تأملی در خوی استکباری غرب

عدالت‌خواهی، ظلم ستیزی و استکبارستیزی ریشه در فطرت انسان‌ها دارد. این موضوع درباره مردم ایران از نظر عملی به سده‌های اخیر اختصاص نداشته و بخشی از آموزه‌های دینی و فرهنگی ایران زمین و متأثر از بن مایه‌های «فرهنگ اسلام ناب محمدی»، «فرهنگ علوی»، «فرهنگ فاطمی»، «فرهنگ حسینی» و «فرهنگ مهدوی» است. قدمت استکبارستیزی مردم ایران در دو سده اخیر نیز به قیام جنوب و نبرد دلیرمردان تنگستانی و بوشهری و رئیس علی دلواری با پدر استعمارگران غربی و روباه پیر انگلستان بازمی‌گردد. در شرایطی که استعمارگران غربی بسیاری از کشور‌ها در قاره‌های آسیا، آفریقا و امریکا را زیر سلطه خود کشانده و به غارت منابع آنان مشغول بوده و در زیر گوش ایران کشور هند را اشغال کرده بودند به دلیل خوی استکبارستیزی و ظلم‌ستیزی مردم ایران هرگز نتوانستند به طور مستقیم بر ایران مسلط شوند و چاره کار را در کودتای رضاخانی و مسلط نمودن دیکتاتور‌های خاندان پهلوی بر ایران و استحاله فرهنگی مردم ایران دیدند.
در تقویم جمهوری اسلامی روز ۱۳ آبان به نام «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» نام‌گذاری شده است. برخی از غربزدگان و دلدادگان و شیفتگان فرهنگ غرب طی سال‌های اخیر با مغالطه و جابه‌جایی جلاد و شهید، به تطهیر امریکا پرداخته و علت خصومت و دشمنی امریکا با ایران را به تصرف و تسخیر سفارت امریکا در تهران (جاسوس‌خانه و لانه جاسوسی امریکا در ایران طبق اسناد سفارت) منتسب کرده و ایران را به‌عنوان مقصر اصلی این دشمنی و خصومت معرفی کرده و می‌کنند، در حالی که اسناد موجود در جاسوس‌خانه امریکایی‌ها در تهران از این حقیقت تلخ پرده برمی‌دارد که امریکایی‌ها از قطع تسلط و دست درازی بر منابع ایران بشدت عصبانی بوده و از همان ابتدای انقلاب اسلامی مانند کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در پی کودتا و براندازی نظام نوپای جمهوری اسلامی بوده و تسخیر لانه جاسوسی عکس‌العمل طبیعی، منطقی و ملی مردم ایران علیه جاسوسان امریکایی و از افتخارات مردم ایران محسوب می‌شود.
خصومت امریکا با جمهوری اسلامی ایران، خصومتی ریشه دار و بنیادی است. امریکایی‌ها که پس از جنگ جهانی اول عملاً جایگزین انگلستان شده و در دوران پهلوی به‌عنوان استعمارگران جدید بر منابع عظیم کشور ایران مسلط شده و با مدیریت خاندان پهلوی به تاراج و غارت منابع کشور و تحقیر ملت ایران پرداخته و ایران را مستعمره خود ساخته و سگ‌های امریکایی را بر ایرانیان شرافت و برتری داده بودند. ظهور انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی دست امریکا را از تسلط بر ایران و غارت منابع کشور کوتاه کرد. تردیدی نیست که تلاش غرب برای محروم کردن ایران از «انرژی‌های نو نظیر انرژی هسته ای»، «قدرت دفاعی و موشکی»، «حضور امنیت ساز در منطقه»، «فناوری‌های نوین» و... همه و همه به منظور «جنگ روانی برای مدیریت افکار عمومی جهان»، «هم‌سو کردن کشور‌ها با خود»، «ائتلاف‌سازی علیه ایران»، «دوقطبی‌سازی داخلی و تضعیف پایه‌های داخلی امنیت ملی کشور»، «زمینه‌سازی برای فروپاشی از درون»، «معرفی کردن ایران به‌عنوان تهدید صلح»، «منزوی‌سازی ایران» و در یک کلمه براندازی و فروپاشی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.
جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای انقلاب به‌عنوان قربانی ایستادگی و مقاومت در برابر استعمارگری غرب و تلاش برای استقلال خود با تکیه بر اصل بنیادین نه شرقی نه غربی، هزینه پرداخته و مورد غضب دولت‌های مستکبر غربی قرار گرفته و طعم تلخ تحریم و تهدید را چشیده و از تبدیل کشور به جولانگاه غارت کشور توسط مستکبران و لاشخور‌های غربی جلوگیری کرده است. حقیقت این است که انقلاب اسلامی مهندسی ۴۰۰ ساله استعمارگران را به هم ریخته و الگوی مقاومت و ایستادگی در برابر متجاوزان و مستکبران را فراروی ملت‌ها قرار داده است. منطق مردم ایران در مبارزه با استکبار همان منطق عقلی، علمی، تجربی و قرآنی است که مرگ با عزت بر زندگی همراه با ذلت و در قفس شرف و برتری دارد و هزینه مقاومت در برابر زورگویان و مستکبران به مراتب کمتر از هزینه تسلیم و سازش با ظالمان، زورگویان و مستکبران است.


