اخبار ویژه

  عضو حزب منحله همچنان مدیر دولت؟!
عضو شورای مرکزی حزب منحله مشارکت و از بازداشتی‌های فتنه ۸۸، همچنان به عنوان مقام دولتی فعالیت می‌کند!
به گزارش مشرق، سعید شیرکوند از سوی اسحاق جهانگیری در دولت روحانی به‌عنوان معاون هماهنگی امور اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس‌جمهور منصوب شد اما با گذشت سه ماه از شروع به‌کار دولت انقلابی، وی هنوز در این منصب مشغول به کار است!
شیرکوند در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ در کمپین حامیان حسن روحانی بود و علیه نامزد‌های انقلابی فضاسازی می‌کرد. وی در سال ۱۳۸۸ به علت مشارکت در فتنه و اغتشاشات پس از انتخابات، دستگیر شد، و سال 90 از حامیان تحریم انتخابات مجلس نهم بود اما در سال ۱۳۹۲ جزو کمپین حامیان روحانی بود. وی در سال‌های اخیر در جلسات اصلاح‌طلبان تندرو با خاتمی حضور داشته است.


یادآوری می‌شود با وجود سپری شدن دو ماه و نیم از تشکیل دولت جدید، بسیاری از مهره‌های تندرو وابسته به ائتلاف ‌اشرافی مدعی اصلاحات و اعتدال، همچنان در جایگاه‌های مدیریتی حضور دارند و این در حالی است که در طول هشت سال گذشته، چند هزار مدیر ارشد از معاونان وزرا و مدیران کل و مدیران صد‌ها شرکت بزرگ، تا مدیران پایین‌تر و فرماندار و بخشدار و... آن تغییر کردند. مجری سی‌ان‌ان: آمریکا دیگر متحدی قابل اعتماد نیست
مجری شبکه سی‌ان‌ان تصریح کرد؛ آمریکا، دیگر متحدی قابل اعتماد برای شرکای خود نیست. جیم شیتو مجری شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان در توییتر نوشت: «پیام ثابتی که از دیپلمات‌های خارجی دریافت می‌کنم این است: تعهدات آمریکا در مورد آب و هوا، توافق ایران، ناتو و... در صورتی که رئیس‌جمهور آینده آمریکا از آن خارج شود چه معنایی دارد؟ ما شاهد تغییراتی در سال‌های گذشته بوده‌ایم. نکته مهم برای شرکا این است که آمریکا دیگر متحدی قابل اعتماد نیست.»
تحلیل مبتنی بر خبر مجری سی‌ان‌ان در حالی منتشر می‌شود که چند هفته قبل و در پی ماجرای قرارداد دزدی آمریکا از فرانسه(قرارداد 5 میلیارد یورویی فروش زیردریایی به استرالیا)، مقامات ارشد فرانسه تصریح کردند دولت آمریکا دروغگو و غیرقابل اعتماد است و از پشت به فرانسه خنجر زده است. شکاف طبقاتی و درآمدی در دولت روحانی چقدر تشدید شد؟
روزنامه اقتصادی حامی دولت سابق تصریح کرد شکاف طبقاتی در دوره مدیریت این دولت افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است.
جهان صنعت ضمن مرور آمارهای رسمی مرکز آمار می‌نویسد: برآوردهای این مرکز از افزایش ضریب جینی و گستره نابرابر درآمد خانوارها در دهه 90 خبر می‌دهد. هر چند این ضریب از قله 42 واحدی در سال 84 فاصله گرفته و در سطوح 36 تا 39 واحدی تا سال 96 متمرکز شده، اما روند آن تقریباً در همه سال‌های دهه 90 افزایشی بوده به طوری که در سال گذشته توانسته بار دیگر بر فراز قله 40 واحدی قرار گیرد.
تصویر نابرابری براساس هزینه سرانه دهک‌های درآمدی نیز نشان می‌دهد که سهم دهک دهم از این متغیر در سال گذشته 30 درصد و سهم دهک اول تنها دو درصد بوده است. به عبارتی دهک دهم 15 برابر دهک اول، از تولید ناخالص داخلی سهم داشته است.
گزارش شاخص‌های کلان اقتصادی و اجتماعی مرکز آمار نشان می‌دهد که وضعیت توزیع درآمد از سال 84 تا سال 99 دو روند متفاوت داشته است. براساس این گزارش، در نیمه دوم دهه 80 ضریب جینی خانوارها در بالاترین سطح خود قرار داشته که موید نابرابری بیشتر بین خانوارهاست. این شاخص در سال 84 معادل 42/48 واحد بوده و در سال 85 به بالاترین سطح خود یعنی 43/5 واحد رسیده است.
