واشنگتن با محک‌زدن تهران به دنبال چیست؟ تحریک ایران با نفت‌دزدی

اقدام ایالات متحده در دزدی نفت از ایران و واکنش کشورمان به این ماجرا، در بیست و چهار ساعت گذشته مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت.
به گزارش خبرآنلاین، ظهر چهارشنبه ایران اعلام کرد که دست به توقیف نفت‌کش حامل نفت صادراتی ایران که مدتی قبل توسط آمریکا در دریای عمان مصادره شده بود و بازگرداندن آن به آب‌های سرزمینی کشورمان زده است. این خبر خیلی زود در رسانه های جهان بازتاب پیدا کرد و واکنش های زیادی را هم از سوی دیگر کشورها به ویژه ایالات متحده با خود داشت. ساعتی بعد از اعلام این خبر یک مقام وزارت دفاع آمریکا تایید کرد که نیروهای ایرانی یک نفتکش را دریای عمان توقیف کرده است. برخی رسانه‌های آمریکایی ماجرا را به شکل دیگری توصیف کرده و ادعاهای عجیبی داشته اند. با این حال ایران با انتشار ویدیویی نشان داد که ماجرا از چه قرار بوده است.
ویتنام هم که صاحب نفتکش به حساب می آمد اعلام کرد که با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران درباره نفتکش توقیف شده این کشور توسط ایران وارد مذاکره شده‌اند. خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» به نقل از دو مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک نفتکش تحت پرچم ویتنام را در دریای عمان توقیف کرده و هنوز این نفتکش را در اختیار دارد و در بندرعباس نگهداری می‌کند.
این موضوع در همان ساعات ابتدایی بازتاب گسترده ای در رسانه های ایتالیایی داشت. خبرگزاری رسمی ایتالیا (آنسا)، خبرگزاری نووا و خبرگزاری آدی ان کرونوس و تارنماهای برخی از نشریات پرشمارگان ایتالیا جز رسانه هایی بودند که این موضوع را بازتاب دادند. خبرگزاری آنسا نوشت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موفق شد تلاش نیروی دریایی آمریکا برای توقیف یک نفتکش در دریای عمان خنثی کند.


اقدام قاطعانه ایران در رسانه‌های عربی نیز بازتاب داشت. خبرگزاری سوریه (سانا) نوشت که سپاه پاسداران ایران امروز تلاش آمریکا برای ربودن یک نفتکش ایرانی در دریای عمان را خنثی کرد. این خبرگزاری به نقل از رسانه‌های داخلی اضافه کرد که سپاه پاسداران نفتکش آمریکایی را تحت کنترل خود درآورد و آن را به سمت آب‌های سرزمینی ایران هدایت کرد.
پایگاه الخلیج آنلاین نیز نوشت که سپاه پاسداران یک نفتکش ایرانی که در دریای عمان توسط نیروی دریایی آمریکا توقیف شده بود را آزاد کرد. نیروی دریایی سپاه پاسداران عملیات هلی برن بر فراز نفتکش توقیف شده انجام داد و آن را تحت کنترل خود درآورد و بلافاصله نفتکش را به سمت آب‌های سرزمینی ایران هدایت کرد. این رسانه اضافه کرد چندین کشتی جنگی و بالگرد آمریکایی تلاش کردند تا کنترل نفتکش را دوباره به دست گیرند اما تلاش آن‌ها برای تغییر مسیر نفتکش ناکام ماند. رسانه های دیگر همچون شرق الاوسط، اثر پرس سوریه، روسیه الیوم، ارم نیوز امارات جزئیات این خبر را بازتاب دادند.
در رسانه های رژیم صهیونیستی هم این ماجرا دنبال می شد. شبکه «آی ۲۴» رژیم صهیونیستی نیز در گزارشی، خنثی کردن اقدام آمریکا برای سرقت یک نفتکش را که با استفاده از بالگردها و کشتی‌های جنگی از سوی نیروهای ایرانی ناکام ماند، منعکس کرد. این شبکه رژیم صهیونیستی در ادامه به نقل از رسانه‌ها افزود: آمریکا یک نفتکش حامل نفت ایران که برای صادرات آماده شده بود را توقیف و محموله آن را به نفتکش دیگری منتقل کرد و در حالی که قصد داشت آن را به مقصد نامعلومی هدایت کند، نیروی دریایی سپاه پاسداران نفتکش دوم را پیاده و مجددا نفت آن را در اختیار گرفت.
پایان خط و استیصال آمریکا
با روی کار آمدن دولت جدید در ایران و تغییر نگرش در سیاست خارجی، آمریکایی ها بیش از هر زمان دیگر ابزارهای خود را علیه ایران ناکارآمدتر می بینند. به خصوص پس از شکست فشار حداکثری دولت ترامپ و کند بودن تیغ تحریم های واشنگتن علیه تهران که برای دولتمردان آمریکایی به خوبی ثابت شده است. به ویژه آنکه مذاکرات وین نیز هشتم آذرماه آغاز خواهد شد و ایران با این اقدام اخیر به خوبی نشان داد که به هیچ از حق قانونی خود نخواهد گذشت و حتی ابایی از درگیری نظامی مستقیم با آمریکا ندارد. اقدام مقتدرانه سپاه پاسداران در دریای عمان می تواند هشداری برای ایران ستیزان و جنگ طلبان واشنگتن نیز تلقی شود که در روزهای اخیر در حال القا کردن این موضوع به دولت بایدن هستند که آمریکا باید ترس ایران از حمله نظامی را برگرداند؛ غافل از اینکه حادثه اخیر بیش از هر زمان دیگری قدرت پوشالی آمریکا در دنیا به نمایش گذاشت و مهر تایید دیگری به سخنان نوروزی رهبر معظم زد که فرمودند:شرایط نسبت به سال ۹۴ تغییر کرده اما این تغییر به نفع ایران بوده نه آمریکا.
سایر اخبار این روزنامه
واشنگتن با محک‌زدن تهران به دنبال چیست؟ تحریک ایران با نفت‌دزدی محمدعلی وکیلی روایت یک دیدار سبد معیشت ۱۱ میلیون و ۴۷۹ هزار تومان دستمزدی که برای ۱۰ روز کفاف می‌دهد سرنوشت ۱۷ تحقیق و تفحص در مجلس یازدهم به کجا رسید؟ نمایش تحقیق و تفحص از جیب مردم چرا بدون بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها هوای تهران هرروز آلوده‌تر می‌شود؟ وضعیت بد اقتصادی مردم و افزایش آلودگی هوای تهران روند مذاکرات هسته‌ای پیچیده‌تر شده است؟ شکست دموکرات‌ها و کار سخت احیای برجام امدادرسانی به ۱۴۱ نفر درپی وقوع سیل و آبگرفتگی در هفت استان کشور باران امید در شهرهای ایران در بازدیدی ۳ ساعته انجام شد ضرب‌الاجل «اژه‌ای» برای تعیین و تکلیف کالاهای دپو شده احمد خاتمی: شرط مذاکره لغو همه تحریم‌هاست تمام خارجی‌ها در دسترس تیم‌های آسیایی قانون جدید AFC علیه تیم‌های ایرانی! افشاگری پشت پرده تامین کسری بودجه چگونه بورس را بحرانی کرد؟ فلاحت‌پیشه: بازگشت آمریکا به برجام برای استفاده از مکانیسم ماشه خطرناک است اطلاعات سپاه: سرشاخه‌های قیام سپید بازداشت شدند