طغیان دوباره کرونا از اروپا

 سرویس جامعه جوان آنلاین: این روز‌ها قاره سبز دوباره کانون طغیان ویروس تاجدار شده‌است. سازمان جهانی بهداشت (WHO) با هشدار نسبت به موج جدید بیماری کووید ۱۹ اعلام کرد: «زنگ خطر شیوع کروناویروس در ۵۳ کشور اروپایی و آسیای مرکزی به صدا درآمده‌است». هانس کلوگه، مدیر منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت هشدار داد این قاره بار دیگر با گسترش کرونای دلتا و توقف روند واکسیناسیون در برخی مناطق به کانون همه‌گیری در جهان تبدیل شده‌است. ظاهراً ارتباطی معکوس بین میزان واکسیناسیون و بیماران بیمارستانی وجود دارد به گونه‌ای که در مناطقی که واکسیناسیون کم است مانند بسیاری از کشور‌های حوزه بالتیک، اروپای مرکزی و شرقی و بالکان، نرخ پذیرش در بیمارستان بالاست. در کشور ما فعلاً وضع کرونا از نظر ابتلا، بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و فوت بیماران در کشور در چند هفته اخیر، تغییر محسوس و قابل‌توجهی نداشته و با وجود افزایش تعداد شهر‌های قرمز به ۳۳ شهر، وزیر بهداشت معتقد است «هنوز آثاری از موج ششم بیماری را نمی‌بینیم.» کابوس طغیان دوباره کرونا در دنیا در حال رخ دادن است و این مسئله نگرانی برای بروز پیک جدید این ویروس را جدی‌تر می‌کند. در کشور ما اگر چه روند واکسیناسیون با شتاب خوبی پیش می‌رود، اما با افزایش محسوس تعداد شهر‌های قرمز مواجه بوده‌ایم. با وجود این بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت می‌گوید: «هنوز آثاری از موج ششم بیماری را نمی‌بینیم و میزان بستری و مرگ و میر بیماران در هفته‌های گذشته، ثابت مانده‌است، اما تمام نیرو‌ها در حالت آماده‌باش قرار دارند و از نظر دارو و کشیک نیرو‌ها نیز وضع مناسبی داریم و امیدواریم دیگر شاهد تکرار موج پنجم نباشیم.»
مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به بیش از ۹۰ میلیون دوز رسیده‌است و ۸۰ درصد از جمعیت هدف، یک دوز و ۵۴ درصد نیز دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، اما اوضاع جهانی شیوع کرونا چندان مساعد نیست و آمار ابتلا و مرگ و میر در اروپا به شکلی رو به رشد گذاشته که «هانس کلوگه» مدیر منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت هشدار داده این قاره بار دیگر با گسترش کرونای دلتا و توقف روند واکسیناسیون در برخی مناطق به کانون همه‌گیری در جهان تبدیل شده‌است.
۲۴ هزار مرگ کرونایی در اروپا ظرف یک هفته
شمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در جهان تاکنون به ۲۴۹ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۴۹۸ نفر رسیده، مرگ ۵ میلیون و ۴۵ هزار و ۷۷ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری تأیید شده و همچنین ۲۲۵ میلیون و ۸۴۸ هزار و ۱۷۹ نفر از مبتلایان کووید ۱۹ نیز بهبود یافته‌اند.


طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) بیش از ۵۳ کشور در اروپا و آسیای مرکزی با تهدید واقعی ظهور مجدد شیوع کروناویروس در هفته‌های آتی مواجه هستند یا در حال حاضر با موج جدیدی از موارد ابتلا دست و پنجه نرم می‌کنند که شدت آن به دلیل شیوع سویه دلتا تشدید شده‌است.
به گزارش وبگاه خبری «آکسیوس»، آلمان روز پنج‌شنبه بالاترین تعداد نتایج مثبت کروناویروس خود را در یک روز از زمان شروع همه‌گیری اعلام کرد. «هانس کلوگه» مدیر منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت گفت اروپا در چهار هفته گذشته شاهد افزایش ۵۵ درصدی موارد جدید ابتلا بوده و افزود: ما در نقطه حساس دیگری از بازخیزش همه‌گیری هستیم.
