آقایان دایی و عزیزی! اگر جای اسکوچیچ بودید در مورد طارمی چه تصمیمی می‌گرفتید؟

آفتاب یزد- گروه شبکه: تیم ملی ایران باید امروز پنجشنبه، در پنجمین بازی از مرحله انتخابی جام جهانی به مصاف لبنان برود. دیداری خارج از خانه که نتیجه‌اش تاثیر زیادی در سرنوشت ایران برای رسیدن به جام جهانی دارد. با این حال و با وجود چین بازی مهمی، تیم ملی، همچنان اسیر داستان خط خوردن مهدی طارمی از تیم ملی است. داستانی که آغازش با مصاحبه اسکوچیچ با رسانه‌ای کروات بود که گفته بود؛ بازیکنان ایرانی تاکتیک‌پذیر نیستند و باید به آن‌ها آموزش داد. مهدی طارمی هم پاسخ او را داده و گفته که تاکتیک‌پذیر هستند، ولی مشکل جای دیگری است. همین مسئله باعث ایجاد کدورت شد و مهدی طارمی از تیم ملی برای دو بازی حساس با لبنان و سوریه خط خورد. بعد از این مورد، فضای فوتبال ایران دو قطبی شد و عده‌ای حق را به سرمربی تیم ملی و عده‌ای دیگر، حق را به مهدی طارمی داده اند.
> او در این حد نیست!
اما گویا این ماجرا سر دراز دارد که هنوز هم تمام نشده و درباره آن حرف می‌زنند. اخیرا هم علی دایی و خداداد عزیزی از بازیکنان سابق فوتبال به اسکوچیچ سرمربی فوتبال ایران به خاطر این کارش تاخته‌اند. به گزارش تسنیم، علی دایی درباره اختلافاتی که اخیراً میان مهدی طارمی و دراگان اسکوچیچ ایجاد شده است، گفت: مطمئناً
اگر بازیکنانی مثل مهدی طارمی نبودند موفقیت‌هایی که اسکوچیچ اخیراً به دست آورده است، اتفاق نمی‌افتاد. شما باید این را حساب کنید که طارمی در بازی‌هایی که تیم ملی در مرحله قبل و همین مرحله انجام داد، چند گل زده و چند پاس گل داده است. باید ارزش بازیکنان بزرگ تیم ملی را بدانیم و این مسائلی که به وجود آمده است به هیچ عنوان قابل قبول نیست. طارمی حق داشت که در این مورد صحبت کند. وی در ادامه با انتقاد از سرمربی تیم ملی تصریح کرد: اسکوچیچ بدون شک در دنیای فوتبال مربی بزرگی نیست که بخواهد از تاکتیک‌ناپذیری یا تاکتیک‌پذیری بازیکنان ایرانی صحبت کند. به اعتقاد من اولین اشتباه را سرمربی تیم ملی انجام داد که در مورد بازیکنان ایرانی صحبت کرد. بدون شک اسکوچیچ نبایدیادش برود که در ایران در کجاها و در کدام تیم‌ها مربیگری کرده و با چه کارنامه‌ای به تیم ملی رسیده است. دایی با بیان اینکه فدراسیون فوتبال باید این موضوع را بهتر مدیریت می‌کرد، اظهار داشت: باید جلسه‌ای را برگزار می‌کردند تا مهدی طارمی با کادر فنی تیم ملی حرف‌های‌شان را بزنند و این مشکل برطرف شود. اسکوچیچ در اندازه‌ای نیست که بخواهد در مورد تاکتیک‌ناپذیری بازیکنان ایرانی صحبت کند. وی خاطرنشان کرد: اگر کارلوس کی‌روش یا یک مربی بزرگ و کارنامه‌دار چنین صحبت‌هایی را انجام می‌داد شاید می‌گفتیم که آن‌ها چیزهایی دیده‌اند و در این مورد نظر داده‌اند، ولی آقای اسکوچیچ! شمایی که در تیم مطرحی مربیگری نکرده‌اید نباید چنین حرف‌هایی را بزنید تا در این موقعیت حساس شرایط تیم ملی با مسائل چالش‌برانگیز مواجه شود. اگر هم بازیکن ایراد دارد مربی باید با بچه‌های تیمش کار کند نه اینکه بخواهد مسائلی را عنوان کند که تیم وارد حاشیه شود. همین بازیکنان ایرانی بودند که سرمربی تیم ملی را در چنین موقعیتی قرار دادند و فکر می‌کنم حرف‌هایی که اسکوچیچ زد از روی بی‌تجربگی بود.


