ادعای گروسی درباره نتایج سفر به تهران سفرم به ایران بی‌نتیجه بود

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نخستین اظهاراتش پس از بازگشت از ایران ادعا کرد که گفت‌وگوهای او درباره مسائل باقی‌مانده پادمانی «بی‌نتیجه» بوده است. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نخستین اظهاراتش پس از بازگشت از ایران ادعا کرد که گفت‌وگوهای او درباره مسائل باقی‌مانده پادمانی «بی نتیجه» بوده است.
به گزارش ایرنا، رافائل گروسی روز چهارشنبه با ایراد سخنانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد که «در تهران با محمد اسلامی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دیدارهایی داشتم.»
وی سپس مدعی شد: به رغم تمام تلاش‌های او، این مذاکرات و رایزنی‌های گسترده برای رسیدگی به مسائل پادمان‌های باقی‌مانده ایران که در دو گزارش آژانس به تفصیل آمده بود، بی‌نتیجه بود.
مدیرکل آژانس دوشنبه شب در صدر هیئتی به منظور گفت‌ وگو با مقام‌های کشورمان وارد تهران شد و مورد استقبال بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی قرار گرفت. وی روز سه‌شنبه با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه ایران در تهران دیدار کرد.


گروسی در نشست خبری مشترک با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نتیجه مذاکرات با وی را بسیار فشرده توصیف کرد و گفت: به دنبال آن هستیم تا کارها را تداوم ببخشیم و مناسبات را با این نگاه ادامه دهیم که بتوانیم زمینه‌های مشترکی را پیدا کنیم.
وی بیان کرد: موضوعاتی هست که ما و رئیس سازمان انرژی اتمی درحال بررسی آن هستیم و در همین سفر هدف ما این بود طوری چشم انداز برنامه هسته‌ای را تعریف کنیم که با توجه به تغییرات اقلیمی، به تولید انرژی پاک کمک کند و این انرژی پاک را بتوانیم در اختیار همه بگذاریم. این موضوعی بود که چند وقت پیش در نشست گلاسکو هم به طور مفصل درباره آن صحبت شد.
مدیرکل آژانس همچنین در مصاحبه‌ای در تهران، نتیجه دیدار با مقام‌های ایرانی را بسیار سازنده توصیف کرد و گفت رابطه میان آژانس و ایران دائمی و ادامه‌دار است.
وی در ادامه اظهارات امروزش در شورای حکام عنوان کرد که آژانس تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام را راستی‌آزمایی و نظارت کرد. با این حال، از آن تاریخ، این فعالیت ها به طور جدی در نتیجه تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهدات مرتبط هسته ای خود تحت برجام، از جمله پروتکل الحاقی، تضعیف شده است.
گروسی ادعا کرد: در غیاب دسترسی منظم آژانس به تجهیزات نظارتی و نظارتی خود در تمامی تاسیسات و مکان‌های ایران در رابطه با برجام، آژانس توافق موقتی را که در فوریه ۲۰۲۱ با ایران به دست آوردم، حفظ تداوم دانش را تسهیل می‌کند. با این حال، تمدید مکرر توافق، که اکنون برای حدود ۹ ماه برقرار است، به چالشی مهم برای توانایی آژانس برای بازگرداندن این تداوم دانش تبدیل شده است.
آژانس امیدوار است بتواند فعالیت‌های راستی‌آزمایی در ایران را که به موجب کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران کم شده از سربگیرد. جمهوری اسلامی ایران تاکنون دو نوع نظارت را در خصوص صنعت هسته‌ای خود پذیرفته بود. نظارت‌های پادمانی آژانس که مربوط به عضویت ایران در این نهاد است و دیگری نظارت‌هایی که در برجام فراتر از نظارت‌های پادمانی مورد قبول طرف ایرانی قرار گرفته بود.
جمهوری اسلامی ایران، نظارت‌های پادمانی خود را طبق روال ادامه می‌دهد و هیچ تغییری در این نوع نظارت‌ ایجاد نشده است. بنا بر اعلام مقامات کشورمان، تهران هیچ بحثی هم در این حوزه ندارد و کاملا همکاری‌های خود را ادامه می‌دهد.
اما بر اساس توافق برجام، بنا بود ایران محدودیت‌هایی را در برنامه هسته‌ای خود بپذیرد و طرفین غربی هم تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را کنار بگذارند. هنگامی که طرف غربی تحریم‌ها را لغو نکرد و اجرای آن‌ها ادامه یافت، ایران هم طبق قانون «اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها»، نظارت‌های فراپادمانی از جمله پروتکل الحاقی را کنار گذاشت.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در پیام تبریک به مناسبت هفته بسیج تاکید کردند مشکل‌گشایی در همه مسائل با همت بلند، درست‌اندیشی و توکل به خدا علیرضا صدقی پایان دوستی‌های انتخاباتی «ابتکار» دلایل افزایش نرخ دلار را بررسی کرد بازی ارز در زمین سیاست آرمان عبدالعالی صبح دیروز اعدام شد پایان تلخ قصه آرمان و غزاله پس از سقوط لیر مقابل دلار صورت گرفت رئیس‌ جمهوری در جلسه هیئت دولت: حقوق‌های نامتعارف در دولت و شرکت‌های دولتی قابل تحمل نیست ترامپ بدترین مواضع را علیه ایران داشته است جنگ سایه‌ها، ارثیه‌ای شوم برای بایدن ادعای گروسی درباره نتایج سفر به تهران سفرم به ایران بی‌نتیجه بود رئیس قوه قضاییه: احکام باید معقول باشد که منجر به شبهه نشود معاون اول رئیس جمهوری در جلسه ستاد تنظیم بازار: فروش و توزیع اینترنتی کالاهای اساسی با قیمت مصوب افزایش یابد عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی: نظرات پلتفرم‌های آگهی را اعمال کنید معاون سیاستگذاری وزارت اقتصاد: عزم دولت برای تصویب مالیات بر مجموع درآمد