بازدید شبانه معاون اول رئیس‌جمهور و وزرای بهداشت و نیرو ‌از مناطق زلزله‌زده ساعاتی بعد از حادثه


شامگاه یکشنبه در شرایطی که تنها ساعاتی از زلزله شدید 6.4 و 6.3 ریشتری در هرمزگان می‌گذشت در پی دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری وضعیت زلزله زدگان، معاون اول رئیس‌جمهور به همراه وزرای بهداشت و نیرو عازم این مناطق شد و به صورت شبانه و تا بامداد به دیدار زلزله زدگان در مناطق روستایی و عیادت از مصدومان حادثه پرداخت. به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، محمد مخبر که به همراه وزرای نیرو و بهداشت ساعت 23 و 30 دقیقه یکشنبه به بندرعباس سفر کرده بود، بلافاصله پس از ورود به فرودگاه بندرعباس، به همراه وزرا، استاندار هرمزگان و جمعی از مسئولان استانی به بخش فین، کانون دو زمین لرزه شدید دیروز سفر کرد. وی از روستای گیشان غربی که خسارت زیادی از دو زلزله دیروز دیده بود بازدید کرد و علاوه‌بر صحبت مستقیم با مردم خسارت‌دیده، در جریان آخرین وضع امداد به مردم این روستا قرار گرفت.
عیادت مخبر از مصدومان مناطق زلزله‌زده هرمزگان
معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه بازدید از مناطق زلزله‌زده هرمزگان سحرگاه دوشنبه با حضور در یکی از بیمارستان‌های بندرعباس از مصدومان زمین لرزه‌های عصر یکشنبه عیادت و با آنها گفت‌و‌گو کرد. وزیر بهداشت در این بازدید، معاون اول رئیس‌جمهور را همراهی کرد. مخبر همچنین از اسکان اضطراری مردم بندرعباس در ورزشگاه خلیج‌فارس این شهر بازدید کرد.


دستور مخبر برای ساماندهی فوری آثار زلزله
بر زندگی مردم
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در جلسه ستاد بحران استان هرمزگان با تاکید بر اینکه باید ظرف چند روز آینده آثار زلزله بر زندگی مردم را به صورت فوری ساماندهی کنیم، گفت: باید شرایطی فراهم شود که مردم بتوانند به زندگی عادی ادامه دهند و برای امور دیگر نظیر ساخت و سازها باید با بسیج امکانات در دراز مدت اقدامات لازم صورت گیرد و دولت نیز کمک‌ها و پشتیبانی لازم را انجام خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد مخبر با اشاره به بازدید خود از مناطق زلزله زده که از شامگاه یکشنبه تا بامداد دوشنبه انجام شد، افزود: خوشبختانه در این بازدیدها گلایه‌ای مبنی بر کمبود چادر وجود نداشت اما لازم است با فوریت نسبت به تامین تغذیه و سایر کمبودهای مردم زلزله زده اقدام شود چراکه به دلیل تخریب برخی منازل مسکونی امکان تهیه غذا و پخت و پز برای مردم وجود ندارد. مخبر با اشاره به مشکلات آب و برق چهار روستای بخش فین خاطرنشان کرد: به جز یکی از این روستاها که نیازمند اقدامات عمرانی است و ممکن است کمی طولانی‌تر شود، مشکل آب و برق بقیه روستاها باید با سرعت مرتفع شود. وی با اشاره به عدم دسترسی به اینترنت و قطع شبکه ارتباطی تلفن همراه اول در برخی مناطق زلزله زده، گفت: در این شرایط دانش‌آموزان ناچار هستند برای استفاده از اینترنت و شرکت در کلاس‌های درس مسافت طولانی را طی کنند که باید به این موضوع نیز با فوریت رسیدگی شود. معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه حضور مسئولان، مردم را دلگرم کرد، تأکید کرد: بنیاد مسکن فورا و به‌ سرعت، کار باز‌سازی و ترمیم را به عهده بگیرد و پیش از آغاز زمستان و بارندگی در این استان کار را آغاز کند. مخبر با بیان اینکه برخی از مردم دام‌های خود از دست داده‌اند که باید خسارات آنها را جبران کنیم، اظهارداشت: بنیاد برکت به میدان بیاید و مشکل کار مردم و اشتغال روستایی را رونق دهند.
بازدید معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نیرو
از روند تولید آب مرکز استان
همچنین معاون اول رئیس‌جمهور و علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در جریان بازدید از روند تولید آب مرکز استان، از بخش‌های مختلف آب‌شیرین‌کن یکصدهزار متر مکعبی بازدید و از نزدیک بر روند آب تولیدی آن نظارت کردند. مخبر در این بازدید با تاکید بر پایداری وضعیت آب مرکز استان افزود: خوشبختانه روند تامین آب در سایت یکصدهزار متر مکعبی با تمام ظرفیت در مدار است و نگرانی از بابت ایجاد خسارت و کمبود آب نیست. وزیر نیرو نیز در این بازدید گفت: تمامی امکانات برای تامین آب مناطق زلزله زده بسیج شده و مشکلی از نظر تامین آب به ویژه مرکز استان هرمزگان وجود ندارد.
افزایش مصدومان زلزله به ۹۹ نفر
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان از افزایش مصدومان زلزله در این استان به ۹۹ نفر خبرداد.
فاطمه نوروزیان گفت: از این ۹۹ مصدوم در حال حاضر ۱۰ نفر بستری هستند. ۸۸ نفر پس از دریافت اقدامات درمانی سرپایی مرخص شدند.به گفته وی، اغلب این افراد دچار
پیچ خوردگی و تنگی نفس شده‌اند. بیش‌تر مصدومان یا به علت اضطراب ناشی از زمین لرزه یا در هنگام ترک یا فرار از محل بوده است.گفتنی است، تنها فوتی این زلزله روز یکشنبه بر اثر سقوط تیر چراغ برق جان خود را ازدست داده بود.
