برق به‌ سر بردند.
 8. حمله سایبری باج‌افزار واناکرای
 یکی از بزرگ‌ترین حملات سایبری باج‌افزاری تمام طول تاریخ در سال 2017 به وقوع پیوست که حدود 200هزار رایانه از 150 کشور تحت حمله قرار گرفتند. این حمله تاثیر گسترده‌ای بر چندین صنعت داشت و هزینه جهانی آن حدود 6میلیارد پوند برآورد شد.
 9. حمله سایبری هتل ماریوت
این حمله سایبری زمانی به وقوع پیوست که هتل ماریوت، گروه هتل‌های استاروود را زیرمجموعه خود کرد و آن‌ را خرید. طی این حمله، دسترسی هکرها به اطلاعات شخصی میهمانان آغاز شد و اطلاعات شخصی 339میلیون میهمان هک شد. مسئولان حریم خصوصی داده در انگلستان هتل ماریوت آمریکا را 18.4میلیون پوند جریمه کردند.
 10. بزرگ‌ترین نشت رمز عبور تاکنون
 اوایل ماه ژوئن امسال گزارش شد 8.4میلیارد رمز عبور از سایت راک‌یو هک شده است. این بزرگ‌ترین نشت رمز عبور  در سال 2009است، همچنین 32میلیون حساب از این سایت هک
شده بود.
 به طور کل هرچه بیشتر به سمت دیجیتالی شدن، پیشرفت فناوری و تکنولوژی می‌رویم در برابر تهدیدات و حملات سایبری آسیب‌پذیرتر می‌شویم. فناوری و استفاده از آن یک شمشیر دولبه است و یک دارایی بزرگ که می‌تواند روش‌های پیشرفته امنیتی جدیدی را برای ما فراهم کند، اما هنوز کسانی هستند که از آن سوءاستفاده و حریم خصوصی دیگران را تهدید کنند. بنابراین برای دولت‌ها، رسانه‌ها، مشاغل و حتی اشخاصی که از این فضا استفاده می‌کنند، ضروری است برای بالا بردن امنیت سایبری و حریم خصوصی خود برای مقابله با حملات سایبری سرمایه‌گذاری کنند و ساده از آن چشم‌پوشی نکنند.