لرزه بر پیکر هرمز

خبر دو زمین لرزه روز گذشته هرمزگان قبل از این که به رسانه‌های رسمی راه پیدا کند، شبکه‌های اجتماعی را به شدت تکان داد. تکان خوردن شدید کامیون‌ها در جاده‌ها، ریزش کوه‌ها و وحشت مردم از احتمال اتفاقی ناگوارتر از آن چه روی داده بود همه کاربران را حیرت زده کرد. مرکز لرزه‌نگاری اعلام کرد دو زلزله ۶/۴ و ۶/۳ ریشتری ساعت‌های ۱۵:۳۶ و ۱۵:۳۷ استان هرمزگان را به لرزه درآورد و در استان‌های کرمان، فارس و جزایر تنگه هرمز، کیش و قشم و کشور‌های امارات و عربستان هم احساس شده است. ۱۱‌پس‌لرزه زمین لرزه هم تا ساعت‌۱۹ شب گذشته به وقوع پیوست. تا لحظه تنظیم خبر اعلام شد که یک نفر در جریان حادثه فوت و ۱۷ نفر هم مصدوم شدند. هرچند منابع غیررسمی شمار قربانیان را دو نفر اعلام کردند. همزمان با وقوع زمین لرزه در هرمزگان، که در اعماق ۱۸ و ۱۰‌کیلومتری زمین اتفاق افتاد مردم سراسیمه‌از ساختمان‌ها خارج شده و خود را به فضای باز رساندند. همزمان تیم‌های امداد و نجات هم خود را به نقاط حادثه دیده رساندند.
هر چند تجربه وقوع زمین‌لزره‌های مدام در کشور این امکان را فراهم کرده که بسیج نیرو‌های امداد در کمترین زمان ممکن شود با این حال رئیس‌جمهور ضمن صدور دستور رسیدگی به وضعیت حادثه دیدگان، معاون اول خود را هم راهی مناطق حادثه دیده کرد. آن‌گونه که گزارش شده فاصله مرکز زلزله تا بندرعباس، حدود ۴۳‌کیلومتر بوده است. جعفر‌میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور درباره آمار فوتی‌ها اعلام کرد که یک جوان ۲۲‌ساله براثر سقوط چراغ برق در بندرعباس دچار حادثه شد و فوت کرد.
مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس هم شمار مصدومان تا لحظه تنظیم خبر ۱۷‌نفر اعلام کرد. فرماندار بندرعباس هم اعلام کرده که برخی ساختمان‌ها دچار ترک خوردگی و ریزش شده و برق و اینترنت نقاطی از شهر هم قطع شده است.
ایرج روحی، رئیس پایگاه اطلاعات لرزه‌ای مرکز لرزه‌نگاری کشوری هم در توضیح بیشتر اعلام کرد که زمین لرزه نزدیک گسل «زاگرس بلند» بود و احتمال می‌رود که زمین لرزه اصلی در این استان بوده‌است. وی ادامه داد که سابقه‌ای ندارد در این منطقه سونامی رخ دهد و احتمال اینکه در این منطقه سونامی رخ دهد کم است؛ چرا که اگر زمین لرزه در دریای عمان اتفاق می‌افتاد احتمال سونامی هم وجود داشت. مختار سلحشور، مدیرعامل هلال احمر هرمزگان دو ساعت بعد از حادثه اعلام کرد که در بندرعباس خسارت جدی گزارش نشده، اما در مناطق دیگر گزارش‌های مردمی حکایت از شدت خرابی‌ها می‌دهد که ارزیابی‌ها در این باره ادامه دارد.
رضا مدرس، جانشین ستاد بحران استانداری هرمزگان، اما اعلام کرده که در بخش خین منازل مسکونی خسارت جدی دیده است. دوستی، استاندار هرمزگان هم اعلام کرد که تمام کادر پزشکی استان به مراکز درمانی فراخوانده شدند و اماکن ورزشی برای اسکان کسانی که قصد دارند شب را بیرون از منزل سپری کنند، آماده شد. ولی‌پور رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر هم ساعت‌۱۸ روز گذشته اعلام کرد که از ۱۳۶‌روستای منطقه خین بررسی ۵۴‌روستا انجام شده است.