توزیع بیش از ۱۶۰۰ چادر در میان زلزله‌زدگان
رئیس‌جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه اسکان اضطراری زلزله زدگان هرمزگانی آغاز شده است از توزیع و برپایی
۱۶۳۵ چادر در شهرهای مختلف استان هرمزگان خبر داد.کریم همتی، خاطرنشان کرد: از صبح دوشنبه نیز توزیع بسته‌های غذایی در بین آسیب‌دیدگان آغاز شد و تا‌کنون ۱۱۲ محموله غذایی ۷۲ ساعته در اختیار خانواده‌ها قرار گرفته است و توزیع این بسته‌های غذایی نیز تداوم دارد. همتی ادامه داد: چادرها و بسته‌های غذایی در گیشان غربی، آب شیرین، ذرتو بالا و پایین، چلو، گهره، قطب آباد، قره چاه، سرزه، رضوان، فین، رودشور، چاه کل، دره گز و بندرعباس توزیع شده است و سایر نقاطی که به بسته‌های غذایی و اسکان اضطراری نیاز دارند نیز شناسایی شده است و تمامی نیازمندی آنها تامین خواهد شد.
خسارت ۷۰۰ میلیارد تومانی به واحدهای مسکونی
و زیرساخت‌ها در استان هرمزگان
استاندار هرمزگان گفت: طبق برآورد صورت گرفته میزان خسارت زمین‌لرزه به واحدهای مسکونی و زیرساخت‌ها در استان هرمزگان بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان است. همچنین حدود سه هزار واحد مسکونی در روستاها و مناطق کانون این زلزله، نیازمند باز‌سازی، تعمیر و احداث هستند.
مهدی دوستی با بیان اینکه تاکنون ۲۵۰۰ تخته چادر جهت اسکان اضطراری در مناطق زلزله زده استان هرمزگان توزیع شده است و ۵۰۰ تخته چادر دیگر نیز توزیع خواهد شد، افزود: باز‌سازی منازل آسیب دیده و واحدهای تخریب شده به ویژه در روستاهای گیشان غربی و آب شیرین بخش فین شهرستان بندرعباس در اولویت قرار دارد.
پرداخت ۲۲۰ میلیون تومان وام و کمک بلاعوض
به زلزله‌زدگان هرمزگان
رئیس‌بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: هموطنانی که خانه‌های آنها در جریان زلزله هرمزگان تخریب یا دچار آسیب شده به هیچ عنوان نگران باز‌سازی خانه‌های خود نباشند و به هر نفر مجموعا ۲۲۰ میلیون تومان وام، کمک بلاعوض و کمک هزینه اسکان موقت پرداخت می‌شود. اکبر نیکزاد افزود: طبق آخرین میزان تسهیلات مصوب احتمالا ۱۵۰ میلیون تومان وام، ۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و
۲۰ میلیون تومان برای اسکان موقت به زلزله‌زدگان استان هرمزگان اختصاص پیدا می‌کند. رئیس‌ستاد بحران کشور نیز در جلسه ستاد بحران استانداری هرمزگان گفت: ۱۶۵ میلیون تومان وام روستایی و ۱۸۵ میلیون تومان وام شهری برای بافت‌های آسیب دیده در نظر گرفته شده است. اسماعیل نجار با اشاره اینکه مبلغ ۲۰ میلیون تومان به عنوان مسکن موقت در نظر گرفته شده است، افزود: کمک‌هایی شامل، چادر، تسهیلات ساخت مسکن، کمک‌های بلاعوض و باز‌سازی جایگاه‌های احشام در اختیار زلزله زدگان قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: مراحل ساخت و ساز بافت‌های آسیب دیده با موافقت معاون اول رئیس‌جمهور بزودی آغاز می‌شود. مهرداد حسن زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان نیز با بیان اینکه زلزله موجب تخریب
۳۰ منزل مسکونی در روستای گیشان غربی از توابع شهر فین شده است، گفت: ۷۰ درصد این منازل مسکونی، صد درصد تخریب شده است.
دستور ویژه فرمانده ناجا بر بسیج امکانات پلیس
در خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان هرمزگان
سخنگو و معاون اجتماعی نیروی انتظامی گفت: فرمانده ناجا از لحظات اولیه وقوع این حادثه دستورات لازم را به فرمانده و مسئولان انتظامی استان مبنی‌بر بسیج امکانات پلیس در خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان ابلاغ کرد.
حضور تیم‌های مهندسی نیروی دریایی سپاه
در مناطق زلزله‌زده هرمزگان
فرمانده نیروی دریایی سپاه هم گفت: تیم‌های مهندسی نیروی دریایی سپاه با ماشین‌آلات مهندسی و گروه‌های امدادی در منطقه زلزله‌زده حضور دارند و در صورت نیاز گروه‌های بیشتری اعزام خواهد شد.
استقرار نیروهای امدادی ارتش در هرمزگان
سخنگوی ارتش هم از استقرار بالگردها و نیروهای واکنش سریع در مناطق زلزله زده و آمادگی کمک‌دهی به مردم شریف هرمزگان خبر داد.
زلزله مهیبی بار دیگر فین را لرزاند
عصر دیروز بار دیگر زلزله پنج ریشتری بار دیگر شهر فین استان هرمزگان را لرزاند که بنا بر اعلام مدیریت بحران استانداری هرمزگان این زلزله تلفات جانی نداشته است.
گفتنی است، از زمان وقوع زلزله عصر یکشنبه در هرمزگان، بیش از 40 پس لرزه در این مناطق احساس شده است.
سایر اخبار این روزنامه