فضا‌سازی رسانه‌ای نشانه دست خالی حریف در مذاکرات است

 
سرویس سیاسی-
ادامه هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۴ از روز پنجشنبه ۱۸ آذر در هتل کوبورگ شهر وین پایتخت اتریش در جریان است.
در ادامه رایزنی‌های این دور از مذاکرات وین، نشست سه‌جانبه مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین شب یکشنبه در وین برگزار شد. «علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد ایران، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و همچنین مذاکره‌کننده ارشد چین در این نشست درباره روند جاری مذاکرات به گفت‌وگو نشستند.


باقری در توئیتی درباره دیدارش با نمایندگان ارشد روسیه و چین نوشت: «عصر امروز جلسه‌ای سازنده و مثمرثمر با مذاکره‌کنندگان ارشد روسیه و چین داشتم. ایده‌هایمان را در مورد نحوه ادامه روند به اشتراک گذاشته و مواضعمان را در مورد چند موضوع هماهنگ کردیم.»
معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: «به تعامل فشرده و جدی برای رسیدن به یک توافق خوب ادامه خواهیم داد.»
فضا‌سازی رسانه‌ای اروپا
برای کارشکنی در روند مذاکرات
درحالی‌که تیم مذاکره‌کننده ایران در گفت‌وگوها و رایزنی‌های دو و چندجانبه در سطوح مختلف با طرف‌های برجام، بر مواضع خود مبنی بر «رفع همه تحریم‌ها»، «راستی آزمایی مؤثر» و «ارائه تضمین از طرف مقابل» ایستادگی و مقاومت می‌کنند اما مثلث غربی- عربی- صهیونیستی با تغییر موضع تاکتیکی و روانی و فضا‌سازی رسانه‌ای درصدد کارشکنی و ایجاد اختلال در روند مذاکرات هستند.
علی باقری، رئیس‌تیم مذاکره‌کننده ایران طی گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین در پاسخ به سؤالی درباره اظهارنظرهای غیرسازنده سه کشور اروپایی درباره روند مذاکرات وین و ارزیابی جمهوری اسلامی ایران نسبت به پنجره فرصت برای دست‌یابی به توافق گفت: طرفین با اراده پای میز مذاکره آمده‌اند و البته هر دو طرف شرایط خاص خود را دارند و طبیعی است که هر طرف برای اینکه بتواند آورده بیش‌تری از پای مذاکره داشته باشد تدابیری اتخاذ می‌کند.
دست خالی طرف مقابل
در پشت میز مذاکره
وی افزود: هرگاه شما می‌بینید در فضای بیرون فضا‌سازی‌های بیش‌تری انجام می‌شود به‌ویژه در عرصه سیاسی و رسانه‌ای، باید پی ببرید که طرف مقابل در داخل اتاق مذاکره و پشت میز مذاکره، دستش تهی‌تر است و درواقع می‌خواهد کمبود در میز مذاکره را با یک فضا‌سازی‌های تصنعی و حتی دروغین، جبران کند.
مذاکره‌کننده ارشد کشورمان بیان داشت: به‌هرحال منطق جمهوری اسلامی ایران و مواضع مستحکم و متینی که ایران در این دور از گفت‌وگوها داشته و مواضعش مبتنی بر مبانی قابل‌قبول طرف مقابل هم هست، چارچوب خیلی خوبی را برای استمرار گفت‌وگوها فراهم کرده و تصور من این است که این فضا‌سازی‌ها عمدتاً برای جبران کمبود و نقصانی است که طرف‌های مقابل ما در گفت‌وگو دارند که بعید می‌دانم بتوانند به دستاورد قابل‌توجهی دست پیداکنند.
محوری‌ترین شرط بازگشت آمریکا به برجام
رفع تحریم‌های ظالمانه
و غیرقانونی است
باقری در پاسخ به سؤالی درباره کیفیت متن توافق درخصوص رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا هم گفت: تحریم‌ها توسط آمریکائی‌ها اعمال شده است. درست است که توسط برخی کشورهای دیگر هم اعمال، پیگیری و اجرا شده، اما اساس تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه که بخش قابل‌توجهی از آن زیر سایه کارزار فشار حداکثری علیه مردم ما وضع و اعمال شد، بانی و منشأ آن آمریکایی‌ها بودند.
وی اضافه کرد: آمریکائی‌ها باید مسئولیت رفع این تحریم‌ها را بپذیرند. خودشان اعلام کردند که می‌خواهند به برجام برگردند و خودشان را بار دیگر در جمع اعضای این توافق ببینند. بدیهی است که گروه ۱+۴ و ایران در نشست‌های متعددی که برگزار کردند، یکی از اهداف اصلی‌شان این بوده که شرایطی که آمریکائی‌ها باید احراز کنند تدوین شود و آمریکائی‌ها باید و ملزم هستند که آنها را اجرا کنند تا بتوانند به این جمع بپیوندند. اصلی‌ترین و محوری‌ترین و مهم‌ترین آن لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی است.