هرچه از ابتدای انقلاب اسلامی فاصله گرفته ایم، بیشتر به صحت و حقانیت سخنان امام راحل پی می‌بریم. امام خمینی امریکا را شیطان بزرگ و مظهر استکبار معرفی کرده و رابطه ایران با امریکا را رابطه گرگ و میش دانسته و مادامی که امریکا از خوی استکباری فاصله نگیرد رابطه با امریکا را غیر ممکن می‌دانستند. در سال‌های پساجنگ و در سه دهه اخیر نیز مردم ایران همواره شاهد شرارت‌ها، تهدیدها، تحریم‌ها، فشارها، دسیسه‌ها و توطئه‌های رنگارنگ امریکا علیه خود بوده‌اند.
هشت سال پیش شاید به سبب سهل اندیشی برخی ساده لوحان سیاسی چنین تصور می‌شد که می‌توان با امریکا کنار آمده و بر سر میز گفتگو نشسته و مشکلات و اختلافات را حل و فصل کرد، اما این تجربه تلخ و هزینه سنگینی که پرداختیم به عیان ثابت کرد که اعتماد به امریکا نوعی حماقت سیاسی بوده و نتیجه‌ای جز تشدید درنده خویی غرب و پشت کردن به آرمان‌های انقلاب و تضعیف پایه‌های امنیت و استقلال کشور در پی نداشته است. گذر زمان حقیقت فرمایش امام خامنه‌ای را ثابت کرد که «آنان‌که از مذاکره با امریکا دم می‌زنند یا الفبای سیاست را نمی‌دانند و یا الفبای غیرت را بلد نیستند».
مردم ایران امروز با گوشت و پوست خود لمس کرده و به حقیقت سخن، ولی فقیه رسیده‌اند که «مذاکره با امریکا هم حماقت است و هم خیانت» و مذاکره با امریکا هم نتیجه‌ای جز حماقت و خیانت و خسارت در پی نخواهد داشت. امسال در شرایطی ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی را گرامی می‌داریم که رفتار و خوی استکباری غرب نه تنها کم نشده بلکه هر سال بر کمیت، کیفیت و شدت آن‌ها افزوده هم شده و رقم تحریم‌ها از حدود ۹۰۰ عنوان در سال ۲۰۰۰ به حدود ۹۵۰۰ عنوان در سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا کرده است. در شرایط کنونی مرغ مستکبران یک پا داشته و کماکان بر طبل واداشتن ایران به تسلیم و سازش ذلت بار با غرب می‌کوبند. اینک در مطلع شروع مذاکرات وین به‌رغم اینکه گرگ‌های درنده خوی غربی دست برتر را در اختیار ندارند، اما مثل سابق پنجه‌های خونین خود را نشان داده و از انجام تعهدات برجامی خود طفره رفته و در پی کشاندن مذاکرات به موضوعات موشکی و منطقه‌ای هستند. امریکایی‌ها با فرار به جلو و با انتخاب استراتژی مرعوب‌سازی از طریق تشدید فشار و وضع تحریم‌های جدید و تروئیکای اروپایی با حیله‌گری و انتخاب استراتژی مقصرسازی به میدان آمده‌اند. این رفتار و خوی مستکبرانه امریکا و اروپا اولاً اصالت و استحکام سخنان امامین انقلاب درباره غیرقابل اعتماد بودن امریکا را به اثبات می‌رساند ثانیاً مهر تأیید به راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی ایران می‌زند، ثالثاً حماقت اعتماد به غرب را تصویر می‌کند و رابعاً به مردم ایران پیام ضرورت همدلی و وحدت علیه جهانخواران را مخابره می‌کند.
امروز پیام ۱۳ آبان و فریاد استکبارستیزی مردم ایران به جهان صادر شده است و مردم جهان دریافته‌اند که اقتدار و ظلم ظالمان و مستکبران ترس ملت هاست و کاخ ظالمان بر ویرانه‌های ترس ملت‌ها بنا شده است، فهمیده‌اند که در جنگ اراده ها، ملت‌های مستضعف پیروز میدان هستند، یافته‌اند که خشم ملت‌ها بر قدرت مادی و نظامی مستکبران پیروز خواهد شد، دریافته‌اند که با وحدت و اراده‌های پولادین ملت‌ها شاهد ذلت، تحقیر و نابودی مستکبران خواهیم بود و در این میان ملت ایران و مسئولان و خدمتگزاران نیز در گام دوم انقلاب دریافته‌اند که مهم‌ترین و کارآمد‌ترین راه و روش استکبارستیزی، نگاه به داخل، استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و نیروی انسانی جوان و کارآمد داخلی و تلاش برای رفع موانع تولید و تحقق کامل اقتصاد مقاومتی است. تنها در این صورت است که تمامی تحریم‌ها و فشار‌های دشمن خنثی و بی اثر خواهد شد.