پیکان اتهام «جمعه خونین» بغداد به سمت الکاظمی

یک روز پس از به خشونت کشیده شدن تجمع مسالمت آمیز معترضان به نتیجه انتخابات عراق که دست‌کم یک کشته و ۱۲۵ تن زخمی شدند، انگشت‌ها به سمت نخست‌وزیر عراق است. جریا‌ن‌های معترض به نتیجه انتخابات، نیرو‌های امنیتی را مقصر نمی‌دانند، ولی می‌گویند برخی جریان‌های منتسب به مصطفی الکاظمی در داخل امنیتی‌هاپشت حوادث روز جمعه بغداد هستند. به گزارش «جوان»، معترضان به نتیجه انتخابات عراق که تجمع روز جمعه آن‌ها به طرز مشکوکی رنگ خون گرفت، دیروز به سمت منطقه «الخضرا» تظاهرات کردند. گزارش شده که آن‌ها مجدداً چادر‌های تحصن برپا کرده‌اند. معترضان همچنین برای چندمین روز متوالی، دیروز مسیر بغداد-کرکوک را بستند. حالا مطالبه متحصنین دو چیز است؛ اول بازشماری دستی نتیجه انتخاباتی که می‌گویند شمارش ماشینی آن، به تقلب گسترده کشیده شده و دوم، روشن شدن ابعاد پرونده حمله مشکوک عصر جمعه به تجمع اعتراضی آنها.
عصر جمعه، معترضان به نتیجه انتخابات پارلمانی در یک تجمع گسترده در بغداد حاضر شدند که این تجمع به طرز مشکوکی به خشونت کشیده شد. معترضان، تظاهرات خود را از مقابل ساختمان وزارت برنامه‌ریزی بغداد آغاز کردند، ولی هنوز لحظاتی از شروع تظاهرات نگذشته بود که به روی آن‌ها آتش گشوده شد. صحنه‌های منتشر شده، درگیری نیرو‌های امنیتی با معترضان را نشان می‌دهد، ولی آن‌ها می‌گویند که بخش‌هایی از نیرو‌های امنیتی که از مقامات بالادستی و مافوق دستور داشته‌اند، به سمت تظاهر‌کنندگان شلیک کرده‌اند که باعث زخمی شدن دست‌کم ۱۲۵ نفر شده که حال برخی از آن‌ها وخیم گزارش شده و یک نفر نیز کشته شده است. برخی منابع، شمار قربانیان را سه نفر و شمار زخمی‌ها را تا ۳۴۶ نفر هم گزارش کرده‌اند.
در حالی که معترضان چند روز است در نقاط مختلف عراق، مسالمت‌آمیز به نتیجه انتخابات ۱۰ اکتبر اعتراض می‌کنند، شواهد نشان می‌دهد که شلیک مستقیم گلوله به معترضان در جریان اعتراضات روز جمعه، آن‌ها را تحریک به رویارویی کرده است. فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، صحنه‌هایی از حمله به معترضان با ماشین‌های آب‌پاش نشان می‌دهد که همزمان، معترضان نیز به آن‌ها سنگ پرتاب می‌کنند. در اقدامی کاملاً مشکوک، چادر‌های تحصن‌کنندگان معترض به نتیجه انتخابات، در جریان وقایع عصر جمعه به آتش کشیده شد. صابرین‌نیوز هم ویدئویی منتشر کرده که به گفته این پایگاه خبری، شماری به حشدالشعبی توهین می‌کنند. صابرین‌نیوز، گفته که این نیرو‌ها وابسته به مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق هستند. همچنین فیلم‌هایی البته تأیید نشده از سوزاندن عکس شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس در وقایع عصر جمعه منتشر شده که به پیچیدگی آن اهداف حمله‌کنندگان به معترضان افزوده است.
نخست‌وزیری را فراموش کن!