صهیونیست‌ها
در پی تخریب مذاکرات هستند
«علی باقری» در گفت‌وگو با المیادین نیز از موفقیت‌آمیز بودن مسیر مذاکرات خبر داد.
باقری با اشاره به گفت‌وگوهایی که طی چند روز گذشته در سطوح کارشناسی و مقامات ارشد در وین برگزار شده است، گفت: «محور این گفت‌وگوها این بود که ما بتوانیم محورهای اختلافی را در یک چارچوب مشخص تدوین کنیم تا زودتر بتوانیم مسیر مذاکرات جدی برای رسیدن به توافق را فراهم کنیم.»
وی در پاسخ به تضادی که بین مواضع روسیه و کشورهای اروپایی درباره توصیف فضای مذاکرات وجود دارد، تأکید کرد: «مسیری که ما در چند روز گذشته حرکت کردیم، برای مشخص کردن محورها، موضوعات و دامنه موضوعات قابل گفت‌وگو موفق بوده است... به پیشرفت خوبی دست پیدا کرده‌ایم. این می‌تواند زمینه را برای مذاکرات جدی فراهم کند.»
معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ادامه داد: «همسویی مواضع چین و روسیه با جمهوری اسلامی ایران و اختلاف مواضع چین و روسیه با طرف غربی، کاملاً مشهود است... در داخل کشورهای اروپایی نیز اختلافات جدی وجود دارد... در داخل اتحادیه اروپا نیز کشورهای مختلف، اختلافاتی دارند که در موضوعات مورد گفت‌وگو، خود را نشان می‌دهد.»
باقری درباره مواضع اروپا و آمریکا گفت: «هویت‌های نامشروعی که در خارج از اتاق مذاکرات حضور دارند، تلاش می‌کنند که فضای بیرون اتاق مذاکرات را غبارآلود و تخریب کنند و تلاش می‌کنند که این اثر تخریبی را در داخل اتاق مذاکرات نیز ببینند. بر همین اساس، مشاهده می‌کنیم که برخی از اطراف ۱+۴، مقاله مشترک با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی می‌نویسند یا ملاقاتهای طولانی بین مقامات رژیم صهیونیستی و برخی از این کشورها انجام می‌شود».
وی با بیان اینکه صهیونیستها تلاش دارند که فضای خارج از اتاق مذاکره را تخریب بکنند و بر فضای داخل مذاکرات تأثیر بگذارند، درباره احتمال عدم حصول توافق و اقدامات احتمالی تهران تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران با اراده پای میز مذاکره آمده و مجبور نشده است که پای میز مذاکره بیاید. بدیهی است که جمهوری اسلامی بر اساس ایده‌های منطقی و ابتکارهای خلاقانه وارد عرصه مذاکرات شده است.» مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی خاطر نشان کرد، از طرف مقابل انتظار می‌رود که منطقی برخورد کند و همراه خودش ابتکارهای خلاقانه داشته باشد تا بتواند موانع و مشکلاتی که پیش روی پیشرفت مذاکرات وجود دارد را بردارد.
باقری:‌ تاکنون هیچ پیشنهادی
از طرف مقابل دریافت نکرده‌ایم
گفت‌وگوها مثبت و رو به جلو بوده است
مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین در گفت‌وگو با پرس تی وی با بیان اینکه درباره موارد اختلافی تاکنون هیچ پیشنهاد و ابتکاری از طرف مقابل دریافت نکرده‌ایم، گفت‌وگوهای جاری در وین را مثبت و رو به جلو خواند.
تیم ایران فهرستی از اقدامات مخرب آمریکا
همزمان با مذاکرات وین را
ارائه کرد
تسنیم در خبری نوشت: تیم مذاکره‌کننده ایرانی فهرستی از تحریم‌های آمریکا را که همزمان با مذاکرات وین اعمال شده‌اند ارائه و نسبت به آن اعتراض کرده است.
به گزارش تسنیم، شنیده‌ها حاکی از این است که هیئت ایرانی و برخی دیگر هیئت‌ها به تصمیم آمریکا درباره اعمال تحریم‌های تازه در آستانه آغاز گفت‌وگوها در وین معترض شده‌اند.
در همین حال، تیم مذاکره‌کننده ایران ضمن تهیه و ارائه فهرستی از تحریم‌هایی که واشنگتن همزمان با ادوار مذاکرات اعمال کرده است، اعلام کرده است که واشنگتن نمی‌تواند همزمان با اعمال و تشدید کارزار فشار حداکثری علیه ملت ایران ادعای بازگشت به توافق هسته‌ای را داشته باشد.
طرف ایرانی تأکید کرده است که ادامه چنین رویکردی از سوی آمریکا، نتیجه عکس دارد و صرفاً به پیچیدگی بیشتر در گفت‌وگوها منجر می‌شود.
