دلار بازار آزاد چند نرخي شد

نرخ دلار، شامگاه يكشنبه در معاملات پشت‌خطي برخلاف بازار نقدي با افزايش همراه شد و با رسيدن به سطح ۲۹۵۵۰تومان ركورد جديدي ثبت كرد. روز گذشته نيز بازار ارز در انتظار سوت آغاز مذاكرات شد و بايد ديد در روزهاي آينده دلار چه روندي پيش خواهد گرفت.
در سومين روز پس از ابلاغ بخشنامه جديد براي فروش ارز مسافرتي براي مصارف ۲۵گانه، تقاضا براي خريد دلار در فردوسي و سبزه‌ميدان همچنان بالاست.
امتناع صرافان از فروش دلار به قيمت آزاد سبب شده است ابتكار عمل در اين حوزه به دست دلالان حاشيه خيابان بيفتد. در شرايطي كه سايت كانون صرافان قيمت دلار را در كانال ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان اعلام مي‌كنند، اما امتناع از فروش دلار از سوي صرافان سبب شده است قيمت‌هايي بالاتر در حاشيه خيابان اعلام شود.
قيمت دلار در سايت‌هاي اعلام قيمت در بازار آزاد در بيشترين ميزان ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است اما دلالان تا قيمت ۲۹ هزار و دويست تومان را نيز براي فروش اعلام مي‌كنند.


 يك صراف در فردوسي در خصوص شرايط فروش دلار مي‌گويد: ما چيزي به نام دلار در بازار آزاد نداريم، تا قبل از بخشنامه جديد ما دلار را با كارت ملي به فروش مي‌رسانديم و با ابلاغ بخشنامه تازه نيز طبيعي است كه طبق اين بخشنامه دلار به كساني فروخته مي‌شود كه كارت ملي، پاسپورت و ويزا و بليت سفر داشته باشند.
تخصيص ارز در سرفصل‌هاي خدماتي شامل ارز مسافرتي، زيارتي، درماني، دانشجويي و دانش‌آموزي، هزينه شركت‌هاي هواپيمايي ايراني، هزينه شركت‌هاي بيمه ايراني، هزينه شركت در نمايشگاه‌هاي خارجي، هزينه حقوق و مزاياي كاركنان خارجي شاغل در ايران، رانندگان ترانزيت، برگزاري همايش‌هاي بين‌المللي و اعطاي جوايز جشنواره‌ها، آزمايش‌هاي علمي و گواهينامه‌هاي بين‌المللي، خريد امتياز پخش فيلم، فرصت مطالعاتي، حق عضويت و ثبت‌نام در سازمان‌هاي بين‌المللي و چاپ مقالات علمي، شركت‌هاي اعزام‌كننده زائران به عتبات عاليات و عمره مفرده، ثبت‌نام در آزمون‌هاي بين‌المللي، حق‌الوكاله دعاوي خارجي، هزينه اشتراك شبكه‌هاي اطلاعاتي، شركت در دوره‌هاي آموزشي و پژوهشي خارج از كشور، شركت در امتحانات علمي و تخصصي خارج از كشور، خدمات كنسولي سفارتخانه‌هاي خارجي، هزينه‌هاي ارزي شركت‌هاي مسافرتي و گردشگري، هزينه‌هاي حمل و ترانزيت و توزيع محموله‌هاي پستي و تبديل مانده ريالي ناشي از خريد ارز اتباع خارجي و ارز ماموريتي، كمافي‌السابق و بدون تغيير در شرايط فروش ارز ادامه دارد، ضمن اينكه ميزان ارز مسافرتي و ارز مورد نياز براي شركت در دوره‌هاي آموزشي و پژوهشي نيز از ۲۰۰۰ يورو به ۲۲۰۰ يورو افزايش يافته است. 
 به گفته وي همين مساله سبب شده است بسياري از متقاضيان خريد دلار به دلالان حاشيه خيابان رجوع كنند و تقاضاي خريد دلار را داشته باشند. نكته مهم اما اينجاست كه در برخي نيز با بازارگرمي تلاش دارند قيمت را بالا ببرند.
 برخي فعالان بازار ارز در پاسخ به اين سوال كه آيا قيمت‌ها تاثيري از آغاز مذاكرات در وين گرفته‌اند يا خير، مي‌گويند: بازار ارز در وضعيتي خاص به سر مي‌برد و بسيار محتاط است از اين‌رو تا زماني كه نتيجه مذاكرات روشن نشود، بازار تغيير خاصي را تجربه نمي‌كند.
 ترفند خاصي كه برخي معامله گران به كار مي‌گيرند، انجام معاملات صوري براي قيمت دادن به بازار است. اين دسته افراد پيش از ساعت يازده صبح كه قيمت دلار در صرافي‌هاي بانكي اعلام مي‌شود در سقف قيمتي نسبت به معاملات صوري يا كاغذي اقدام مي‌كنند و پس از آن تلاش دارند نسبت به بالا نگه داشتن نرخ اقدام كنند.
 قيمت دلار اواخر هفته پيش از سقف ۲۹۳۰۰ تومان فاصله گرفت و درحالي كه تا ظهر روز يكشنبه بين ۲۹۰۵۰ تا ۲۹۱۵۰تومان نوسان داشت، اما از عصر در معاملات پشت‌خطي مجددا فاز افزايشي گرفت و نهايت با رسيدن به سطح ۲۹۵۵۰تومان بار ديگر ركورد بالاترين قيمت سال را شكست. بنابراين اگرچه به نظر مي‌رسيد باتوجه به فاصله كوتاه باقيمانده تا از سرگيري مذاكرات، معامله‌گران دست از خريد برداشته‌اند، اما روندها خلاف اين تصور بود.
در نهايت هشتم آذر ماه، بعد از حدود شش ماه توقف و بلاتكليفي، بالاخره روز موعود فرارسيد و تا ساعتي ديگر سوت آغاز مذاكرات دور هفتم برجام زده خواهد شد؛ اما حال‌وهواي بازار ارز همچون دوره‌هاي قبلي نيست و اين تعلل چند ماهه باعث شد، انتظارات منفي جاي اميد به برجام را بگيرد. بنابراين به دليل اينكه برخي معامله‌گران تحت تاثير اخبار چند ماه گذشته از مذاكرات پيش‌رو انتظار حصول توافق و لغو تحريم‌ها را ندارند، دلار هم مثل دفعات قبل نسبت به شروع اين نشست مهم واكنش مثبت نشان نداده و همچنان در مسير صعودي است.