آمریکا دو اصل تضمین دادن و راستی آزمایی را پذیرفته است

مذاکره کننده ارشد ایران در وین در گفت‌وگویی با شبکه الجزیره به سوالاتی درباره مواضع ایران در روند مذاکرات وین و لغو تحریم‌ها پاسخ داد.
به گزارش ایسنا، علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه الجزیره، در پاسخ به این سوال که خواسته تیم مذاکره کننده ایران در این اسناد پیشنهادی چیست، گفت: تاکید ما این است که در چارچوب برجام، تمامی مسائل مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ما باید تداوم داشته باشد. درباره تحریم‌ها نیز این طور است. هرگونه تحریم مغایر با مقررات برجام باید فورا لغو شود، همین طور تمامی تحریم‌هایی که مربوط به توافق هسته‌ای است. تمام تحریم‌هایی که تحت کارزار «فشار حداکثری» آمریکا اعمال شده یا بازگردانده شدند، باید فورا لغو شوند.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این که از نظر او این دور از مذاکرات چه نتیجه و چه دستاوردی داشته است، بیان کرد: ما طرح‌هایی پیشنهاد کردیم و از طریق آن‌ها نشان دادیم که ما نه تنها در مذاکرات، بلکه در طرح‌هایی که به طرف مقابل ارایه کرده‌ایم جدی هستیم. ما با این طرح‌ها عزم جدی‌مان برای رسیدن به یک توافق را نشان دادیم. طرح‌هایی که ارایه کرده‌ایم روی میز طرف مقابل مذاکرات است و قرار است به ما پاسخ دهند، البته پاسخی که با شواهد و با استدلالی منطقی همراه باشد.
او درباره سند سوم پیشنهادی ایران و این که چرا تاکنون ارایه نشده است، اظهار کرد: طرف‌های دیگر مذاکرات در حال حاضر در حال بررسی دو سند دیگری هستند که ارایه کرده‌ایم و منتظریم پاسخ دهند. به محض این که پاسخشان را دریافت کنیم، کار بر روی سند سوم را آغاز خواهیم کرد.
این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این سوال که از نظر او خواسته‌های ایران در مذاکرات مبنی بر لغو کلیه  تحریم‌های ایران، جبران خسارت و تضمین دادن چه قدر می‌تواند از دیدگاه آمریکا واقع بینانه باشد، گفت: در مذاکراتمان با طرف‌های مقابل، آن‌ها بر ضرورت تضمین دادن و بر ضرورت سازوکاری برای راستی آزمایی صحه می‌گذارند، هم روسیه، هم چین و هم اروپایی‌ها. در اصل، آمریکایی‌ها هم باید بپذیرند. آمریکایی‌ها در پیش‌نویس‌های قبلی این چارچوب را پذیرفته‌اند اما نکته اصلی در این است که تضمین‌ها چگونه باید ارایه شوند و راستی‌آزمایی ها چگونه باید انجام شوند.