این روند سپس کاهشی شد و تا 36/5 واحد سقوط کرد که نشانگر کاهش شکاف طبقاتی بود اما در سال 99، ضریب جینی به بالای 40 واحد رسید.
روزنامه اعتماد نیز در همین زمینه در گزارشی تصریح کرد درآمد ثروتمندان در این دوره، 14 برابر دهک‌های فقیر شده است. اعتماد می‌نویسد: بر اساس گزارش‌هاي رسمي در دهه نود، سهم ثروتمندترين به فقيرترين افراد جامعه افزايش يافت و از 11/09 به حدود 14 رسيد. بدين معنا كه در طول اين دهه درآمد ثروتمندترين افراد در ابتداي دهه نود 11/09 برابر فقيرترين افراد جامعه بوده و با گذر زمان اين رقم به حدود 14 برابر رسيده است. البته كه همه ‌چيز به درآمد محدود نمي‌شود و دهك دهم به تنهايي 30 درصد از هزينه‌هاي ناخالص سرانه كشور را نيز در اختيار دارد. آنچه در گزارش‌هاي رسمي مركز آمار و بانك مركزي وجود دارد، افزايش متوسط درآمد خانوارهاي كشور است.
سه دهك هشتم، نهم و دهم حدود 58 درصد از كل هزينه‌اي كه در سال 99 در اقتصاد شد، پرداخت كردند. در حالي كه دهك‌هاي اول تا سوم تنها 11 درصد از هزينه‌هاي ناخالص سرانه در سال گذشته را دادند. بر اساس گزارش‌هاي رسمي مركز آمار سهم هزينه‌هاي ناخالص سرانه دهك اول در سال 90 حدود 0/0234 بود كه در سال 99 به 0/0261 رسيد. فرافکنی عجیب درباره مسئولیت تصویب ارز 4200 تومانی
تحریف واقعیات برای لاپوشانی سوء مدیریت زنجیره‌ای در دولت سابق شدت گرفت.
هادی حق‌شناس استاندار سابق گلستان ضمن یادداشتی در روزنامه آرمان مدعی شد: زمانی که ارز 4200 تومانی مطرح شد، دقیقا در مقطعی بود که به یکباره قیمت ارز سه برابر شد و برای اینکه از التهاب بازار و افزایش بی‌رویه قیمت کالاهای اساسی جلوگیری شود، موضوع ارز 4200 تومان در دستور کار سران سه قوه قرار گرفت. یعنی هر سه قوه در آن مقطع تفاهم کردند که برای ارز کالاهای اساسی مبنای قیمت، 4200 تومان باشد. در همه این سال‌های گذشته این موضوع مورد بحث کارشناسان اقتصادی بوده که این ارز 4200 تومان در میان‌مدت و بلندمدت می‌تواند مبنای رانت و همچنین زمینه ایجاد فساد باشد. ولی در سه سال گذشته که لایحه بودجه تقدیم مجلس شد، مجلس هم اقدام به تغییر نرخ ارز نکرد. این نشان می‌دهد که مجلس هم موافق این ارز 4200 تومان بود اما امروز این ارز 4200 تومان با قیمت ارز آزاد تقریبا تفاوت بیش از هفت برابری دارد.
یعنی فاصله آن زمانی که نرخ ارز 4200 تومان تعیین شد، با امروز تفاوت بسیار زیادی دارد. اگر در آن مقطع، احتمال سوءاستفاده یا ایجاد رانت هر عددی بود، امروز دو، سه برابر آن عدد رانت در اقتصاد برای این ارز مطرح است.
وی افزود: همه می‌دانند این ارز، زمینه‌ساز رانت‌های بزرگ می‌تواند باشد و البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که بخش عمده قیمت کالاهای اساسی با همین ارز 4200 تومان به دست مردم می‌رسد اما تورم بر مبنای کالاهای وارداتی با ارز 4200 تومان نیست بلکه بر مبنای ارز آزاد است و اصلا شکل‌گیری قیمت‌ها بر مبنای قیمت کالاهای آزاد است نه قیمت کالاهای سهمیه‌ای یا یارانه‌ای. به نظر می‌رسد که اگر قیمت ارز یکسان‌سازی بشود، حتما به نفع دهک‌های کم‌درآمدی خواهد شد و به ضرر دهک‌های پردرآمدی. علت بیان این نکته این هست که همواره دهک‌های پردرآمدی کالاها و خدمات بیشتری مصرف می‌کنند.