کلوگه با بیان اینکه تنها در هفته گذشته ۸/۱ میلیون ابتلای جدید و حدود ۲۴هزار مورد مرگ در منطقه اروپا ثبت شد، هشدار داد: «اگر در این مسیر بمانیم، ممکن است تا اول فوریه سال آینده شاهد نیم میلیون مرگ دیگر ناشی از کووید ۱۹ در اروپا و آسیای مرکزی باشیم و ۴۳ کشور در منطقه ما در مقطعی در همان دوره با فشار بالا تا شدید در خصوص (کمبود) تخت‌های بیمارستانی مواجه
خواهند شد.»
ارتباط واکسیناسیون با بستری‌های کرونایی
به گفته این مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت جایی که واکسیناسیون کم است مانند در بسیاری از کشور‌های حوزه بالتیک، اروپای مرکزی و شرقی و بالکان، نرخ پذیرش در بیمارستان بالاست.
وی تأکید کرد که همراه با واکسیناسیون سریع و گسترده، آزمایش، ردیابی ابتلا، تهویه در فضا‌های داخلی و فاصله‌گذاری فیزیکی به عنوان بخشی از موارد مقابله با شیوع کرونا باقی مانده‌است.
کلوگه گفت: «ما باید تاکتیک‌های خود را تغییر دهیم و از واکنش به افزایش کرونا به سمت جلوگیری از وقوع آن در وهله اول برویم».
افزایش شهر‌های قرمز به ۳۳ شهر
در ایران هم تاخت و تاز کرونا هر چند با سرعت کمتر، اما همچنان ادامه دارد. تا ۱۴ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۶۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۶۳ نفر از آن‌ها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۹۷۳ هزار و ۴۵۷ نفر رسید. در همین زمان، ۱۳۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۲۷ هزار و ۵۳ نفر
رسید.
تا کنون ۵ میلیون و ۵۷۴ هزار و ۲۴۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
۳ هزار و ۷۳۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
در حال حاضر ۳۳ شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی، ۹۵ شهرستان نارنجی، ۲۲۰ شهرستان زرد و ۱۰۰ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند.
هنوز آثاری از موج ششم بیماری را نمی‌بینیم
به گفته بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به بیش از ۹۰ میلیون دوز رسیده است و ۸۰ درصد از جمعیت هدف، یک دوز و ۵۴ درصد نیز دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.
وی تأکید می‌کند: «وضع کرونا از نظر ابتلا، بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و فوت بیماران در کشور در چند هفته اخیر، تغییر محسوس و قابل‌توجهی نداشته‌است، اما لازم است که پروتکل‌ها همچنان از سوی مردم رعایت شود.»
به گفته عین‌اللهی برخی از کشور‌های همسایه از جمله ترکیه و برخی از کشور‌های دنیا مانند امریکا و روسیه، وضع مناسبی از نظر کرونا ندارند و میزان مرگ و میر بیماران در این کشور‌ها بالا است و رعایت پروتکل‌ها، فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک در کنار واکسیناسیون می‌تواند نقش مهمی در کنترل کرونا داشته باشد و مردم فکر نکنند با تزریق واکسن، کار تمام شده‌است.
وزیر بهداشت در عین حال درباره احتمال وقوع موج ششم کرونا در کشور معتقد است: «هنوز آثاری از موج ششم بیماری را نمی‌بینیم و میزان بستری و مرگ و میر بیماران در هفته‌های گذشته، ثابت مانده‌است، اما تمام نیرو‌ها در حالت آماده‌باش قرار دارند و از نظر دارو و کشیک نیرو‌ها نیز وضع مناسبی داریم. با سرعت مناسب واکسیناسیون در کشور امیدواریم شاهد مرگ و میر بالا مانند موج پنجم نباشیم.»