توان دفاعي ايران قابل مذاکره نيست

سخنگوي دولت با تاکيد بر اينکه داعش يک پديده تروريستي است که‌امنيت منطقه را مخدوش کرده است گفت. اقدام سپاه نشان داد، جمهوري اسلامي‌ايران در راه مبارزه با تروريست‌ها همواره‌امنيت منطقه را در صدر برنامه‌هاي خود دارد.
 کشورهاي همسايه از اقتدار ملي ايران بايد خرسند باشند و احساس آرامش کنند.به گزارش ايسنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبري با بيان اينکه بايد قدردان اين فعاليت‌ها باشيم، افزود: در کنار اين اقدام نظامي‌فعاليت‌هاي امنيتي از سوي سربازان خوش نام، اما گمنام امام زمان (عج) در اين ايام انجام گرفت و شناسايي کانون‌هاي وارداتي از اين مجموعه تروريستي و برخورد با آنها اين اقدام نظامي‌را تکميل کردند.
سخنگوي دولت درباره نظر دولت درخصوص ادامه برنامه‌هاي موشکي کشور گفت: رئيس جمهور با صراحت اعلام کردند که دولت از همه فعاليت‎هاي موشکي سپاه و نيروهاي مسلح کشورمان پشتيباني کرده و هيچ محدوديتي براي تقويت بنيه دفاعي و افزايش توان موشکي کشور قائل نيست و از هر نوع فعاليتي از جمله فعاليت‌هاي مطالعاتي‌، اجرايي و آزمايش موشکي دفاع مي‌کند. توان دفاعي ما قابل مذاکره، ‌مماشات و انعطاف با هيچ يک از دولت‌هاي زياده خواه از جمله‌امريکاي روسياه نيست. آمريکا ادعاي حقوق بشر دارد،‌ اما از دولت‌هاي ارتجاعي منطقه از جمله عربستان حمايت مي‌کند.وي در پاسخ به اين که آيا برجام محدود کننده برنامه دفاعي کشور است، گفت: برجام محدود کننده فعاليت‌هاي دفاعي و موشکي ما نيست، ‌زيرا برجام فقط توافقي در حوزه مسائل هسته‌اي بود.سخنگوي دولت در مورد وضعيت موسسه مالي ثامن اظهار کرد: بانک مرکزي در دولت يازدهم دو تعهد ساماندهي بازار غير متشکل پولي و سازمان‌هايي که فاقد مجوز لازم و کافي هستند و همچنين تقويت نظام بانکي و ادغام بانک‌ها و موسسات را بر عهده گرفته است که اين تعهدات هم در شوراي عالي امنيت ملي به تصويب رسيده است. البته در راه ادغام موسسات مالي يک مقاومت‌هايي انجام مي‌شود که آثارش را بر روي سپرده گذاران به جا مي‌گذارد.نوبخت با اشاره به اينکه تحريک سپرده‌گذاران براي جلوگيري از اقدامات بانک مرکزي قابل قبول نيست،‌ خاطر نشان کرد: بانک مرکزي هم بايد برنامه‌هاي خود در جهت تقويت نظام بانکي و ادغام موسسات مالي را به مردم دقيق اطلاع رساني کند. من به همه سپرده گذاران در اين موسسات اطمينان مي‌دهم که نگران نباشند، زيرا بانک مرکزي در جهت استيفاي حقوق آنها اقدام مي‌کند. البته در هيچ کجاي دنيا، هيچ بانکي نمي‌تواند همه پول‌هاي سپرده گذاران را يکجا به همه آنها برگرداند، ‌زيرا اين منابع را در محل‌هاي مختلف سرمايه گذاري مي‌کنند.وي در پاسخ به اينکه آيا بانک مرکزي برنامه‌اي براي اعلام بانک‌ها يا موسسات در معرض خطر دارد، گفت: وظيفه بانک مرکزي اين است که در جهت رفع مشکلات موسسات اقدام کرده و بايد در اين زمينه هدايت و نظارت داشته باشد. به جاي اينکه بانک مرکزي به دلهره عمومي‌دامن بزند، ‌وظيفه دارد که مشکل موسسات را حل کند. يکي از راه‌هاي رفع اين مشکل اقدام موسسات مالي است. از سويي رسانه‌ها بايد آرامش را در جامعه ايجاد کنند و نبايد احساس ناامني در سپرده گذاران ايجاد شود.نوبخت در خصوص کابينه دولت دوازدهم و ميزان تغييرات کابينه نسبت به دولت يازدهم نيز تصريح کرد: عددهايي که در مورد ميزان تغيير کابينه بيان مي‌شود،‌ گمانه زني است. رئيس جمهور مصمم است به مطالبات مردم پاسخ بگويد و تلاش مي‌کند کابينه کارآمد هماهنگ‌تر،‌ با نشاط‌تر و موثرتر را شکل بدهد. رئيس جمهور اکنون همه اظهار نظرها را مي‌شنود و نهايتا آنچه را که خودش در برابر مردم تعهد داده است را انجام مي‌دهد. همانطور هم که همه دولت‌ها از حمايت رهبري بهره برده‌اند، دولت دوازدهم هم از حمايت‌هاي رهبري استفاده مي‌کند تا به مطالبات مردم پاسخ دهد.
سخنگوي دولت در پاسخ به اين که آيا طرح تحول سلامت در دولت دوازدهم ادامه مي‌يابد،‌خاطر نشان کرد: اين طرح ادامه مي‌يابد. در سه سال گذشته بيش از 48 هزار و 500 ميليارد تومان براي اين طرح سرمايه گذاري کرديم که البته شايد با کمي‌صرفه جويي بيشتر مي‌توانستيم عمل کنيم. اکنون اين طرح با همکاري سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت و وزارت کار بازبيني و چارچوب خدمات طرح تحول سلامت نيز مشخص شده تا اين طرح با دقت و کارآمدي بيشتري اجرا شود. معوقات طرح تحول سلامت نيز پرداخت مي‌شود.نوبخت در مورد اين که برخي معتقدند با تحريم‌هاي جديد آمريکا بايد از اقتصاد برجام‌زدايي کرد گفت: قبول کنيم هيات حاکمه‌امريکا نسبت به برجام موضع منفي دارد. بعد از استقرار اين هيات حاکمه آنها متوجه شدند به تنهايي نمي‌توانند برجام را حذف کنند زيرا پنج کشور بزرگ ديگر هم در اين زمينه صاحب راي هستند، بنابراين مواضع خود را تعديل کردند اما نوع نگاه آنها به برجام تغيير نکرد و هر اقدامي‌که توانستند در اين زمينه انجام دادند.