ژوبین صفاری این آب ماهی ندارد!

در علم مدیریت یکی از اصول اولیه‌ای که به آن پرداخته می‌شود مدیریت فرآیندی است. گاهی به غلط مدیریت در برخی از مسئولیت‌ها اینطور تعریف می‌شود که باید به صورت قاطع و یکباره درخصوص موضوع یا مشکلی تصمیم‌گیری شود. نمونه آن را بارها دیده‌ایم چنانچه تصویب ارز 4200 تومانی و یا افزایش یکباره قیمت بنزین از جمله آنها بود و در ادوار مختلف از این دست تصمیم ها به وفور دیده می‌شد. تبعات این نوع از تصمیم‌گیری‌ها در طول زمان تبدیل به بحران‌های عمیقی شده که حالا نمونه آن را در مشکل فرونشست و بحران آبی می‌توان دید.
درواقع عدم نگاه جامع و فرآیندی به تصمیم‌گیری‌ها در بلندمدت خسارت‌های جبران ناپذیری را به همراه داشته است. اعتراض کشاورزان و مردم اصفهان طی روزهای گذشته همان هشداری بود که کارشناسان سال‌ها در خصوص بحران و تنش آبی داده بودند و با جستجوی ساده می‌توان نمونه آن را یافت. شکی نیست که عبور از این بحران نه با معجزه‌ و نه با نبش قبر مقصران گذشته میسر نمی‌شود. هرچند که باید دلایل آن کارشناسی شود اما از دولت سیزدهم نیز نمی‌توان انتظار داشت که با دستورات ویژه‌ای بتواند مشکلات آبی چندین استان را که محصول سلسله تصمیم‌های اشتباه طی سال‌های گذشته بوده را برطرف کند. اما در این وضعیت چند نکته قابل تامل است. نخست اینکه برخورد حاکمیت با اعتراض‌های اصفهان بسیار سنجیده و پخته بود که می‌تواند مقدمه‌ای برای تغییر رویه‌های تصمیم‌گیری نیز باشد. یکی از وزارتخانه‌هایی که با این مسئله درگیر است وزارت نیرو است که اگر نخواهیم عملکرد وزیر فعلی را در دولت‌ محمود احمدی نژاد زیر ذره بین ببریم باید امیدوار باشیم که لااقل از اشتباهات گذشته درس گرفته باشد.
اما نکته مهمتر واکنش نمایندگان برخی از شهرها نسبت به اعتراض‌های اصفهان بود. واکنش‌هایی که بعضاً سنجیدگی لازم را نداشت. بردن موضوع به سمت اختلافات قومی و سوار شدن بر هیجاناتی از این دست نتیجه‌ای جز ضرر دیدن همه مردم ندارد. این واکنش‌ها، نوعی عقب ماندگی از شعور مردمی است که در اصفهان تیر مطالبتشان نه به سمت هموطنان خود که به سمت بی تدبیری‌های مدیریتی بود.
بنابراین برای عبور از از این بحران چاره‌ای نیست جز اینکه به علم و عالمان رجوع کنیم. در وهله نخست مدیریت فرآیند محور به ما می‌گوید که برای تصمیم‌گیری لازم است که مشکل و ریشه‌های آن شناسایی شود، از مسیرهای غلط برگشت و از متخصصان کارکشته فارغ از دیدگاه‌های کم ارزش سیاسی برای یک برنامه زمان‌بندی استفاده کرد. این یک موضوع ساده نیست. زیست میلیون‌ها ایرانی با خطر روبرو است و فرصت برای بی مدیریتی دوباره وجود ندارد. لازم است تا هر آبی که دستمان است را زمین بگذاریم و به مسئله کلان آب و بحران‌های ناشی از آن بپردازیم. تردیدی نیست تصمیم‌های آنی و غیرکارشناسی، اظهارنظرهای تنش‌آفرین برای کسب محبوبیت و از این دست اقدامات تنها وضعیت را بحرانی‌تر خواهد کرد. شاید باید گفت این آب یا این بی‌آبی جایی برای ماهی‌گیری شخصی، سیاسی و قومی نیست. کشتی جغرافیای ایران در تلاطم زیست محیطی قرار دارد و باید برای آن از هر پتانسیلی فارغ از حواشی بی‌خصایت استفاده کرد. برای این منظور لازم است تا همان‌طور که طرح کم خاصیتی مانند ممنوعیت شبانه لغو شد هر اقدام اشتباهی از دید کارشناسی زیان آور است، لغو و به جای آن تصمیم‌های کارشناسی گرفته شود. همچنین در جریان قرار گرفتن مردم در یک فضای شفاف ‌می‌تواند همراهی مردم را برای تبعات احتمالی آن به همراه داشته باشد.
سایر اخبار این روزنامه
چگونه سد سازی بی رویه و افزایش کشاورزی بحران آفرین شد؟ زیرپای خالی زمین ژوبین صفاری این آب ماهی ندارد! «ابتکار» راه‌های برون رفت صنعت توریسم از ورشکستگی را بررسی کرد نجات گردشگری در بزنگاه عبور از کرونا آیا کاهش یارانه اختصاص یافته در طرح‌های فصلی به نفع چرخه کتاب است؟ بندبازی با یار مهربان پوتین به دنبال چیست؟ نشانه‌های تدارک روسیه برای حمله به اوکراین آیا کاهش هزینه‌ها ممکن است؟ بودجه‌ریزی بر مبنای لابی‌گری تحلیل زبان بدن وزیر دفاع آمریکا هنگام صحبت کردن درباره ایران در منامه لحن «استین» تهدیدی بود؟ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز وارد تهران می شود سفر گروسی گره گشای تارو پود برجام؟ هم اندیشی رییس عدلیه با فراکسیون اصناف مجلس و اتاق اصناف: درپرونده‌های کثیرالشاکی زندانی کردن متخلف درابتدا موجب زیان شاکیان است با حضور ده متهم از رده‌های مختلف نظامی دادگاه رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراینی برگزار شد هم اندیشی رییس عدلیه با فراکسیون اصناف مجلس و اتاق اصناف: درپرونده‌های کثیرالشاکی زندانی کردن متخلف درابتدا موجب زیان شاکیان است چرا آژانس به ملاحظات امنیتی ـ هسته‌ای ایران بی‌توجه است؟