مسکو: انتظار پیشرفت
در توافق هسته‌ای ایران داریم
فارس هم در گزارشی نوشت: در شرایطی که مذاکرات در وین با هدف پایان تحریم‌ها غیرقانونی اعمال شده علیه ایران ادامه دارد، یک مقام ارشد مسکو بر احتمال حصول پیشرفت در مذاکرات تاکید کرد.
بنا بر گزارش «ریانووستی»، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با این رسانه روس گفته که احتمال احیای توافق هسته‌ای ایران بیشتر شده است.
ریابکوف تصریح کرد: «من فکر می‌کنم اکنون احتمال دستیابی به توافق در مقایسه با آنچه قبل از از سرگیری مذاکرات بود، افزایش یافته است. دلایلی وجود دارد تا انتظار پیشرفت (در مذاکرات) را داشته باشیم؛ اما نه سریع بلکه به وضوح؛ و بدون هرگونه عکس‌العمل‌های شدید و عوامل اضافی که می‌تواند (وضعیت) را پیچیده کند».
به گفته این مقام ارشد مسکو، پیشنهادات ارائه شده توسط ایران در مذاکرات درباره برجام نشاندهنده جدیت ایران درخصوص احیای توافق هسته‌ای است.
ریابکوف تصریح کرد: «پیشنهادهای دیگری نه تنها از سوی ایران ارائه شده است. مذاکرات برای یافتن یک مخرج مشترک است، ناامید‌کننده نیست. برعکس، مطالبی برای بررسی وجود دارد. در مورد پیشنهادات ایران، من فقط می‌توانم یک چیز بگویم، آنها نهایت جدیت را در رویکرد خود به این کار نشان داده‌اند». معاون وزیر خارجه روسیه افزود، تهدید ایران به تحریم با توجه به در پیش بودن مذاکرات هسته‌ای در وین، غیرسازنده است.
کارگروه زمان‌بندی توافق
برای نخستین بار در وین تشکیل شد
مقام دیگر روسی شب یکشنبه از تشکیل کارگروه زمان‌بندی توافق برای نخستین بار در وین خبر داد.
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش خبر داد که کارگروه زمان‌بندی توافق برای نخستین بار از زمان آغاز دور جدید گفت‌وگوها در وین اتریش برای رفع تحریم‌ها علیه ایران تشکیل شده است.
نماینده روسیه در مذاکرات وین دیروز هم از مثبت بودن فضای مذاکرات کنونی میان ایران و گروه ۱+۴ درباره رفع تحریم‌ها علیه ایران خبر داد.
وی در پیامی در توئیتر نوشت: «در کمال تعجب، برخی تحلیلگران و روزنامه‌نگاران اوضاع در مذاکرات وین را دراماتیک و تقریباً بن‌بست، توصیف می‌کنند. در این مورد، اینطور نیست. پس از وقفه‌ای، مذاکره‌کنندگان به کار دیپلماتیک عادی بازگشته و مذاکرات فشرده را ادامه دادند. فضا مثبت است.»
نماینده روسیه در وین
به «برداشت نادرست» از اظهاراتش
واکنش نشان داد
اولیانوف همچنین روز گذشته در حساب توئیتری خود از «برداشت نادرست» خبرنگاران از اظهاراتش انتقاد کرد. برخی رسانه‌های معاند روز یکشنبه از قول اولیانوف مدعی شده بودند که ایران در مذاکرات هفته قبل برداشت‌های نادرستی از مذاکرات داشته است.
اولیانوف بدون اسم بردن از رسانه خاصی در توئیتی جدید نوشت، «برخی از دیپلمات‌ها برای در امان بودن، از مصاحبه کردن خودداری می‌کنند. و حق هم دارند. امروز عصر من عجله داشتم اما به درخواست خبرنگاران اظهاراتی را مطرح کردم که بد برداشت شده است. آگاه باشید که من موقعیت ایران را مثبت ارزیابی کردم نه منفی.»
پیش از این در صبح روز یکشنبه اولیانوف درباره فضای مذاکرات گفته بود، گفت‌وگوهای وین در حال انجام است. برای امروز تعدادی نشست در قالب‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است. بسیاری از موضوعات باقی‌مانده همچنان در دستور کار قرار دارند، اما اکنون پس از وقفه هفته گذشته، به خوبی به آنها مطابق با هنجارها و قواعد دیپلماسی چندجانبه پرداخته می‌شود.
شبکه معاند
خبرنگار خاطی‌اش را
از مذاکرات وین فراخواند
بر همین اساس بود که شبکه معاند فارسی‌زبان ایران اینترنشنال پس از افتضاح دستکاری و تحریف اظهارات مذاکره‌کننده ارشد روسیه درباره موضع ایران در مذاکرات وین، خبرنگار خاطی‌اش را از پایتخت اتریش فراخواند.