استاندار سابق در ادامه اذعان کرده است: «اگر فقط در سال جاری یک حساب سرانگشتی بکنیم و فرض کنیم 10 میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی تخصیص داده شود، مابه‌التفاوت ارز آزاد با ارز 4200 تومانی حداقل در سال جاری 20 هزار تومان بوده است و این 20 هزار تومان ضربدر 10 میلیارد دلار شود که دولت در سال گذشته و در سال جاری برای کالاهای اساسی در نظر گرفته یعنی 200هزار میلیارد تومان یارانه پنهان. یارانه کل ملت در سال، زیر 50 هزار میلیارد تومان است درحالی که این یارانه 4 برابر کل یارانه ملت است.»
نسبت دادن تعیین قیمت 4200 تومانی به «سران سه قوه»! در حالی است که این تصمیم غلط و غیرکارشناسی، فروردین 97 در جلسه هیئت دولت انجام شده و مقامات وقت بانک مرکزی و برخی وزارتخانه‌های دیگر هم با این قیمت مخالف بودند، اما آقای روحانی به شکلی کدخدامنشانه، خواستار ابلاغ همین قیمت شده که با مخالفت و سرپیچی آقای سیف، از جهانگیری خواسته تا این کار را که در شأن معاون اول رئیس‌جمهور است(!) انجام بدهد. بنابراین معلوم نیست استاندار سابق گلستان (در پوشش نام اقتصاددان) چرا اصرار دارد مسئولیت این شلختگی و بی‌تدبیری بزرگ اقتصادی را از دوش آقای روحانی بردارد و متوجه سه قوه کند؟!
نکته تلخ این است که طبق محاسبات انجام شده ظرف 3 سال بالغ بر 400 هزار میلیارد تومان یارانه ارزی به برخی رانت‌خورها پرداخت شده که یک قلم آن، واگذاری بی‌حساب و کتاب 18 میلیارد دلار از ذخایر ارزی در همان دو ماهه اول تصمیم دولت روحانی است، تلخ‌تر این که در کنار این رانت‌فروشی چند صد هزار میلیاردی، آنچه نصیب سفره و معیشت مردم شد، رکورد تورم 50 درصد و بالاتر- در برخی اقلام تا 70 درصد - بوده است. تایمز اسرائیل: پهپادهای ایران بی‌ترمزتر از موشک‌هاست
اگر رژیم صهیونیستی تا دیروز از موشک‌های قدرتمند و نقطه‌زن ایران و متحدانش می‌ترسید، اکنون این هراس به واسطه قدرت‌نمایی پهپادهای تهاجمی ایران، دوچندان شده و اسرائیل بیش از موشک‌ها، از پهپادها می‌ترسد!
روزنامه تایمز اسرائیل در این باره در گزارشی نوشت: «نیروهای دفاعی اسرائیل می‌کوشند با توجه به خطر روزافزون سیل پهپادهای طراحی شده و ساخت ایران که در سال‌های اخیر به خاورمیانه سرازیر شده، دفاع هوایی خود را به ویژه در شمال (مرزهای لبنان و سوریه) ارتقا دهد.
اسرائیل درصدد است ظرف دو سال، پوشش دفاعی گسترده در منطقه شمالی ایجاد کند. در حال حاضر نیروی هوایی اسرائیل که مأموریت دفاع از قلمروی هوایی را به‌عهده دارد، شماری سیستم دائمی دفاع هوایی در نقاط مختلف در اختیار دارد که در هنگام افزایش تنش‌ها و یا احتمال وقوع حمله، با باطری قابل انتقال فعال می‌شود.
علاوه بر تهدیداتی که در گذشته علیه دفاع هوایی اسرائیل جریان داشته، مانند شلیک راکت و موشک و هواپیماها، نیروهای دفاعی اکنون به‌طور فزاینده با هوانوردهای پهپادی کوچک و بزرگ مواجه شده است. فناوری پهپادی که زمانی در انحصار چند دولت بود، اکنون به‌طور روزافزون در دسترس گروه‌های تروریستی ضد اسرائیل قرار می‌گیرد.
مقابله با پهپادها به‌ویژه دشوار است زیرا تشخیص پهپاد از هواپیماهای دارای خلبان دشوارتر است، و در ارتفاع پایینتری پرواز می‌کنند، مسیر پروازشان در مقایسه با راکت، کمتر قابل پیش‌بینی است.