> اسکوچیچ مرتکب اشتباه شد
چندی پیش هم خداداد عزیزی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران در واکنش به خط خوردن نام طارمی توسط اسکوچیچ گفت: به نظرم اسکوچیچ مرتکب اشتباه شد، چون مطمئناً طارمی به عنوان یک بازیکن کلیدی می‌تواند تاثیر زیادی در موفقیت تیم ملی داشته باشد. خداداد عزیزی اظهار داشت: همانطور که اسکوچیچ می‌تواند آزادانه درباره تیم ملی ایران و بازیکنان شاغل در این تیم صحبت و نظرش را مطرح کند، مهدی طارمی و سایر بازیکنان هم می‌تواند بدون هیچ منعی درباره تیم ملی نظر شخصی خود را بیان کنند. وی ادامه داد: طارمی اشتباهی مرتکب نشده که به واسطه آن فرصت حضور در تیم ملی را از دست بدهد بلکه اسکوچیچ مرتکب اشتباه بزرگی شد و قطعاً در صورت پافشاری بر این نظر تیم ملی ملی متضرر خواهد شد. بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران با انتقاد از افرادی که اقدام اسکوچیچ را با تصمیمات انضباطی کارلوس کی‌روش مقایسه می‌کنند، گفت: واقعا جای تعجب دارد، برخی فقط دنبال پاک کردن صورت مسئله هستند. کی‌روش برابر بی‌انضباطی مقاومت می‌کرد و سخت‌گیری او تا جایی بود که بازیکنانی که مرتکب بی‌انضباطی می‌شدند را از تیم ملی خط می‌زد، اما فراموش نکنیم، امروز طارمی بی‌انضباطی نکرده، او از حق آزادی بیان خود استفاده و نظرش را عنوان کرده؛ تفاوت بسیار زیادی میان این دو اتفاق است. خداداد عزیزی گفت: آدرس غلط دادن به تیم ملی نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه مشکل را بیشتر می‌کند. برخی در این میان به جای نگاه منطقی و عاقلانه صرفاً به دنبال برافروختن آتش اختلاف هستند. امروز نه تنها طارمی بلکه تمام بازیکنان تیم ملی این حق را دارند که درباره تیم ملی صحبت کنند، همانطور که سرمربی تیم ملی حق دارد نظر شخصی‌اش را بیان کند. بازیکن سابق تیم ملی در پایان گفت: خط خوردن طارمی از تیم ملی بازی خطرناکی است و به هیچ عنوان به سود تیم ملی نیست، به همین دلیل به نظرم باید هر چه سریعتر این موضوع برطرف شود تا فوتبال ملی متضرر نشود.
> تیم ملی به طارمی نیاز دارد
اما دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان در نشست خبری پیش از دیدار با لبنان درباره‌عدم دعوت مهدی طارمی به اردوی این تیم یادآور شد: «تیم ملی ایران به همه تعلق دارد و متعلق به یک مربی یا بازیکن خاص نیست. مهدی بازیکن فوق‌العاده‌ای است و ما به او نیاز داریم، اما ارزش‌هایی هم وجود دارد که باید به آن‌ها احترام می‌گذاشتیم.»
> ماجرای تماس‌های بی‌پاسخ
گفتنی است که برای حل این مشکل تلاش‌های بسیاری صورت گرفت که یکی از آن‌ها زنگ زدن‌های اسکوچیچ به مهدی طارمی بود. سرمربی تیم ملی برای اینکه سوء تفاهم به وجود آمده را برای مهدی طارمی توضیح دهد در چند نوبت به او زنگ می‌زند، ولی مهاجم تیم پورتو، تماس‌های سرمربی تیم ملی ایران را بی‌پاسخ می‌گذارد. در ادامه دراگان اسکوچیچ از کریم باقری، اسطوره فوتبال پرسپولیس و دستیارش در تیم ملی، می‌خواهد که به مهدی طارمی زنگ بزند و شرایط را برای او توضیح دهد. اتفاق مهم، اما اینجاست که مهدی طارمی، تماس کریم باقری را هم بی‌پاسخ می‌گذارد. به گزارش فرارو نکته قابل تامل ماجرا اینجاست که این ماجرا به برنامه فوتبال برتر با اجرای محمدحسین میثاقی هم کشیده شد و عنوان شد که مهدی طارمی جواب تلفن کریم باقری را نداده است. در عین ناباوری، اما مهدی طارمی در همان برنامه، پیامی برای محمدحسین میثاقی، مجری برنامه فوتبال برتر ارسال می‌کند و می‌گوید «به خدا شماره کریم باقری را نداشت وگرنه حتما جواب می‌دادم». حال، اما این پرسش مطرح می‌شود که چطور مهدی طارمی شماره یک مجری تلویزیون را در گوشی‌اش سیو دارد، ولی شماره مربی‌اش در تیم ملی که سال‌ها با او در فوتبال ایران کار کرده را ندارد؟
از سوی دیگر در پی انتقادهای علی دایی و خداداد عزیزی از اسکوچیچ، یکی از ستاره‌های سابق فوتبال ایران که نمی‌خواست نامش فاش شود در این مورد به خبرورزشی گفت: نظر همه این عزیزان محترم است و طبعا مهدی طارمی هم بازیکن بسیار بزرگی است که برای فوتبال ایران در اروپا آبرو کسب کرده است، اما سوال من فقط این است که اگر دایی و خداداد جای اسکوچیچ بودند، در مورد مهدی طارمی چه تصمیمی می‌گرفتند؟ وی اضافه کرد: اسکوچیچ شخصا به طارمی زنگ زده که کاری به درست یا غلط بودن این کار ندارم، ولی سوالم این است که اگر دایی و خداداد خودشان بودند و طارمی این رفتار را می‌کرد و بعد با او تماس می‌گرفتند و تلفن را پاسخ نمی‌داد واکنش این دو بازیکن بزرگ چه بود؟