بودجه ۱۴۰۱ به نفع تولیدکنندگان و صادرکنندگان است

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: امروز در کشور ما تحریم‌های داخلی بیش از تحریم‌های خارجی آزاردهنده شده که در حال احصا و شناسایی این تحریم‌های داخلی هستیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محسن رضایی در رویداد ملی صادرات گفت: نمونه تحریم‌های داخلی، نمونه گیری‌های دستگاه‌های متعدد در گمرکات است که می‌تواند با محوریت یک دستگاه کار انجام شود تا به سرانجام سریعتری در ترخیص کالا برسیم.  رضایی همچنین افزود: ایران به طور جد به‌دنبال لغو تحریم‌های خارجی است و دولت سیزدهم مخالف تعامل بین‌المللی نیست. ما مصمم هستیم به پشتوانه حمایت رهبر معظم انقلاب و نیرو‌های انقلابی بیش از گذشته به ‌دنبال باز کردن مسیر تولید و تجارت در حوزه رفع تحریم باشیم، اما نباید رودست بخوریم.  معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: در دولت سیزدهم تصمیم جدی بر جراحی‌های عمیق داریم و البته این جراحی‌ها باید عمیق و فنی باشد و ما این کار را از حوزه تجارت شروع کردیم.  وی افزود: اصلاحات را در یارانه‌ها آغاز کردیم که آثار آن در آینده مشخص می‌شود ضمن اینکه در حوزه انرژی و بانک‌ها اصلاحاتی را شروع کردیم.  معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: همه این جراحی‌ها در چهارچوب فکری انجام می‌شود ضمن اینکه باید از فرصت‌ها درست استفاده کرد. در این باره به‌شدت نیازمند سربازان و مجاهدان اقتصادی هستیم از این‌رو باید بستر را مهیا کنیم تا صادرکنندگان بتوانند در این مسیر گام‌های جدی بردارند.  وی ادامه داد: ما حامی صادرکنندگان هستیم و بر این اساس جلسات مداوم و بدون تبلیغات با سه اتاق داریم و وزرای اقتصادی هم مرتب جلساتی را برگزار می‌کنند تا بتوان گام‌های مهمی برداشت.  رضایی همچنین گفت: هنوز بودجه وارد مجلس نشده، می‌گویند بودجه تورم زا است در حالی که درون بودجه ۱۴۰۱ اصلاحاتی به نفع تولیدکنندگان و صادرکنندگان است که در قالب آن صندوق‌های پروژه‌ای تعریف شده است. وی ادامه داد: ستاد اقتصادی دولت به ریاست رئیس‌جمهور تصمیمات اصلی را جمع‌بندی کرده و سپس این جمع‌بندی‌ها به هیأت وزیران و ستاد عالی هماهنگی اقتصادی خواهد رفت.
تحقق افزایش ۵ میلیارد دلاری صادرات تا پایان سال
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هدفگذاری افزایش پنج میلیارد دلاری در حوزه صادرات تا پایان سال محقق می‌شود. سیدرضا فاطمی امین در رویداد ملی صادرات افزود: البته بخش عمده این صادرات، متانول است که نباید تداوم یابد و باید با عبور از آن، به سمت صادرات مواد با ارزش افزوده بالا برویم.  وی اضافه کرد: سیاستگذاری برای صادرات بسیار مهم است و اگر این سیاستگذاری نادرست باشد تا مدت‌ها سیاستگذاری‌های غلط ادامه خواهد یافت.  وزیر صمت گفت: تراز‌های اشتغال، آب و سرمایه‌گذاری و مواردی از این دست در حوزه صادرات باید لحاظ شوند.


 وی گفت: در حال حاضر اکثر روابط تجاری ایران با کشور‌های دنیا دولت با دولت است که باید تبدیل به کسب و کار شود تا به رابطه اقتصادی مستحکم تری برسیم.  وزیر صمت گفت: ایجاد سکو‌های تولید کالا‌های ایرانی در سایر کشور‌ها در دستور کار است و باید از صادرات مواد اولیه به صادرکنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات پیش رویم. وی افزود: برای برخی کسب و کار‌ها از جمله صنایع معدنی، لوازم خانگی و صنایع غذایی، بازار ایران کوچک است و باید در سایر کشور‌ها سکوی تولید ایجاد کرده و ماشین‌آلات و تجهیزات صادر کنیم، پاکستان، سوریه، عراق و ارمنستان این ظرفیت را دارند. وزیر صمت با بیان اینکه انجام پیمان‌های تجاری از سوی دولت مهم است، افزود: با سوریه، پاکستان و ارمنستان کار را دنبال کرده‌ایم و در این باره مذاکراتی صورت گرفته است.  فاطمی‌امین ادامه داد: ما در وزارت صمت کار‌های مرتبط با تجارت خارجی را به سازمان توسعه تجارت منتقل و عملیات مرتبط با تجارت خارجی را در این سازمان متمرکز کرده‌ایم.