مقامات اسرائیل حمله ویرانگر ۲۰۱۹ به تأسیسات نفتی آرمکوی عربستان را به یاد دادند که با پهپاد و موشک کروز هر دو انجام شد.
«سرلشکر آهارون هالیوا» که اکنون ریاست اداره اطلاعات ارتش را به‌عهده دارد، آن زمان گفت: «حمله‌ای بسیار پیچیده بود که توانست از چشم نیروهای دفاعی ایالات متحده و سعودی‌ها هر دو پنهان عمل کند... هر کس بگوید چنین اتفاقی برای ما نمی‌تواند بیفتد، فاقد اطلاعات حرفه‌ای است».
طی دو سالی که از آن حمله می‌گذرد، این خطر بیشتر شده که کمتر نشده است؛ زیرا ایران حوثی‌های متحد خود در یمن، گروههای تحت حمایت خود در سوریه و عراق، و حزب‌الله لبنان که بزرگ‌ترین خطر علیه نیروهای دفاعی است را به پهپاد مجهز کرده، و حتی طرح تولید پهپادهای بی‌سرنشین را در اختیار گروه‌های حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه گذاشته است.
ابراز وحشت و درماندگی صهیونیست‌ها در حالی است که آنها یک دهه قبل هنگام رونمایی از برخی موشک‌های ایرانی مدعی شده بودند ایران ناتوان از تولید موشک پیشرفته است و صرفا با کارهای فتوشاپی، چنین القا می‌کند که موشک ساخته است! اما چند سال بعد (سال 94) یوزی رابین پدر برنامه موشکی (عاریتی) رژیم صهیونیستی در جمع شماری از فرماندهان نظامی آمریکا، ضمن اعتراف به قدرت برنامه موشکی ایران گفت: «ایرانی‌ها می‌توانند با این موشک‌ها یک بلوک شهری اسرائیل را نابود کنند. آنها نیاز به بمب هسته‌ای ندارند. آنها با موشک‌های نقطه‌زن می‌توانند اسرائیل را فلج کنند. من به احترام افرادی که این کار را انجام داده‌اند، کلاه از سر برمی‌دارم. این توانمندی‌ها و دستاوردها در شرایط تحریم به دست آمده است».
با این اوصاف می‌توان گفت احتمالا طی سال‌های پس از این سخنان، توانمندی‌های نظامی فوق‌مدرن ایران بارها کلاه را از سر یوزی رابین به زمین پرتاب کرده است.
این نکته هم گفتنی است که اخیرا پایگاه اشغالگران آمریکایی در التنف (مرز عراق و سوریه) به تلافی حمایت مشترک آمریکا و اسرائیل علیه نیروهای مقاومت مستقر در مرز سوریه، هدف حمله پهپادی و راکتی موفق قرار گرفته و در هم کوبیده شد بی‌آنکه کاری از سیستم راداری یا پدافندی آمریکا برآید.
سایر اخبار این روزنامه
بازتاب سیلی سپاه به آمریکا/ از شادی ملت‌ها تا تحریف و سانسور غربی‌ها با «جنگ ستارگان» خوش باشید!(یادداشت روز) اخبار ویژه تظاهرات گسترده علیه نتایج انتخابات در بغداد؛ ۴ معترض کشته شدند مردم در نهضت تولید مسکن با آورده اندک صاحبخانه می‌شوند ضرب‌الاجل2 هفته‌ای «اژه‌ای» برای ساماندهی انبار‌ها و تعیین تکلیف کالا‌های دپو شده حضور باشکوه ملت در مراسم روز مبارزه با استکبار مشکل گرانی افسارگسیخته اگرچه یک شبه حل نمی‌شود اما مسئولان به اقدامات خود سرعت ببخشند بانک‌ها حق تعطیلی واحدهای تولیدی را ندارند/مدیران باید مسئولیت‌پذیر و پاسخگو باشند بزرگ‌تر از انقلاب اول ایران به عنوان نایب قهرمانی دست یافت سپاه پاسداران، سرشاخه‌های برهم‌زننده امنیت مردم را در البرز بازداشت کرد واکنش تخم مرغی مدعیان اصلاحات به تحقیر آمریکا! بازتاب سیلی سپاه به آمریکا/ از شادی ملت‌ها تا تحریف و سانسور غربی‌ها بازتاب سیلی سپاه به آمریکا/ از شادی ملت‌ها تا تحریف و سانسور غربی‌ها