بعد از حوادث روز جمعه، گروه‌های مختلف عراقی حمله به معترضان به نتیجه انتخابات را محکوم کردند. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق شامگاه جمعه با فرماندهان امنیتی تشکیل جلسه داد و دستور داد تحقیق و تفحصی جامع در خصوص این حوادث انجام شود. هیئت حشدالشعبی هم حمله به معترضان را «غیر قابل توجیه» خوانده و ضمن درخواست از معترضان برای تضمین دست یافتن به خواسته‌های‌شان به روش مسالمت‌آمیز، از نیرو‌های امنیتی خواست با حرفه‌ای‌گری از خشونت خودداری کنند و عوامل حوادث جمعه مجازات شوند. «قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق با صدور بیانیه‌ای پنج ماده‌ای، استفاده نیرو‌های امنیتی از سلاح مقابل معترضان را محکوم کرده و ضمن درخواست برای مجازات «افرادی که اقدام به تیراندازی کردند و تظاهرات‌کنندگان را کشتند» خواستار این شده که «کسی که دستور این [تیراندازی را]صادر کرده، هر آن که باشد، به سزای اعمالش برسد.» این بیانیه به شخص خاصی اشاره نمی‌کند، ولی تأکید می‌کند: «ما ابداً به هیچ تلاشی برای پنهان کردن دستوردهنده و انجام‌دهنده این اقدامات راضی نخواهیم بود.» این بیانیه از تمام تظاهرات‌کنندگان خواسته خویشتنداری کنند و خطاب به نیرو‌های امنیتی، از آن‌ها خواسته «در کنار مردم‌شان بایستند و ابزاری برای اجرای دستورات خبیثانه و غیرقانونی به منظور هدف قرار دادن برادران تظاهرات‌کننده‌شان نباشند.» برخی دیگر از گروه‌های معترض عراقی، به شکل آشکارتری نخست‌وزیر عراق را مسئول حمله جمعه عصر به معترضان می‌دانند. کتائب حزب‌الله عراق، الکاظمی را مسئول «دستور تیر‌اندازی به اعتصاب‌کنندگان بی سر‌پناه و غیر مسلح و ریختن خون‌شان» می‌داند و اعلام کرده که «الکاظمی و تیمش خواهان بردن کشور به بیراهه هستند.» «ابوآلاء الولائی»، دبیرکل گردان‌های سیدالشهدا هم در یک توئیت خطاب به الکاظمی نوشت باید فکر نخست‌وزیری دوباره را فراموش کنی. او نوشته است: «به تعداد گلوله‌های پلیدی که دستور دادی به پیکر شهروندان شلیک شود و به حجم آه خانواده‌های شهدا که در نزدیکی دروازه‌های منطقه الخضرا به زمین افتادند و به تعداد اخلاق نیکویی که مجاهدان غیور مزین به آن هستند به تو می‌گویم باید دو موضوع را فراموش کنی؛ نخست اینکه کمدی نخست‌وزیری دوباره تو تکرار نخواهد شد و دوم اینکه حتی به منصب پیشین خود بازنخواهی گشت.»
شلیک ۳ گلوله به عضو حشدالشعبی
یکی از معترضان که قربانی حمله مشکوک جمعه عصر نیرو‌های امنیتی شد، «عبداللطیف ماجد الخویلدی» معاون فرمانده تیپ ۴۲ سازمان حشدالشعبی، از فرماندهان عصائب اهل‌الحق است که به ضرب سه گلوله، شهید شد. جسد او همان روز جمعه در جریان اعتراضات تشییع شد. «محمد صادق الهاشمی» رئیس مرکز پژوهش‌های «العراق» گفته که تصور نمی‌کند که هدف قرار دادن این فرمانده در میان صد‌ها تظاهرکننده تصادفی باشد. محمدعلی الحکیم، کارشناس عراقی هم در گفتگو با «آنا» گفته که دولت بی‌دلیل خود را وارد تقابل با معترضانی کرد که به‌طور مسالمت‌آمیز تجمع کرده بودند. او می‌گوید که تیراندازی افراد ناشناس به‌سوی مردم از قبل برنامه‌ریزی شده بود و در واقع دولت نیروی ویژه خود را برای سرکوب تظاهرکنندگان گسیل داشت و الکاظمی به‌عنوان فرمانده کل نیرو‌های مسلح مسئول کشتار تظاهرکنندگان است. او تأکید می‌کند: «بدون تأیید وی نمی‌توان از گلوله‌های واقعی علیه معترضان استفاده کرد.»