مرجعيت تشيع؛ عالمي دلسوز

 همان‌طور كه چند روز قبل حضرت آيت‌‌الله صافي‌گلپايگاني (مدظله)، در ديدار رييس مجلس شوراي اسلامي، جناب آقاي دكتر قاليباف كه با ايشان داشتند، فرمودند: «توصيه حقير اين است كه بايد با تمام كشورهاي دنيا با عزت و اقتدار رابطه داشته باشيم، اينكه با بسياري از كشورها قهر باشيم صحيح نيست و به ضرر مردم عزيزمان است. شما بايد با عقلانيت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق كنيد.»  بايد اذعان كرد كه دين اسلام ديني سياسي-اجتماعي است و مرجعيت تقليد به عنوان بالاترين ركن مذهبي در فقه تشيع، به اصول و مباني اين دين الهي بيش از همگان واقف بوده و خير و صلاح مسلمانان جامعه را خواستار است. متاسفانه با توجه به حواشي كه ساخته شد براي اين مقام شامخ فقهي و ديني مذهب تشيع، لازم مي‌دانم كه نكاتي را به عنوان كوچك‌ترين فرد جامعه اسلامي مطرح كنم تا از چنين رخدادهايي جلوگيري به عمل آيد.
1- دين اسلام، علاوه بر اينكه دين وحدت است، بسيار از نقد و انتقاد سازنده استقبال كرده (توسط نيروهاي دلسوز و معتقد به نظام اسلامي) تا كم و كاستي‌هاي حكومت اسلامي نمايان شود و بهتر بتواند مسائل مسلمانان حل و فصل شود.
2- مرجع تقليد به عنوان نخ تسبيح وحدت جامعه اسلامي، همواره بايد مورد تكريم آحاد جامعه و نخبگان باشد، چراكه خدشه‌دار كردن اين عامل پيونددهنده و وحدت‌ساز، صرفا زيان‌ها و مصائبش متوجه جامعه اسلامي مي‌شود و دشمنان از اين اشتباه آشكار، حداكثر استفاده را خواهند كرد (مانند تحريف و گل‌آلود كردن فضاي جامعه نسبت به نقد از سخنان حكيمانه حضرت آيت‌الله صافي‌گلپايگاني). 
3- مراجع تقليد به عنوان بزرگان ديني، بهتر مي‌توانند اختلافات مذهبي را در جامعه و نظام اسلامي رفع كنند، بدون آنكه درگيري و  تنشي در اين بين به وجود بيايد (حتي اگر اين اختلافات بين مذاهب اسلامي رخ دهد)، برخي مشكلات و مسائل نظام اسلامي از مسير قانوني حل‌پذير نيست، در اينجا مرجعيت ديني، گره‌گشاي چنين معضلاتي است (مانند فتواي جهاد كفايي عليه داعش، توسط حضرت آيت‌الله سيستاني). 
4- در طول تاريخ فقه شيعه، مراجع تقليد، همواره مأمن و پناهگاهي عظيم و مستحكم در برابر زورگويان و مستكبرين بوده و هستند، از اين ظرفيت و پتانسيل ديني بايد در جهت حل و فصل مشكلات جامعه و حتي ميان نخبگان سياسي-اقتصادي بهره‌ برد.  در پايان بايد عرض كنم كه وجود مراجع ديني كه عالماني روشن‌ضمير و دلسوز جامعه هستند، موهبتي است الهي كه با توجه به تغييرات و تحولاتي كه طي ساليان بر پيكره نظام اسلامي مي‌گذرد، همواره سنگرباني هوشيار، مطمئن و دلسوز هستند كه از بالندگي جامعه اسلامي در برابر خطرات دشمن فرصت‌طلب، حفاظت  مي‌كنند.